کشاورزی پایه قدرت ملی و استقلال کشور

رییس جمهور :
کشاورزی پایه قدرت ملی و استقلال کشور

رییس جمهور گفت: کشاورزی قدرت ملی، پایداری ملی و استقلال کشور و قدرت چانه‌زنی ما در دنیا است.
به گزارش صبای سلامت ، به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم جشن شکرگذاری برداشت محصول، گفت: جلسه امروز هم جلسه شکرگذاری به درگاه خداوند رزاق و هم جشن افتخارملی برای تبلور بزرگترین بخش اقتصاد مقاومتی است. امروز، روزی است که ملت بزرگ ما در بخش امنیت غذایی شاهد یک قدم مهم برای خود اتکایی است و این به معنای تضمین امنیت ملی در بخش غذایی است.
رییس جمهور از کشاورزان سراسر کشور تشکر کرد و گفت: کشاورزان پایه اصلی این افتخار هستند. اراده، ایمان، امید، کار، تلاش و دلسوزی آنها ما را به این نقطه پرافتخار رسانده است. کشاورزی شغلی است که نگاه کشاورز به آسمان است. اینکه نگاه فرد به آسمان باشد و روزی را در آسمان و از لطف خدا ببیند، خیلی مهم است. کشاورز وقتی که باران می‌بارد شکرگذار است و اگر خشکسالی باشد دستش به سوی آسمان دراز است.
وی با بیان اینکه شاید لذت بخش‌ترین شغل در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: کشاورزی این نیست که به فکر محصول و آخر کار باشد، بلکه با گیاه، نبات و دام زندگی می کند. شاید کمی اغراق باشد اما کشاورز به محصولات به چشم فرزندان خود نگاه می‌کند.
روحانی با اشاره به قحطی که در دوران جنگ جهانی اول در کشور پدید آمد، یادآور شد: کسانی که از سن‌شان از میانگین حاضران جلسه بیشتر است شاید آن روزهای قحطی را به یاد داشته باشند. آنها می‌دانند یک روز غذا نباشد چه می‌شود و اگر کشوربرای یکسال گندم در انبارهای خود نداشته باشد و دشمن بخواهد ما را تحت فشار بگذارد چه اتفاقی رخ خواهد داد.
رییس جمهور با اشاره به تاکیدات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر تامین محصولات کشاورزی، گفت:‌ مسئله کشاورزی مسئله‌ای نیست که بگوییم چه مقدار از اشتغال ما را در برمی‌گیرد یا اینکه چند درصد از رشد اقتصاد و یا تولید ناخالص داخلی ما را تشکیل می‌دهد اما مهم تر از همه آنها قدرت ملی، پایداری ملی و استقلال کشور است و قدرت چانه‌زنی ما در دنیا است.
روحانی ادامه داد: هرچه در کشور قدرت چانه‌زنی ما را در سطح جهانی و مذاکرات بیشتر کند، معنایش این است که قدرت ملی ما افزایش پیدا کرده است. با افزایش تولید نفت در کشور است که ما در اجلاس اوپک قدرت چانه‌زنی داریم و حرف می‌زنیم. اگر قدرت تولید نفت نداشته باشیم کسی با ما کاری ندارد و حرفی نمی‌زند و چانه‌زنی ما را گوش نمی‌دهد اما وقتی که کارگران ،مهندسین و مدیران صنعت نفت ما قادر هستند ظرف چند ماه از روز اجرایی شدن برجام که هم اسرائیل و هم یکی از کشورهای منطقه که آن هم در حال طی کردن مسیر اشتباه است، سیاه پوش شدند تا امروز در اوپک و غیر اوپک که در حال چانه زنی برای کاهش تولید هستند، حدود ۱۰ ماه گذشته اما تولید نفت ما از یک میلیون بشکه به دو میلیون ۳۰۰ بشکه رسیده است. این قدرت است و از ما دعوت می‌شود و ما چانه زنی می‌کنیم که ما چقدر تولید کنیم و دیگران چقدر تولید کنند.
حسن روحانی با اشاره به روزهای آغازین دولت یازدهم گفت: اولین جلسه ما با بخش کشاورزی به خاطر گزارش‌های مختلفی بود که از ذخایر گندم در استان‌های مختلف می‌رسید و موجب شده بود کمی نگران شوم. به طور مثال گزارشی از یک استان رسید که فقط سه روز ذخیره گندم وجود دارد. ما در آن زمان با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم. بار گندم داخل کشتی روی آب بود و ارز لازم برای ترخیص آن نداشتیم. همین مشکلات باعث شد که وزارت کشاورزی با اراده و مستحکم‌تر حرکت کند.
وی ادامه داد: آقای حجتی در اولین جلسه خود با ما اعلام کرد که علت عمده مشکلات ما در بخش کشاورزی به خاطر نرسیدن کود است و درخواست کرد که ارز لازم برای ورود کود و بذر اختصاص یابد و گفتند اگر تا پایان شهریور این اقلام به دست ما نرسد در آخر سال محصولی نداریم.
روحانی در ادامه گفت: حجتی جزو وزرای پرکار، با ایمان و مخلص ما است. ما هم به تخصص و هم تجربه نیاز داریم و بزرگترین توفیق دولت آن است که آدم‌های دلسوز، متخصص را دور یک میز جمع کند. همانطور که دعا می‌کنیم خدا از آسمان روزی ما را نازل کند دعا می‌کنیم که خداوند یک مقدار انصاف برای منتقدان نازل کند تا منصفانه‌تر حرف بزنند.
وی افزود: اولین جلسات ما راجع به تامین گندم بود تا مردم در این زمینه مشکلی نداشته باشند. وقتی ما در بخش گندم خودکفا باشیم لازم نیست به دیگران محتاج باشیم و زحمات و مشقت‌های ورود گندم را نداریم. در این سال‌ها قدم‌های خوبی برداشته شد و آمار نشان دهنده تلاش کشاورزان و برنامه‌ریزی خوب مسئولین است. تولید مواد غذایی ما در سال ۹۲ که ۹۷ میلیون تن بود امسال به ۱۱۷ میلیون تن رسیده است. یعنی ۲۰ میلیون تن به تولید ما ا ضافه شده است. این به معنای برنامه‌ریزی درست و خوب ما است. در آبان ماه ۸۳ در دولت اصلاحات ما جشن خودکفایی گندم گرفتیم و آقای خاتمی اعلام کرد ایران بعد از ۴۰ سال به خودکفایی گندم رسید اما در سال‌های بعد دوباره به واردات گندم محتاج شدیم. در سال ۸۰ ما نیاز به واردات ۶.۷۷ میلیون تن گندم داشتیم در سال ۸۳ خودکفا شدیم اما دوباره در سال ۸۸ به واردات ۶.۷۷ میلیون تن محتاج شدیم.
وی در ادامه تصریح کرد: پیشرفت در یک سال مهم است اما مهمتر از آن تداوم در پیشرفت است. اگر در یک سال در بخش کشاورزی پیشرفت داشته باشیم و در یک سال پیشرفت نکنیم خوب نیست. رشد باید ادامه داشته باشد.
رییس جمهور گفت:‌ در سال ۹۴ کشاورزی به دادمان رسید. اگر کشاورزی نبود رشد ما احتمالا منفی می‌شد زیرا بخش کشاورزی با رشد ۵.۴ درصدی کمک بزرگی به ما کرد و معلوم شد قیمت نفت در بخش کشاورزی خیلی زیاد تاثیرگذار نیست. امیدوارم امسال ما رشد بالای ۵ درصد و بیش از آن را داشته باشیم و بخش کشاورزی هم رشد ۵ درصد و بیش از آن را داشته باشند. این ارزشمند است که یک حرکت بسیار خوبی در این زمینه شروع شده است.
او گفت: رشد مهم است اما مهم است که ادامه داشته باشد اینکه در سال ۹۲ محصولات کشاورزی ما ۹۷ میلیون تن بوده بعد در ۹۴، ۱۱۲ تن و در ۹۵، ۱۱۷ هزار تن شده، مهم است. اگر سال بعد این ۱۱۷ بالا رفت یعنی ما درست حرکت می‌کنیم، استمرار مهم است. در بحث تورم علت اینکه من می‌گویم کنترل تورم افتخار دولت یازدهم است، این است که ما همیشه تورم‌مان بالا می‌رفت و پایین می‌آمد اما از ۹۲ سال این نرخ رشد را کاهش دادیم اگر بتوانیم این روند را ادامه دهیم، مهم است نه اینکه به تورم ۷% برسیم و دوباره به ۱۵% برسیم این ارزشمند نیست.
رییس‌جمهور گفت: ما در کشاورزی مسیر درست را انتخاب کردیم. پیش‌بینی ما این بود که امسال ۱۰ میلیون تن از کشاورز گندم بخریم. پولی که آماده کرده بودیم بر همین مبانی بود. خرید ما بالای ۱۱ میلیون تن رفت. ۱۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورز خریدیم چطور شد؟ خداوند باران رحمت را نازل کرد. همه چیز دست خداست. این بذری که شما می‌افشانید دست حق است. خدا همه مخلوقات را در سراسر جهان تحت اراده دارد. اگر اراده خدا نبود ممکن بود هیچ چیز به دست نیاید و آنچه می‌کاشتید خاشاک در می‌آمد.
روحانی تاکید کرد: عمل و کار ما همه مهم است. در نهایت اراده حق است. در سال آبی گذشته از لحاظ باران و نزولات خیلی با سال‌های قبل متفاوت نبود. ۲۳۰ میلی‌متر بود و به ۲۳۴ میلی‌متر رسید. تحول زیادی در بارندگی نبود. البته مهم است باران کی و کجا و چه مقدار بیاید. عنایت حق که جای تردید نیست. امیدوارم خدا مداوم این رحمت را برای ملت ما نگه دارد و ما از زمان خدا بهره ببریم.
او گفت: کار دوم این است که می‌گویند سطح زیر کشت را بالا بردید اما این هم بالا نرفته است. از سال ۹۲ که سطح زیر کشت ۶.۴ بوده الان این میزان به ۵.۸ یا ۵.۹. کاهش یافته است. نزدیک ۵۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کاهش یافته است. مهم این است که ما راندمان را بالا ببریم و از بذر خوب استفاده کنیم، از سم درست استفاده کنیم. از ماشین‌آلات درست استفاده کنیم. در بخش ماشین آلات کشاورزی در این دولت تحول خوبی شده است. اینکه در عرض چند سال ۶۰ هزار تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گرفته حرکت خوبی در بخش‌های مختلف بوده است.
رییس‌جمهور گفت:‌ می‌خواهم بگویم وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان عزیز نباید از فناوری استفاده کنیم. کشاورزی سنتی به ما جواب نمی‌دهد ما باید از فناوری‌های نوین استفاده کنیم. از چه بذر و در چه شرایطی مهم است. معمولا هفتگی استاندار آن به ما گزارش می‌دهد. استاندار آذربایجان غربی از درختان سیب آب قطره‌ای می‌گفت که بیش از ۴۰% در آب صرفه جویی شده و نوع سیب هم بهتر شده است. ایشان می‌گفت برخی کشورها زمانی که ما غرقابی استفاده می‌کردیم خریدار سیب ما نبودند اما الان هستند. می‌گفت در زدن سم هم باید کمتر مصرف کنیم. ما باید از تجربه جهانی استفاده کنیم. یک عده فکر می‌کنند دور کشور دیوار ببندیم خوب می‌شود. از پیغمبر خدا یاد بگیرید مومن هر کجا علم و حکمت باشد، دنبال آن می‌رود. من نمی‌دانم برخی افراد چطور مدعی هستند با اسلام و قرآن آشنا هستند ولی خدا نسیان داده و همه را فراموش کرده‌اند. برخی می‌گویند ریشه انسان نسیان است ولی ما می‌گوییم از ریشه انس است یعنی موجود اجتماعی است.
وی با تاکید براینکه دولت حامی کشاورزان است، اظهار کرد: امسال تامین منابع مالی برای ما بسیار سخت بود اما ما باید به مانند پیغمبر همیشه چهره بشاشی داشته باشیم و در محضر شما لبخند بر لب داشته باشیم اما خدا می داند در دل حزنی داریم و فشارهای زیادی بر روی ماست. امسال باید ۱۵ هزار میلیارد تومان پول خرید گندم را پرداخت می‌کردیم یعنی مبلغی معادل نصف کل بودجه عمرانی کشور. البته هرچه زندگی کشاورزان ما بهتر بشود مایه افتخار و سربلندی ماست. اما تامین این مقدار بودجه برای ما بسیار سخت بود. اساس کار ما رضایت خدا و کشاورز است. اگر کشاورز امیدوار باشد سال دیگر تلاش می کند و چه بسا بچه های آنها هم به این شغل مشغول می‌شوند.
روحانی در ادامه گفت: ما باید از کشاورزی حمایت کنیم اما دو مسئله مهم در این زمینه وجود دارد؛ حفظ آب و حفظ خاک. ما نباید این دو را از دست بدهیم. در بلند مدت محیط زیست و حفظ آب و خاک برای ما بسیار ارزشمند است. ما به دنبال توسعه پایدار هستیم و در این راه نباید آب و خاک و محیط زیست نابود شود. در کشورهای جنوبی خلیج فارس شاهد هستیم که آنها با مشکل خاک مواجهند و چگونه با لنج از ایران خاک می برند تا برای مقاصد خود استفاده کنند. ما باید به گونه‌ای با استفاده از فناوری های نوین با صرف حداقل آب و حداقل زمین، حداکثر محصول را برداشت کنیم. این امر ممکن است و اگر تلاش بکنیم می توانیم.
رییس جمهور با تاکید براینکه حفظ آب، خاک و محیط زیست از اصول اولیه ما است، گفت: دولت با تمام توان تلاش خواهد کرد که از بخش کشاورزی حمایت کند زیرا چند میلیون نفر در این بخش مشغول فعالیت هستند و زندگی آنها هم برای ما مهم است. همچنین خوداتکایی در زمینه مواد غذایی و کشاورزی هم برای ما اهمیت دارد. پیشرفت در زمینه کشاورزی فقط مسئله گندم نیست .بحمدالله ما هم در بخش تولید برنج و هم شکر پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم به طور مثال در تولید شکر از ۱.۱ به ۱.۵ رسیدیم.
وی افزود: ما شاهد حرکت خوبی هستیم و دولت هم با تمام امکاناتش از آن حمایت می کند. به طور مثال در بخش گندم ما به دو جا یارانه می دهیم یکی در موقع خرید تضمینی گندم که تفاوت قیمت خرید گندم ما از تولید کننده داخلی نسبت به گندم وارداتی بسیار زیاد است. بحمدالله ما امسال قیمت تضمینی خرید گندم را کاهش نخواهیم داد اما باید به گونه ای باشد که بتوانیم قدرت رقابت خود را حفظ کنیم. دومین جایی که ما در در بخش گندم یارانه می‌دهیم در موقع تحویل آرد به نانوایی‌هاست. ما باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم تا انشالله این خودکفایی ما ادامه‌دار باشد و به برکت احکام اسلام و پیامبر انشالله این امر ممکن باشد.

کد خبر: # 14951007741

دیدگاهتان را بنویسید