رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛

لازم است سختی کار پرستاران در بودجه ریزی دیده شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ،گفت: لازم است صعوبت کار پرستاران در بودجه ریزی دیده شود و فکر می‌کنم با توجه به اینکه در آستانه تدوین بودجه ریزی سال آینده هستیم با کمک دولت و مجلس سال آینده برخی از این کاستی‌ها مرتفع شود.

به گزارش صبای سلامت، پرستاران به عنوان گروه پیشقراول نظام سلامت، نقش مهمی در درمان بیماران مختلف دارند و با همکاری جامعه پزشکی به عنوان افراد حاضر در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مختلف، فعالیت تاثیر گذاری دارند.

یکی از مطالبات این قشر فعال در حوزه سلامت در طول سال‌های گذشته اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بوده است؛ قانونی که 15 سال در اغما بوده و خواب بلند آن هنوز به بیداری کامل منجر نشده است.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه‌های پرستاری به صورت طرح نمایندگان مجلس در قالب یک ماده واحده و دوتبصره در تاریخ ۶ تیر ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و ۱۳ تیر همان سال به تایید شورای نگهبان رسید.

بر اساس ماده واحده این قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد استاندارد بسته‌های خدمات، تشخیصی و درمانی کادر پرستاری موضوع ماده(۱۶) قانون سازمان نظام پرستاری را در همه مراکز بهداشتی و درمانی کشور تعیین و به استناد قانون بیمه همگانی با هماهنگی وزارت رفاه در چهارچوب سرانه مصوب، تعرفه سالانه پس از تصویب شورای عالی بیمه و هیأت وزیران اجرا کند.

 

بر اساس این قانون کارانه ارائه کنندگان خدمات پرستاری باید بر اساس قانون تعرفه‌گذاری اجرا شود. مطابق تبصره دو این قانون قرار بود، آیین نامه اجرایی آن با همکاری وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پرستاری تدوین و پس از تایید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیأت وزیران برسد و اجرا شود.

اما با وجود تصویب این قانون در سال ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ این قانون، تا سال ۱۳۹۹ اقدام چندانی برای اجرای این قانون انجام نشد و حتی آیین نامه اجرایی آن که مطابق مصوبه مجلس باید ظرف ۶ماه پس از تصویب قانون و در همان سال ۱۳۸۶ تدوین و ابلاغ می‌شد نیز نوشته نشده بود تا جایی که رهبر انقلاب ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در مراسم روز پرستار از مسئولان خواست این قانون را اجرا کنند.

تاکید رهبر انقلاب بر اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری

با تاکید رهبر معظم انقلاب در روز پرستار سال 99، پس از ۱۴ سال مسکوت ماندن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، روند اجرایی شدن آن به جریان افتاد و سرانجام آیین نامه اجرایی هشت ماده‌ای این قانون در ۶ مرداد ۱۴۰۰ در جلسه هیأت وزیران تصویب و با امضای معاون اول رئیس جمهوری وقت برای اجرا ابلاغ شد.

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره «اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری»، بیان داشت:تعرفه گذاری یکی از مصوبات قانونی بود که مدت‌های مدیدی مورد توجه واقع نشد؛ علی رغم اینکه قانون مصوب مجلس داشت اما در سنوات مختلف قبل در قالب بودجه‌های سنواتی ابلاغی دیده نمی‌شد.

سازمان برنامه و بودجه بودجه تعرفه گذاری را زود بریزد

وی ادامه داد:خوشبختانه از سال گذشته یک ردیفی را برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری در نظام بودجه ریزی کشور دیده شد. سال گذشته چون اولین تجربه تعرفه گذاری ورود تعرفه گذاری در نظام بودجه ریزی سلامت بود بیشتر به صورت علی الحساب پرداخت شد و امسال نیز لازم است با کمک همکاران در سازمان برنامه و بودجه مبالغی که در این زمینه تعیین شده و جزو مصوبات بودجه است در اسرع وقت توضیح شود تا بتوانیم خدمات را انجام دهیم.

اجرای تعرفه گذاری یک مطالبه تاریخی پرستاران در سال های گذشته بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:‌اجرای تعرفه گذاری یک مطالبه تاریخی پرستاران در سالهای گذشته بود و علاوه بر ابعاد مالی که مهم است؛ در این خصوص، بیشتر بحث حیثیتی این موضوع بود که به عنوان یک مطالبه حرفه‌ای پرستاران پیگیری می‌کردند.البته طبیعتا چون سال اول و دوم اجرای این قانون است حتما کاستی‌هایی در ادامه مسیر دارد.

زالی تصریح کرد: لازم است با کمک بخش‌های مختلف هم اندیشی کرده و کاستی‌ها را در آوریم. طبیعتا هنوز دانشگاهها با برخی مشکلات در این خصوص روبرو هستند.تامین مکفی مبالغ، بالا بردن سطح آن متناسب با سطح رشد تعرفه‌ای هر سال، گنجاندن این تعرفه در نظام ارائه خدمات مبتنی بر کتاب سی پی تی که یک کتاب اصلی تعرفه گذاری کشور بوده و باز کردن برخی مولفه‌های جدید است.

وی بیان داشت: در حال حاضر به دلیل اینکه سال اول ودوم اجرای این قانون بوده است تعدادی از خدمات پر تواتر پرستاری در زمره اقلام پرستاری گنجانده شدند که این لیست حتما باید توسعه پیدا کند؛ به خصوص در سال آینده. چون در آستانه بودجه ریزی سال آینده هستیم برای اینکه مبالغ کافی و مکفی و پایدارتر برای تامین حقوق پرستاران در نظام تعرفه گذاری دیده شود فرصت خوبی است که امسال دولت با توجه به اینکه رئیس جمهور هم پیگیر موضوع هستند بتوانیم برای رفع دغدغه همیشگی پرستاران مسئله را حل و فصل کنیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان افزود:چون مشکلاتی که در فراسوی دانشگاه‌ها در خصوص پرستاران بخش زیادی می‌تواند در بودجه سال آینده مرتفع شود.اولین موضوع بحث بالا بردن قدر مطلق است؛تنوع خدمات پرستاری و توسعه بسته خدمات تعرفه پذیر و بالابردن ضریب ریالی مبتنی بر خدمات است؛مجموعا بیمارستان حمایتی کشور هستند؛ بیمارستانی هستند که در آمد اختصاصی کمتری دارند؛ چون تعرفه پرستاری منتج از درآمد اختصاصی بیمارستان نیست، طبیعتا برای جایی که درآمد سازی کمتر وجود دارد باید راهکارهایی حمایتی برای آن پرستاران باشد.

زالی متذکر شد: صعوبت کار پرستاران در بخش‌های پر چالش تر امسال تا حدی در نظام اعتباری وزارت بهداشت دیده شد و لازم است این نیز توسعه پیدا کند. فکر می‌کنم بتوانیم با توجه به اینکه در آستانه تدوین بودجه ریزی سال آینده بتوانیم با کمک دولت و مجلس سال آینده برخی از این کاستی‌ها مرتفع شود.

پایان پیام/

کد خبر: # 1402090718738