سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت؛

سالمندان حتما واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افراد بالای ۶۰ سال تا پایان همه‌گیری آنفلوآنزا حتما واکسن تزریق کنند زیرا این گروه سنی بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلای شدید به این بیماری قرار دارند.

به گزارش صبای سلامت، بهنام عرشی در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون حدود ۱۶۰ نفر در کشور بر اثر ابتلا آنفلوآنزا جان خود را از دست داده‌اند و بهترین راه مقابله با این بیماری تزریق واکسن است که اکنون در داروخانه‌ها موجود است و توصیه می‌شود سالمندان نسبت به تهیه آن سریعتر اقدام کنند.

وی اظهار داشت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور و مهر است، اما با توجه به موج این بیماری، هنوز هم زمان مناسبی برای تزریق واکسن در افراد واجد شرایط به‌ویژه سالمندان و کودکان است زیرا همه‌گیری هنوز تمام نشده است.

عرشی ادامه داد: از ۴۵۰ هزار دُز واکسن آنفلوانزا توزیع شده در مراکز بهداشتی و بیمارستانی کشور بیش از ۲۵۰ هزار نوبت آن تزریق شده است و در مجموع سالانه ۵۰۰ هزار دز واکسن آنفلوانزا در مراکز بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها و حدود سه تا چهار میلیون دُز هم در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

آنفلوآنزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی را درگیر می‌کند و بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند با مصرف انواع و اقسام آنتی‌بیوتیک‌ها بدون تجویز پزشک اقدام به خود درمانی می‌کنند که این کار باعث ایجاد مقاومت میکروبی در بدن شده و فرد مبتلا به پنوموکوک (عفونت ریه) می‌شود.

عرشی اظهار داشت: ۵۰ درصد سرماخوردگی‌های شدید، ابتلا به آنفلوآنزا تشخیص داده می‌شود و هر سال حدود هزار تا ۲ هزار موارد ابتلا به آنفلوآنزا را حتی در فصول گرم سال نمونه‌برداری می‌کنیم البته افرادی که علائم سرماخوردگی دارند.

وی ادامه داد: امسال روند ابتلای افراد به آنفلوآنزا زودتر شیوع یافته به همین دلیل مشاهده می‌شود که مراجعات مردم به مراکز درمانی نیز بیشتر شده است.

ایجاد مقاومت میکروبی در بدن کودکان و ابتلا به پنوموکوک

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد اظهار نظر روسای برخی بیمارستان‌های کودکان در مورد افزایش ابتلا به پنوموکوک در کشور، افزود: این بیماری در سطح وسیع در جامعه شیوع نیافته و بیشتر داخل بیمارستانی و مربوط به کودکانی است که آنفلوآنزا در آنها به دلیل مصرف نابه جا و زیاده روی در آنتی‌بیوتیک‌ها بهبود نیافته و منجر به عفونت ریه شده که قابل درمان است.

عرشی تصریح کرد: پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه، استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، شست و شوی مداوم و مکرر دست‌ها، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت، استفاده از داروهای ضد ویروسی بنا به تشخیص و تجویز پزشک (در صورتی که سیستم ایمنی آسیب‌پذیری داشته باشید) و استفاده نکردن خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک باعث پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: # 1401083017378