یک دکترای تغذیه تاکید کرد

چاقی بیش از حد، آسم را بدتر می کند

موادی همچون تخم مرغ، گندم، ماهی، آجیل و بادام، شیر و سویا که حساسیت زا هستند، آسم را تشدید می کند؛ اما اینکه فرد مبتلا به آسم می تواند این مواد را مصرف کند یا خیر؟، باید به صورت فردی بررسی شود.

به گزارش صبای سلامت، صرافی زاده ، دکترای تغذیه  با بیان اینکه دو سوم از افرادی که آسم دارند، آسم شان ارثی باشد، افزود: یعنی سابقه آسم خانواده بیمار وجود دارد. افرادی که کمبتلا به آسم هستند شش هایشان تحریک پذیرتر است و محرک ها بر روی شان به آسانی اثر می گذارد که علت آن می تواند، کاهش سیستم ایمنی بدن شان در مقابله با آلرژن ها و مواردی که در محیط هستند مثل عفونت های قارچی باشد.
وی با بیان اینکه آسم یک شرایط التهاب زاست که در شش ها به وجود می آید ادامه داد: مصرف و وجود آنتی اکسیدان ها در بدن می تواند آثار مثبتی در بهبود شرایط آسم داشته باشد. تغذیه با شیر مادر هم در کنترل آسم بسیار موثر خواهد بود.
این دکترای تغذیه در ادامه بیان کرد: عفونت قارچی بیش تر در فضاهایی همچون خانه های قدیمی، خانه هایی که آفتاب نمی بینند، خانه هایی که نمناک و مرطوب هستند ، دیده می شود و وجود دارد. قارچ ها ممکن است از فردی به فرد دیگر منتقل شود یا از طریق خوردن غذایی که به قارچ آغشته شده است، وارد بدن شود.
وی با بیان اینکه موادی همچون تخم مرغ، گندم، ماهی، آجیل و بادام، شیر و سویا که حساسیت زا هستند، آسم را تشدید می کند؛ گفت: اما اینکه فرد مبتلا به آسم می تواند این مواد را مصرف کند یا خیر؟، باید به صورت فردی بررسی شود. یعنی باید بیمار به متخصص تغذیه مراجعه کند و تشخیص داده شود از چه موادی می تواند استفاده کند و از چه میوادی نمی تواند استفاده کند.
وی در خصوص رژیم غذایی مناسب برای کسانی که آسم دارند، گفت: بین آسم و سطح ویتامین e ، c ، سلنیو، میوه جات، چربی های غیراشباع و ویتامین d رابطه معنا داری وجود دارد. تغذیه انحصاری با شیر مادر برای مدت حداکثر شش ماه توانایی معجزه آسایی به بچه می دهد. همچنین بالا بودن سطح ویتامین d مادر باردار در آینده بچه بسیار موثراست. برای افرادی که آسم دارند توصیه می کنیم مصرف ویتامین c و امگا سه چون ضدالتهاب هستند از خواصش بهره مند شوند.
این دکترای تغذیه در گفتگو با برنامه «غذا سلامت زندگی» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه تخم مرغ، آجیل، ماهی، گندم و … از موارد حساسیت زا هستند که علت آن فعال نبودن برخی از آنزیم ها در و یا دلایل ژنتیکی دارد، افزود: مصرف قهوه به افرادی که آسم دارند بسیار توصیه می شود؛ زیرا اثر مثبتی بر روی ماهیچه های تنفسی شان فرد می گذارد. کاکائو هم باعث خون رسانی به مغز می شود و در نتیجه سرفه ها را کاهش می دهد.
وی با تاکید بر اینکه خیلی اوقات افراد به گرده افشانی گل ها، حساسیت پیدا می کنند و یا زمان هایی که ذرات معلق در هوا هستند، ادامه داد: برخی از افراد نیز نسبت یه یکسری از میوه ها و غذاها ممکن است حساسیت زا شوند و شرایطشان نامناسب شود .علت این موارد، مصرف موادی است که باید مصرف شود و نمی شود مثل تخم مرغ، امگا سه، زردچوبه و آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین ها؛ مصرف کلم بروکلی، پرتقال، گریپ فروت، کیوی، گوجه فرنگی، و به طوری کلی خانواده کلم برای وجود ویتامین c ، مصرفشان توصیه می شود. مصرف نوشابه هم خوب است؛ ولی زیاد توصیه نمی شود. افرادی که از ماساژ استفاده می کنند به خاطر آرامشی که به دست می آورند، کارایی ریه هایشان بهتر می شود.
وی تصریح کرد: رایحه های غذایی هم می تواند تحریک پذیر و عاملی باشد برای سرفه و تنگی نفس افراد؛ در اولین مرحله برای اینکه این شرایط بدتر نشود توصیه می شود افرادی که شرایط نامناسب ریوی دارند در برابر عوامل آلرژن هوا قرار نگیرند و در مواردی از کورتون استفاده می کنند تا سیستم بدنش سرکوب شود و واکنش نشان ندهد. اولین گام از نظر تغذیه استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین ها و مواد که در قالب غذا موثر است.
این دکترای تغذیه در پایان با بیان اینکه افرادی که آسم دارند از پرخوری پرهیز کنند، اظهارداشت: زیرا مصرف غذای زیاد و پرکردن معده باعث رفلاکس معده می شود و این حالت برای افرادی که آسم دارد مضر است. این افراد، نباید در معرض عفونت قرار بگیرند. مصرف ویتامین c و مصرف ویتامین ب ۶، مصرف ویتامین e، سلنیوم،ا مگا سه، و منیزیم به صورت مکمل می تواند تاثیر خوبی در کنترل بیماری داشته باشد. تمامی این موارد باید توسط متخصص تغذیه یا پزشک فرد اجازه داده شود تا تداخل غذایی و دارویی نداشته باشد. افراد مبتلا به آسم باید بدن خود را قوی و وزن خود را کنترل کنند.

کد خبر: # 149611044668

دیدگاهتان را بنویسید