معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو:

“حامی” در دنیا نظیر ندارد/ دردفاع از سلامت کوتاه نیامدیم

 

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم معرفی برنامه ویژه حمایت از بیماران متابولیک  با بیان اینکه سامانه تامین و تحویل غذاهای ویژه و درمانی بیماران متابولیکی در دنیا نظیر ندارد گفت: هیچگاه در دفاع از سلامت مردم کوتاه نیامدیم.


به گزارش صبای سلامت به نقل از ایفدانا؛ معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم معرفی برنامه ویژه حمایت از بیماران متابولیک با بیان اینکه  برنامه امروز تکریم انسان‌هایی است که  بنا بر  قضا و قدر الهی متاسفانه گرفتار بیماری متابولیکی شده‌اند که خود در ایجاد آن دخالتی نداشته‌اند.  اظهار داشت: کاری که امروز معرفی میشود گرچه اقدام محدودی است ولی تاثیر بزرگی در زندگی آنان دارد.

دکتر رسول دیناروند  افزود: امروز شاهد افتتاح سامانه‌ای هستیم که به موجب آن برنامه ریزی، تامین و تحویل غذاهای ویژه و درمانی بیماران متابولیکی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نسخه نویسی و ثبت آنها هم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

 

وی عنوان داشت:  پایلوت این کار پیش از این اجرا و صدها محموله دارویی برای بیماران ارسال شده و هزاران نسخه نیز برایشان ثبت گردیده است. در راستای سیاست سازمان مبنی بر معرفی اقدامات سازمان پس عملیاتی شدن آن، این برنامه هم زمانی رونمایی می شود که اجرای آن آغاز شده است.

این مقام مسئول در سازمان غذا  و دارو  بیان کرد: فراورده‌های مورد نیاز بیماران متابولیکی که اصطلاحا به آنها شیرخشک رژیمی یا متابولیک می‌گویند بسیار گران قیمت هستند که حتی برخی  از آنهو ممکن است بیش از یک میلیون تومان هزینه داشته باشد که البته با یارانه دولت با قیمت تقریبا رایگان برای بیماران تامین می شود. فقدان این فراورداه‌ها ممکن است موجب تهدید جانی بیماران باشد. بوسیله سامانه حامی، نظارت می‌کنیم تا علاوه بر اینکه فراورده به درستی به دست بیمار برسد، از چرخه هم خارج نشود.

دکتر دیناروند  همچنین اضافه کرد: این سامانه به نوعی صرفه جویی در هزینه‌هاست، تا کنون نزدیک به ۸۰۰۰ نفر بیمار در آن ثبت شده‌اند و هر بیمار جدید هم به طور مداوم به سامانه اضافه می‌شود. جالب است بدانید که این کار در دنیا بی‌نظیر است و مشابه این اقدام و این نحوه ارائه خدمت به این بیماران برای اولین بار به این شکل انجام می‌گیرد.

وی گفت:  توسعه دسترسی بیماران به خدمات و همچنین کاهش هزینه پرداخت از جیب مردم همزمان بوده است با صرفه جویی برای نظام سلامت.

سکاندار فراورده های سلامت کشور  در بخش دیگری  سخنانش با اشاره در راستای  ارائه گزارش به مردم و پاسخ به برخی منتقدین خاطر نشان کرد: ما نه تنها هزینه‌های مردم، بلکه هزینه‌های دولت را هم در حوزه سلامت کاهش دادیم. به طوریکه در حوزه دارو واردات‌ نسبت به دوره مشابه در دولت گذشته حداقل به میزان ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است و این اتفاق برای اولین بار است که رخ داده است، یعنی نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی از مسیر واردات دارو انجام شده است.

 معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  همچنین عنوان داشت: به طور همزمان بحران و کمبودهای دارویی هم به حداقل رسیده است. به طوریکه اکنون خبری از کمبود صدها قلم دارو نیست. همچنین در حوزه یارانه دارو نیز صرفه جویی چندصد میلیارد تومانی داشته ایم. یارانه دارو در بودجه سال آخر دولت قبل، با توجه به بحران دارویی که وجود داشت ۲۴۴۰ میلیارد تومان بوده‌است اما در سال آخر دولت یازدهم علی رغم افزایش نرخ ارز، صرفه جویی ۱۵ درصدی را در نیاز به یارانه دارو داشتیم. یعنی ضمن توسعه خدمات دارویی و افزایش رضایت بیماران در این حوزه، ۳۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی در اعتبار یارانه دارو داشته‌ایم.

دکتر دیناروند تامین میزان دسترسی بیماران به دارو  را خوب ارزیابی کرد و افزود: تامین شده است به طوریکه اکنون بیماران متابولیک هیچ مشکلی در زمینه دسترسی به شیرخشک‌های رژیمی ندارند. این در حالیست که در گذشته حتی در تامین شیرخشک‌های معمولی هم مشکل داشتیم. در عین حال باید توجه کرد که ما در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ صرفه جویی ۲۵ درصدی را در هزینه واردات شیرخشک‌های متابولیک تجربه کرده‌ایم.

وی در مورد شیرخشک معمولی نیز گفت:  در حالی که در سال آخر  دولت قبلی ۲۰ میلیون یورو واردات شیر خشک صورت گرفته‌است، در این دولت حتی یک دلار هم خرج واردات شیرخشک معمولی نشده است و به همین دلیل نیازمان به یارانه شیرخشک کاهشی بوده و از طرفی دسترسی بیماران نیز افزایش یافته است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در شیرخشک‌های متابولیک همان کار را انجام دادیم  که حوزه تجهیزات پزشکی و داروهای وارداتی لحاظ کردیم و توانستیم صرفه جویی حدودا ۳۵ درصدی در این حوزه ها داشته باشیم  تصریح کرد: قیمت شیر خشک  به طور سالانه جهت حذف انحصارهایی که وجود داشت، کاهش یافته است و خیال بیماران راحت‌تر شده است لذا بی انصافی است که کسانی با ارائه آمار غلط می‌خواهند رضایت مردم را به تلخ کامی بدل کنند.

دکتر دیناروند در آخر خاطر نشان کرد: امروز از کارآفرینان تولید کالاهای حوزه سلامت نیز تقدیر می‌کنیم تا نشان دهیم که سیاست وزارت بهداشت در چهار سال گذشته در خدمت توسعه توانمندی‌های ملی، اقتصاد مقاومتی، رشد اشتغال، حمایت از تولید داخل و به ویژه حمایت از تولید دانش بنیان بوده است. البته درست است که وظیفه سازمان غذا و دارو تضمین سلامت کالاهای سلامت محور بوده و ما هیچ گاه دردفاع از سلامت مردم کوتاه نیامده‌ایم، اما حمایتمان از شرکت‌های تولید کننده نشان می‌دهد که وزارت بهداشت در حوزه اقتصاد مقاومتی و عمل به منویات مقام معظم رهبری برنامه‌های کمک کننده‌ای داشته است و حتما این کار را ادامه می‌دهیم.

 

کد خبر: # 149602032645

دیدگاهتان را بنویسید