لیلا رستگار عضو کارگروه ارزش‌گذاری و معیارگزینی جایزه ایثار و رسانه

نباید از رسانه‌ها در ترویج فرهنگ ایثارگری انتظار معجزه داشته باشیم

عضو کارگروه ارزش‌گذاری و معیارگزینی جایزه ایثار و رسانه، رشد ایثار اجتماعی را به سلسله عواملی متکی دانست که زنجیروار به هم وابسته‌اند و بدون توجه به این عوامل کلیدی، موفقیت در این زمینه غیرممکن است.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از ایسنا، لیلا رستگار جایزه ایثار و رسانه را تمرکزی بر ایثارگری اجتماعی خواند و گفت: این جایزه با تمرکز روی موضوع، فرصتی ایجاد می‌کند که نگاه‌ تازه‌ای به فداکاری و از خودگذشتگی در ابعاد گوناگون داشته باشیم. این برنامه فرصتی است برای توجه بر مفهوم ایثارگری، جست‌وجوگری و کشف رازهای ناگفته در این زمینه؛ کنار هم قراردادن این رازها موجب حرکت مستمر رسانه‌ها در پرداختن به حوزه فداکاری خواهد شد.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که این نوع حرکت‌ها باید در اندازه واقعی خودش دیده شود نه بیشتر؛ چرا که این حرکت‌های سمبلیک در کنار عوامل اصلی رشد اجتماعی می‌تواند برای جامعه و مردم کارساز باشد.

رستگار با تاکید بر اینکه نباید از رسانه‌ها در ترویج فرهنگ ایثارگری انتظار معجزه داشته باشیم، اظهار کرد: از آنجایی که رسانه‌ها همیشه طلوع و افول دارند به همین خاطر نمی‌توان از رسانه‌ها توقع بیش از حد داشت. این در حالی است که اگر رسانه‌ها را به کسانی بسپاریم که کمترین توجهی به مسئولیت اجتماعی، ایثارگری و مقوله‌هایی از این دست ندارند، نمی‌توان انتظار داشت آن‌ها رهرو خوبی در مسیر تاثیرگذاری بر مفاهیمی چون ایثارگری و دگرخواهی باشند. این در حالی است که رسانه‌های مستقل، توانا و آگاه به مسئولیت‌های رسانه‌ای، همپای همه وظایف خویش به ایثار اجتماعی هم البته گاهی بیش از حد معمول  و به شکلی ایثارگرانه، می‌پردازند.

عضو کارگروه ارزش‌گزاری و معیارگزینی جایزه ایثار و رسانه با اشاره بر اینکه در تحلیل محتوای مطبوعات در حوزه‌های خاص به کار مستمر نیاز داریم، اظهار کرد: در نگاهی کلی، بسیاری از نشریات ما اصولا برای چنین کارکردهایی طراحی نشده‌اند. ولی درهمین فضا نیز رسانه‌ها و روزنامه‌نگارانی هستند که همچنان مسئولانه  درجهت رشد مفاهیمی حرکت می‌کنند که می‌تواند جامعه مهربان‌تری بسازد.

وی اضافه کرد: در این بین آن‌هایی که به مقوله‌هایی چون ایثار می‌پردازند، گاهی نگاهی کلیشه‌ای و حتی تاجرمآبانه به فداکاری اجتماعی دارند و تعداد کمتری می‌توانند آگاهانه و با استفاده ازهمه ابزارهای حرفه‌ای بر «مخاطب سرگردان» تاثیر بگذارند.

رستگار با تاکید بر اینکه حالت آرمانی را باید در جامعه‌ای آرمانی جست،تاکید کرد:در کنار بحث‌های استراتژیک، باید بستری فراهم کرد تا رسانه‌ها بتوانند به طور مستمر و با نگاهی نو، ابعاد تازه‌ای از ایثار اجتماعی را کشف و مطرح کنند. جایزه ایثار و رسانه می‌تواند فرصتی برای تحلیل شرایط امروز رسانه‌ها درجهت دگرخواهی باشد تا به واسطه آن بتوانیم مسیر حرکت به سمت ترویج دگرخواهی را روشن‌تر کنیم.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که کارگروه داوری چه معیارهایی را در انتخاب برترین آثار جایزه ایثار و رسانه لحاظ کرده،تشریح کرد:برای تدوین و پیشنهادمعیارهای مشخص و امتیازبندی آن‌ها، جلسه‌های متعددی تشکیل شد. اعضای گروه در ابتدا سعی کردند به مفهوم ایثار اجتماعی نزدیک‌ شوند و فارغ از معانی قراردادی،به آن عمق و وسعت ببخشند. در ادامه، بحث از مفاهیم به معیارها کشیده و در دو بخش «اثر» و «نشریات» متمرکز شد.

رستگار دو محدوده «سوژه» و «اصول حرفه‌ای»را مهمترین اولویت‌های بررسی آثار در کارگروه ارزش‌گزاری و معیارگزینیبرشمرد و توضیح داد:اعضای کارگروه به این نتیجه رسیده است که در بررسی هر اثر، داوران به تاثیرگذاری، دربرگیری و نگاه نو به عنوان معیارهای بررسی سوژه توجه کنند. همچنین قرار است اگر اثری واجد حداقل امتیاز در این بخش نباشد، مجوز ورود به مرحله بعد را نگیرد.با توجه به اینکه بر اساس طراحی اولیه برگزارکنندگان، آثار در قالب‌های جداگانه بررسی نمی‌شود؛ داوران باید ضمن توجه به ویژگی‌های هر قالب خاص به معیارهای حرفه‌ای توجه کنند.تیتر، ورودی، بدنه اثر، پایان‌بندی،نثر، تلاش و جست‌وجوگری صاحب اثر و هارمونی کل کار ازجمله مواردی است که داوران آن را در دیگر اولویت‌های انتخاب بهترین اثر لحاظ می‌کنند.

این روزنامه‌نگار در خصوص معیارهای بررسی نشریات در این جایزه گفت: توجه به حجم مطالب، درجه‌بندی نوع پرداخت به سوژه، میزان تاثیرگذاری، بازخوردها، پیگیری سوژه‌های خاص، انرژی حرفه‌ای و سازمانی برای پرداختن به سوژه‌های ایثار اجتماعی،خلاقیت در دو حوزه نشریات تخصصی مربوط به موضوع از جمله معیارهای انتخاب رسانه‌های برتر است که در این راستا نشریات عمومی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه برای رشد فرهنگ ایثار اجتماعی سنجش می‌شوند.

وی در پایان اضافه کرد: بعد از توافق درباره معیارهاو امتیازها قرار شد درنهایت کل معیارها و امتیازهااز طریق مسئولان گروه‌های معیارسنجی و داوری، مدون شده و در اختیار داوران مرحله اول قرار بگیرد.

نخستین جایزه ایثار و رسانه با شعار ایثار آگاهانه، رسانه ارزش آفرین و جامعه رشد یافته، برای تشویق خبرنگاران و رسانه‌ها برای پرداختن به مصادیق و موضوعات ایثار در جامعه بهمن ماه  امسال  برگزار خواهد شد.

 

 

کد خبر: # 149510161111

دیدگاهتان را بنویسید