گاوها به کمک بیماران دیابتی آمدند

این پژوهش تلاش مشترک بین دانشگاه ایلینویز ایالات‌متحده و دانشگاه سائوپائولو برزیل است و نویدبخش رفع کمبود دارو و هزینه‌های درمانی بالای افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان خواهد بود.

به گزارش صبای سلامت، به نقل از ساینس، پژوهشگران معتقدند که می‌توانیم از سیستم بدن گاوها برای تولید پروتئینی استفاده کنیم که می‌تواند به صدها میلیون نفر در سراسر جهان کمک کند.

محقق این پژوهش، پروفسور مت ویلر، کارایی طبیعی غده پستانی گاو برای تولید پروتئین را برجسته کرده است.

پژوهشگران با ورود بخشی از دی ان ای انسان در جنین گاو، به بیان هدفمند خاصی در بافت پستانی این حیوان دست یافتند و اطمینان حاصل کردند که هیچ انسولین انسانی در خون گاو یا سایر بافت‌ها گردش نمی‌کند.

این گروه پژوهشی ۱۰ جنین گاو را در گاوهای عادی برزیل قرار دادند که منجر به تولد گوساله تراریخته شد. محققان از فناوری به روز شده مهندسی ژنتیک برای بیان پروانسولین، نمونه اولیه انسولین فعال منحصر در بافت پستانی استفاده کردند.

علیرغم چالش‌های اولیه در القای شیردهی، تولید سطوح قابل تشخیص پروانسولین و انسولین در شیر گاو تراریخته فراتر از انتظارات بود. ویلر غده پستانی را «جادویی» توصیف کرد و بر توانایی آن در پردازش پروانسولین به انسولین فعال بیولوژیکی تاکید کرد.

این پژوهشگر اظهار کرد: هدف ما این بود که پروانسولین بسازیم و آن را به انسولین خالص تبدیل کنیم اما گاو اساساً خودش آن را پردازش کرد.

ویلر گفت: گاو حدود سه تا یک انسولین فعال بیولوژیکی به پروانسولین می‌سازد.

بر اساس تخمین این گروه، یک لیتر شیر می‌تواند هزاران واحد انسولین تولید کند. با طرح‌هایی برای شبیه‌سازی مجدد گاو و بهینه‌سازی چرخه‌های شیردهی، هدف محققان ایجاد گله‌ای هدفمند با قابلیت تولید انبوه انسولین است.

ویلر آینده‌ای را تصور می‌کند که در آن یک گله بتواند نیاز کل کشورش به انسولین را تامین کند و گله‌های بزرگتر تقاضای جهانی را طی یک سال تامین خواهند کرد.

«این رویکرد جایگزینی پایدار برای روش‌های تولید انسولین ارائه و از زیرساخت‌های تاسیس شده صنایع لبنی استفاده می‌کند، با این حال، پیش از رسیدن انسولین تراریخته از گاو به بیماران، با موانعی روبرو هستیم».

تایید مقررات و توسعه فرآیندهای تصفیه کارآمد، گام‌های اساسی به سوی اجرای گسترده است و ویلر نسبت به تحقق این فناوری تحول‌آفرین ابراز اطمینان کرد.

پایان پیام/

کد خبر: # 1402122619279