در نشست خبری جامعه صنعت کفش ایران مطرح شد؛

مخالفت تولیدکنندگان صنعت کفش با اجرای طرح ساماندهی واردات کیف و کفش

نشست خبری جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران صبح امروز در ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صبای سلامت، در ابتدای این نشست مصطفی طالقانی رئیس هیات مدیره جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران طی سخنانی ضمن تشریح روند و چرایی شکل گیری این مجموعه و همچنین ساختار داخلی آن طی سخنانی، گفت: این صنعت در سالیان گذشته با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است. در میانه دهه هشتاد هجمه کفش های چینی و کفش های انبارمانده وارداتی این صنعت را بسیار ضعیف کرد و فعالان این حوزه متضرر شدند.
وی ادامه داد: اما با فرهنگسازی و جلوگیری از این روند پرخسارت، تولیدکنندگان ما به تولید کفش‌های با کیفیت داخلی روی آوردند و بازار این صنعت مجددا توانست تا سال ۹۰ که واردات کفش و کیف ممنوع شد نیاز بازار داخلی را تولید و عرضه کنند. در اثر همین توان داخلی عرضه کنندگانی که محصولات استوک را عرضه می‌کردند.
طالقانی در ادامه عنوان کرد: علیرغم تلاش‌ها در سال‌های اخیر که موجب تقویت تولیدکنندگان داخلی شد هم‌اکنون با طرحی به عنوان طرح ساماندهی واردات کیف و کفش مواجه هستیم که این طرح به معنای باز شدن پای تمامی نشان‌های اعم از مرغوب و نامرغوب به صورت قانونی به ایران را تسهیل می‌کند و ما مخالف آن هستیم.
وی افزود: طی چند درخواست مکرر مذاکره در این مورد را از مسئولین درخواست نمودیم اما متاسفانه جوابی دریافت نکردیم؛ حال با این زمینه که واردات این کالا می تواند به تولید داخل صدمه وارد کند، امیدواریم که مسئولین نسبت به این امر توجه و اهتمام ویژه داشته باشند.
در ادامه این نشست موضوعات دیگری از جزئیات این طرح و همچنین توانمندی‌ها و شرایط ویژه صنعت کفش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
لشکری تولیدکننده کفش و از اعضای هیات مدیره جامعه متخصصین صنعت کفش بر این مساله تاکید داشت که سهم مصرف از واردات در بازار کفش ۲۵ درصد بوده است؛ که از سال ۹۷ که سران قوا واردات ۱۵۰۰ کالا از جمله کفش را ممنوع کردند، شاهد این هستیم که تولیدکنندگان داخل توانستند بازار داخل را به خوبی تامین کنند اما اجرای این طرح ساماندهی یک جفا به تولیدکننده داخلی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر از صادرات حمایت می‌کنند، ادامه داد: امروز مثلا ترکیه برای صادرات کفش خود به اتحادیه اروپا هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کند اما وضعیت ما در داخل اینگونه نیست و متاسفانه راه حل‌هایی که وزارت صمت ارائه می‌کند چون بدون نظر اتحادیه و کارشناسان مصوبه شده است، مشکلات بسیاری را برای صنعت کفش ایجاد کرده است.

هادوی نیا دیگر عضو هیات مدیره جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش در سخنانی، گفت: علیرغم تلاش‌ها برای مذاکره با مسئولان مربوطه در این حوزه دست ما به جایی نرسید، دوستان عزیز توجه داشته باشید که افرادی که اینجا نشسته‌اند افرادی متدین هستند که سال‌ها در کار تولید فعالیت کرده و موی سپید کرده‌اند.
وی افزود: صنعت کفش قابلیت ویژه‌ای دارد، به گواهی وزارت صمت ۵۰۰ هزار نفر در این صنعت اشتغال دارند که اگر این صنعت حمایت می‌شد و اگر یک ده هزارم بودجه‌ای که به خودروسازی اخصتاص داده می‌شود به صنعت کفش اختصاص پیدا می‌کرد ما الان اشتغال میلیونی و صادرات میلیاردی داشتیم آن هم در حالی که اشتغال این صنعت پایدار است.
هادوی‌نیا در ادامه با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان کفش مظلوم هستند و با سختی‌های فراوانی به کار ادامه می‌دهند، تصریح کرد: از منظر صادرات و ارزآوری این صنعت در مقایسه با نفت در ۴ سال گذشته میانگین قیمت نفت را نگاه کنید؛ یک جفت کفش می‌شود یک بشکه نفت، نمی‌دانم مسئولین دنبال چه می‌گردند، صنعت کفش جزیره کشف نشده اقتصاد این کشور است. ما به لحاظ اقتصاد ملی پتانسل این را داریم که هم در اشتغال هم در ارزآوری پایه چهارم اقتصاد کشور باشیم.
وی ادامه داد: هزینه اشتغال در این صنعت چقدر است؟ حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان؛ درحالیکه در پتروشیمی این عدد ۸۰۰ میلیون است. همچنین ۷۰ محصول و صنعت با صنعت کفش مرتبط است و اشتغال های فراوانی پیرامون آن ایجاد می‌شود.
سخنگوی جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش همچنین عنوان کرد: در حوزه ماشین آلات ما با ماشین آلات روز دنیا مانند ایتالیا رقابت می‌کند، همچنین اقلام مصرفی ما یک روزی پی یو را از ایتالیا وارد می کردیم امروز تنها و بهترین تولید کننده در خاورمیانه هستیم. صنعت کفش شناسنامه این کشور است، صنعتی که به نظر من مانند کشتی آزاد یک نماد برای کشور است و بدون حمایت همواره در میدان ها حاضر شده و رقابت کرده و پیروز می‌شود.

 

انتهای پیام/

حجت بقایی

کد خبر: # 1400122116197

دیدگاهتان را بنویسید