موتورلانس دوای درد اورژانس ؛

کمبود بیمارستان دولتی معضلی برای ارجاع بیماران اورژانسی

تکنسین‌های اورژانس علاوه بر اینکه باید به موقع و سریع بر سر صحنه اورژانس حاضر شوند، باید حداکثر تلاش خود را هم برای آرام‌کردن اطرافیان و هم خدمت‌رسانی دقیق به بیمار به کار گیرند؛ اما این همه ماجرا نیست و عوامل درونی و بیرونی زیادی هستند که کار تکنسین‌های اورژانس را با چالش مواجه می‌کند.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از آنا، همه ما با شماره ۱۱۵ اورژانس آشنا هستیم و می‌دانیم که در صورت وقوع هر گونه حادثه ترافیکی، غیر ترافیکی، تروما، مشکلات قلبی و … باید با این شماره تماس و ضمن درخواست کمک، از مشاوره‌های کارشناسان اورژانس برای نجات جان مصدوم و یا بیمارانمان بهره‌مند شویم. اورژانس طبق استانداردهای تعریف شده باید در کمتر از ۱۲ دقیقه خود را بر بالین بیمار برساند و خدمات درمانی اولیه را ارائه و در صورت نیاز، بیمار یا مصدوم را به بیمارستان منتقل کند؛ اما این در حالی است از زمان تماس ما با اورژانس، نیروهای امدادی با مشکلاتی بسیاری مواجه و در تلاش هستند خود را سریعا بر بالین بیمار حاضر کنند.

از خودمان آغاز کنیم

برخی از این مشکلات را خودمان برای اورژانس ایجاد می‌کنیم؛ برای مثال وقتی آمبولانسی را می‌بینیم که با سرعت در حال حرکت به محل ماموریت است با توقف‌های بی‌جا و یا ایستادن برای تماشا مانع سرعت و دقت آنها می‌شویم، که البته پس از حادثه پلاسکو در این خصوص اطلاع‌رسانی‌ها انجام و برخی افراد این فرهنگ را اصلاح کردند؛ اما متاسفانه این فرهنگ غلط هنوز در بین برخی از شهروندان پا برجاست.

اما برخی دیگر از مشکلات ناشی از کمبود امکانات منطقه، ساختمان، عدم ارائه اطلاعات کافی از سوی همراهان بیمار به تکنسین‌های اورژانس و غیره است.

موتورلانس دوای درد اورژانس تهران شد

دکتر روح‌الله غلامی، مسئول فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ شرق تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا می‌گوید: شرق تهران بسیار وسیع و دارای تراکم جمعیتی بالایی است که این مساله علاوه بر مشکلات ترافیکی، ما را در رسیدن به موقع بر بالین بیمار دچار مشکل کرده است.

وی می‌افزاید: خدمت رسانی نیروهای امدادی در مناطق مختلف بر اساس امکانات منطقه‌ای بسیار متفاوت است، برای مثال منطقه خاوران تحت پوشش اورژانس شرق است و این در حالی است که اکثر ساختمان‌های این منطقه فاقد آسانسور است که این امر و ترافیک سنگین منطقه، تکنسین‌ها را دچار مشکل کرده است بنابراین از مردم شرق می‌خواهیم ضمن حفظ خونسردی تا قبل از رسیدن تکنسین‌های اورژانس به محل حادثه از مشاوره‌های اورژانس ۱۱۵ بهره‌مند شوند.

غلامی با توجه به آغاز به کار موتورلانس‌ها در تهران، می‌گوید: خوشبختانه با استقرار و آغاز به کار موتورلانس‌ها بسیاری از مشکلات برطرف شد به گونه‌ای که این دسته از نیروهای امدادی سریعا به محل حادثه اعزام و خدمات اولیه را ارائه می‌کنند و در صورت نیاز درخواست آمبولانس می‌کنند.

وی می‌افزاید: قبل از آغاز به کار موتولانس‌های تعداد ماموریت‌های اورژانس شرق تهران ۱۲ هزار ماموریت بود که در حال حاضر این آمار به حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ ماموریت رسیده است.

فشار کاری و روانی تکنسین‌های اورژانس تهران

کمبود نیروی متخصص و عدم امکان جذب نیروی انسانی یکی از مشکلات بخش‌های مختلف نظام سلامت از جمله اورژانس است.

یکی از مشکلات برخی مناطق تهران به خصوص منطقه شرق عدم وجود بیمارستان دولتی به تعداد کافی است که این مساله انتقال بیمار به بیمارستان توسط اورژانس را دچار مشکل کرده است.

شرق تهران به تعداد کافی بیمارستان دولتی ندارد

غلامی در این خصوص می‌گوید: ما باید پس از طی مشکلات فراوان و رسیدن بر بالین بیمار در صورت نیاز بیمار را به بیمارستان دولتی منتقل کنیم؛ اما متاسفانه در شرق تهران به تعداد کافی بیمارستان دولتی وجود ندارد به گونه‌ای که ما مجبور هستیم صرفا بیماران را به بیمارستان امام حسین (ع)، الغدیر و بوعلی منتقل کنیم که به دلیل حجم ماموریت‌های اورژانس و انتقال بیماران، گاه ترافیکی در تحویل بیمار به بیمارستان ایجاد می‌شود که این مساله نیز موجب تاخیر بازگشت آمبولانس به پایگاه می‌شود و این مساله در نهایت موجب تاخیر در امدادرسانی به سایر مصدومان می‌شود.

 اما مشکلات هر منطقه با سایر مناطق بسیار متفاوت است برای مثال اورژانس‌های درون شهری بیشتر جهت ارائه خدمات به بیماران قلبی به محل حادثه اعزام می‌شوند؛ اما تکنسین‌های پایگاه‌های جاده‌ای عمدتا به مصدومان و مجروحان حوادث ترافیکی ارائه خدمت می‌کنند. ارائه خدمت به مصدومان حوادث ترافیکی علاوه بر فشار کاری منجر به افزایش فشارهای روحی و روانی نیز می‌شود.

نادر شایان، مسئول اورژانس پایگاه‌های شهرستان پردیس به آنا می‌گوید: در شهرستان پردیس تکنسین‌های اورژانس با مشکلات بسیاری مواجه هستند که شاید در داخل شهر هیچ یک از تکنسین‌های سخت کوش آن را تجربه نکرده باشند؛ زیرا در این منطقه حوادث ترافیکی بسیار زیاد است و متاسفانه عمده حوادث مصدومان بسیاری را برجای می‌گذارد.

شهرستان پردیس فاقد بیمارستان دولتی

وی می‌افزاید: علاوه بر این، در منطقه جاجرود و پردیس کارخانه‌، کارگاه و … صنعتی بسیاری نیز مشغول به فعالیت هستند که این امر موجب شده حوادث ناشی از کار بعد از تصادفات در صدر حوادث این منطقه باشد. علاوه بر سختی کار، تکنسین‌های اورژانس این منطقه با مشکلات بسیاری از جمله ترافیک راه‌ها، عدم وجود حتی یک بیمارستان دولتی و … نیز مواجه هستند که این مسائل سختی کار را برای آنها دو چندان کرده است.

نتایج بررسی‌ها میدانی خبرنگار آنا نشان می‌دهد شهرستان پردیس از ابتدای جاجرود تا پایان پردیس تنها یک بیمارستان خصوصی وجود دارد و با وجود اینکه پرداخت هزینه‌های بیمارستان خصوصی برای تمام مردم این مناطق امکانپذیر نیست تکنسین‌های اورژانس ناچار هستند کیلومترها راه را طی کنند تا بیمار را به بیمارستان‌های از جمله شهدای تجریش یا امام حسین منتقل کنند که طی این مسافت علاوه خستگی بیش از حد تکنسین موجب بازگشت با تاخیر آمبولانس به ناوگان امدادی می‌شود.

انبوه‌سازی بدون امکانات معضل اورژانس و اهالی پردیس

متاسفانه انبوه‌سازی در شهرستان پردیس بدون در نظر گرفتن امکانات رفاهی و اقامتی مشکلات بسیاری برای تکنسین‌های اورژانس ایجاد کرده است به گونه‌ای که گاه در برخی حوادث تکنسین‌های اورژانس به دلیل عدم وجود روشنایی کافی در منطقه به خصوص در ساعات شب به سختی و با نور چراغ آمبولانس‌ها به امدادرسانی می‌پردازند.

 شایان، مسئول اورژانس پایگاه‌های شهرستان پردیس با توجه به این مشکلات، می‌افزاید: به دلیل وجود دره‌های مختلف در جاده جاجرود در اکثر تصادفات متاسفانه خودروها به دره سقوط می‌کنند که وقوع این حوادث به خصوص در ساعات شب امدادرسانی را بسیار مشکل می‌کند به گونه‌ای که گاه نیروهای آتش نشانی نیز نمی‌توانند به خوبی امدادرسانی داشته باشند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار آنا نشان می‌دهد تکنسین‌های اورژانس شهرستان پردیس به دلیل بی‌امکاناتی شهرستان با چالش‌های بسیاری مواجه هستند به عنوان مثال اولین پایگاه اورژانس در ابتدای جاده جاجرود به تهران نرسیده به سعید آباد واقع است مکان این پایگاه به قدری نامناسب است که آمبولانس به محض اطلاع و حرکت صرفا ۷ دقیقه زمان نیاز دارد تا به اولین دوربرگردان برسد تا بتواند وارد جاده جاجرور به سمت پردیس شود.

لزوم افزایش موتورلانس

مسئول اورژانس پایگاه‌های شهرستان پردیس در این باره می‌افزاید: با توجه به شرایط منطقه نیاز است ۱۲ پایگاه اورژانس در قسمت‌های مختلف جاده افتتاح شود، اما اگر تعداد موتورلانس‌ها افزایش یابد افزوده شدن ۴ پایگاه نیز تا حدود بسیار زیادی پاسخگوی نیاز منطقه خواهد شد.

خوشبختانه نتایج بررسی‌های میدانی خبرنگار آنا نشان می‌دهد سازمان اورژانس کشور در ارائه تجهیزات و امکانات هیچ گونه کوتاهی در نواحی شرق تهران و شهرستان پردیس نکرده است بلکه عمده مشکلات اورژانس این مناطق ناشی از بار ترافیکی، نبود امکانات منطقه‌ای و … است که رفع آن نیازمند همکاری سازمان‌های دیگر از جمله شهرداری و حمایت‌های دولت است.

 دکتر شایان با تاکید براینکه تکنسین‌های اورژانس شهرستان پردیس اغلب از بومی منطقه هستند و با ارق خاصی به ارائه خدمت می‌پردازند، می‌گوید: شهرستان پردیس بسیار پراکنده هستند اما خوشبختانه به دلیل اینکه تکنسین‌های اورژانس از بومی منطقه هستند شناخت خوبی به مسیر‌ها دارند و علاوه بر آن هنگام مواجهه با حادثه حتی در ساعات خارج شیفت به ارائه خدمت می‌پردازند.

مسئول اورژانس پایگاه‌های شهرستان پردیس در ادامه می‌افزاید: اورژانس پردیس به خوبی و با تمام توان به ارائه خدمت می‌پردازد به همین از آنها درخواست می‌کنیم پس از تماس با شماره ۱۱۵ و ارائه اطلاعات کافی به دلیل مشکلات بسیار منطقه در کمک به مصدومان ما را یاری کنند.

 یک، یک، پنج؛ عدد زندگی

شایان می‌گوید: متاسفانه برخی از ساکنان شهرستان پردیس با شماره ۱۱۵ آشنایی ندارند و هنگام وقوع حادثه از ۱۱۸ شماره اورژانس را دریافت می‌کنند که این عدم آگاهی گاه موجب تاخیر در امدادرسانی و نجات جان بیمار می‌شود.

گفتنی است، طی سال‌های اخیر اورژانس کشور اقداماتی بسیار ارزنده‌ای مانند تله مدیسین، خرید آمبولانس و موتولانس‌ و … انجام داده است اما تمام این موارد پاسخگوی یک امداد رسانی سریع و به موقع نیسا بلکه سازمان‌های متعددی از جمله وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و … باید دست به دست هم دهند تا بیمایر چشم انتظار اورژانس نماند.

کد خبر: # 149607303835

دیدگاهتان را بنویسید