رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

“نه” به حوادث عروقی مغر با کاهش مصرف نمک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه برنامه های متعددی برای کاهش عوامل خطری که زمینه را برای بروز بیماری های عروقی مغز فراهم می کند، تدارک دیده شده است؛ گفت: با آموزش های مناسب در مورد فشار خون بالا، دیابت قندی، چاقی و … درتلاشیم که افراد کمتر دچار حوادث عروقی مغز شوند.

به گزارش صبای سلامت، دکتر محمد حسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با برنامه «فردای روشن» شبکه رادیویی سلامت گفت: یکی از معضلات ما، حوادث عروقی مغز است. هم در بعد کاهش طول عمر هم به خاطر ناتوانی هایی که ایجاد می کند، کاری که مجموعه دانشگاه ها و مخصوصا دانشگاه تبریز علوم پزشکی تبریز انجام می دهد مدیریت حوادث عروقی مغز است .
وی ادامه داد: در بحث پیشگیری اولیه برنامه های متعددی برای کاهش عوامل خطری که زمینه را برای بروز بیماری های عروقی مغز فراهم می کند ، تدارک دیده شده است و با آموزش های مناسب در مورد فشار خون بالا، دیابت قندی، چاقی، تغذیه ی مناسب که راه اندازی کمپین های کاهش مصرف نمک، کاهش مصرف شکر و کاهش مصرف چربی، توصیه به فعالیت فیزیکی و توصیه به کاهش مصرف سیگار و دخانیات درتلاش هستیم که افراد کمتر دچار حوادث عروقی مغز شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه تاکید کرد: ولی یکی از بحث هایی که اخیرا مطرح شده است و ما گام های جدی را برداشتیم درحقیقت پیشگیری ثانویه است؛ یعنی مدیریت بیماری افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند. می دانید که بعد از اینکه افراد به خاطر تنگی عروق ناشی از ترومبوز، لخته بستن در داخل عروق منجر به ناتوانی ها و سکته ی مغزی می شود ، اگر ما بتوانیم این افراد را به موقع شناسایی و درمان کنیم و لخته ها را لیز و تخریب نماییم. میزان ناتوانی افراد کاهش پیدا می کند .
وی ادامه داد: کار بزرگی که دانشگاه علوم پزشکی تبریز در چند سال گذشته انجام داده  است درحقیقت بیش از ۳۰ درصد از افراد که با علائم حوادث عروقی مغز در بیمارستان های اصلی بستری می شوند را تحت درمان لیز نمودن لخته یا آکروبولایتیک تراپی با جی پی ای قرار داده حتی کار به جایی رسیده است که ما با استفاده از امکانات انتقال سریع یعنی هلی کوپتری که در اختیار ۱۱۵ قرار دادیم اگر کسی در یکی از شهرستان های اطراف دچار سکته مغزی شود سعی می کنیم آن فرد را به موقع با هلی کوپتر به مرکز اصلی منتقل نماییم بعد از انتقال به مرکز اصلی در بیمارستان امام رضا، بلافاصله بررسی های تشخیص اولیه انجام می گیرد و به دنبال آن خیلی سریع از ماده ترومبولایتیک استفاده می شود . در مورد حدود ۲۳۰نفر است که تا به امروز ما از این ماده استفاده کردیم خوشبختانه، ناتوانی ها به حد کمتر از ۵۰ درصد قابل انتظار کاهش پیدا کرده است .
صومی در ادامه تصریح کرد: طبیعی است کسی که می تواند زندگی عادی را به دنبال ترومبولایتیک تراپی داشته باشد یک ره آورد خوب رشته ی علوم پزشکی است . ما معادل این افرادی که امروز درمان کردیم ، افرادی را داریم که بخاطر عدم دسترسی به امکاناتی که ما دراختیارشان قرار می دهیم متاسفانه با پیشرفت لخته های تشکیل شده ، دچار ناتوانایی هایی شده و در طول عمر باقی مانده خود ، هم خود از زندگیشان لذت نمی برند هم به عنوان یک سرباری برای کل افراد خانواده محسوب می شوند البته در ادامه این بحث با توجه به اینکه ناتوانی هایی که ما در رابطه با سکته های مغزی داریم یک قسمت ناتوانی های فیزیکی است و یکی از بحث ها ناتوانی های شناختی است و می دانید که ما الان در معاونت فناوری ریاست جمهوری در حقیقت یک ستادی داریم به عنوان ستاد علوم و فناوری های شناختی . یکی از مراکز تحقیقاتی ما که مرکز تحقیقات علوم اعصاب است به این مجموعه وصل شده است و در رابطه با آن طرح های متعددی که آنجا طراحی شده است و اجرا می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: ما در خود مرکز تحقیقات علوم اعصاب بیش از ۶۰ درصد طرح های تحقیقاتی خود را به این قسمت سوق دادیم یعنی در حوزه علوم شناختی دوستان کاری می کنند و بنا به این است که با یک هماهنگی که بین دو قسمت توان بخشی فیزیکی و توان بخشی علوم شناختی ، توان بخشی شناختی ایجاد کنیم سعی کنیم حداقل ۶۰ درصد از ناتوانی های شناختی ناشی از بروز سکته های مغزی را در این بیماران کاهش دهیم .
وی در خصوص فعالیت های دانشگاه در سطح بین الملل گفت: ما خوشبختانه از چند سال قبل می دانید که یک سازمان جهانی استروک یا سکته های مغزی را داریم . مرکز تحقیقات علوم اعصاب به ما یکی از اعضای فعال این سازمان جهانی استروک است و تا به امروز ۱۰۰ نفر از افراد مرتبط را از دانشگاه های کشور که بیشتر از دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستند با این سازمان جهانی استروک مرتبط کرده و در ادامه ی آن ثبت اطلاعات بیماران هم به صورت  فعال اتفاق می افتد .
وی ادامه داد: در طول ۲٫۵ سال گذشته ما تقریبا همه بیماران را که در بیمارستان های اصلی با عارضه سکته مغزی بستری می شوند به خوبی شناسایی می کنیم ، اطلاعات اولیه را وارد می کنیم و با هماهنگی که با این مجموعه اتفاق افتاده ما هیچ مشکلی در ارتباط با این مراکز جهانی نداریم ، هم در رابطه با بعد شناختی به ما کمک می کنند هم محققین مرتبط با علوم شناختی و علوم سکته های مغزی در رابطه با توان بخشی های فیزیکی ، توان بخشی های شناختی ، خوشبختانه با تیم های ما همکاری می کنند و امیدواریم در آینده بتوانیم با ارتباط خوبی که با سازمان جهانی استروک داریم بتوانیم از همه امکانات آن ها استفاده نماییم .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان اظهارداشت: باز هم تاکید می کنم ما باید سعی کنیم با پیشگیری اولیه یعنی شناسایی عوامل خطرزا و دوری از آن ها به سکته مغزی مبتلا نشویم و بعد با یک سیستم سلامت ما این توانایی را داشته باشیم که پیشگیری ثانویه را انجام بدهیم و کسی اگر دچار این مشکلات شد ، سعی کنیم با کمترین ناتوانی آنها را به مسیر عادی زندگی برگردانیم.

کد خبر: # 149602032636

دیدگاهتان را بنویسید