مدیر کل جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت؛

مدارس باید مراقبین سلامت داشته باشند

مدیر کل سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید شخصی به عنوان مراقب سلامت در هر مدرسه بویژه مدارس پرجمعیت حضور داشته باشد.

به گزارش صبای سلامت ، سید حامد برکاتی، مدیر کل سلامت، جمعیت  خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست مجازی با اصحاب رسانه گفت: متاسفانه با روند صعودی سنی در ایران روبرو هستیم. پس از انقلاب به ناگهان جهشی در تولید جمعیت داشتیم. پس از آن کشور به یک تعادل نسبی رسید ولی متاسفانه در مرحله سوم جمعیت کاهشی شد.

وی افزود: رشد سالانه جمعیت 2.1 درصد بود که از دهه 70 شمسی، به 1.5 درصد رسید. در سال 88 رشد جمعیت به کمتر از 1 درصد رسید. این یعنی میزان جمعیت جوان ما در بیست سال آینده با چالش مواجه می شود. سال 55 میانگین سنی کشور 20 سال بود که در سال 99 به 32 سال رسید. این یعنی میانگین سنی کشور به سمت میانسالی می رود.البته سیاست های رهبری در این زمینه جامع و کارگشاست و امیدواریم در سال های آینده شاهد ایفای نقش بیشتر تمام نهادهای مربوطه باشیم تا این سیاست‌های جامع به نتیجه برسد.

وی گفت: برنامه هایی که در حوزه سلامت دانش آموزان داریم، از دو دفتر یکی در آموزش و پرورش و دیگری در وزارت بهداشت ابلاغ می شود. در بحث نظارت روی مدارس و بویژه سرویس های بهداشتی، کارهای زیادی انجام شده است. اما آنچه لازم است و ضعف آموزش و پرورش محسوب می شود، این است که مدارس باید مراقبین سلامت داشته باشند. تعداد مراقبین سلامت ما نصف مدارس کشور را هم نمی‌توانند پوشش دهند. باید شخصی به عنوان مراقب سلامت در هر مدرسه بویژه مدارس پر جمعیت حضور داشته باشد.

وی افزود: در دوران کرونا دستورالعمل های سخت گیرانه ای نوشتیم که در مدارس اجرا شد. بودجه خوبی از ستاد ملی کرونا (حدود 100 میلیارد تومان ) به مدارس و برای بهداشت آنها داده شده است. این 7 برابر بودجه سال گذشته بود. به اضافه اینکه مدارس غیردولتی با شهریه خودشان این امکانات را فراهم می کنند.

برکاتی گفت: در رابطه با کالاهای آسیب رسان در بوفه مدارس، اقداماتی مبنی بر ابلاغیه‌های آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام می شود. اینها توسط مراقبین سلامت ما و آموزش و پرورش و ضابطین محیط کار نظارت می شود. اگرچه نیازمند اصلاح مواد آسیب رسان در مدارس هستیم، اما از شرایط بهتری برخورداریم.

وی بیان کرد: برآورد می کنیم که حدود سال 1420، در صدر لیست کشورهای پیر دنیا قرار می‌گیریم و اگر همین طور پیش برود 1340 ممکن است جزو سه کشور پیر دنیا، یا پیرترین کشور جهان بشویم. باید تولیدات ملی و الگوهای اقتصادی و اجتماعی فراهم شود، تا این مشکلات برطرف شود.

کد خبر: # 149902319794

دیدگاهتان را بنویسید