نابغه ای که هاروارد را رها کرد

سیدکاوه خاتمی

صبای سلامت- چه اهل شبکه های اجتماعی باشید و چه اهل دنبال کردن زندگی افراد موفق و پولدار جهان، حتما نام مارک زاکربرگ را شنیده اید. خالق فیسبوک که حالا با گسترش فعالیتش ، شرکت متا و همه دارایی های آن را از آن خود کرده است دیگر فقط با فیسبوک شناخته نمی شود. اینستاگرام ، این پلتفرم مدیا محور، آن قدر بین مردم دنیا محبوب و شناخته شده است که برخی از افراد، شغلشان را رها کرده و به عنوان بلاگر یا اینفلوئنسر به فعالیت در این شبکه اجتماعی می پردازند، نیز متعلق به این مرد خوش فکر آمریکایی است.

اما بد نیست با این نابغه برنامه نویسی بیشتر آشنا شوید. نابغه ای که هاروارد را رها کرد مارک الیوت زاکربرگ، یک نابغه برنامه‌نویس، کارآفرین و خیر آمریکایی‌ است که داستان موفقیت‌های او الهام‌بخش بسیاری از جوانان شده است. او در زمان تحصیل در دانشگاه هاروارد بود که برنامه نویسی فیس بوک را شروع کرد و به صورت پایلوت ، آن را در بین دانشجویان این دانشگاه، راه اندازی کرد. پس از اینکه مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت ، اول به صورت منطقه ای و بعد جهانی ، این شبکه اجتماعی را توسعه داد و در همین حین، به این نتیجه رسید که درس و دانشگاه را رها کند.

ادعا درباره تقلب زاکربرگ جوان ادعاهایی از چند دانشجوی هاروارد وجود داشته است که ایده فیسبوک، ایده آنها بوده است و بنا بوده، زاکربرگ آن را برنامه نویسی کند اما پس از کش و قوس‌های فراوان و سلسله دادگاه های جنجالی، این ماجرا به نفع مارک تمام شد. « متا» و برنامه ریزی برای تغییر آینده زاکربرگ که سال ۱۹۸۴ به دنیا آمده است، تاکنون صاحب بزرگترین اپلیکیشن های پر طرفدار جهان نظیر واتساپ، اینستاگرام نیز بوده اما تمامی این پلتفرم ها را در قالب شرکت متا تجمیع کرد. یکی از اتفاقاتی که سال ۲۰۲۱ طرفداران فیس‌بوک را متعجب و شوکه کرد، تغییر نام این شرکت از فیس‌بوک به متا بود. زاکربرگ در کنفرانس سالانه این شرکت اعلام کرد: «با گذشت زمان، امیدوارم که شرکت ما به یک شرکت متاورس تبدیل شود و مایل هستم که نام شرکت معرف چشم‌اندازی باشد که برای آینده آن ترسیم شده است.»

دارایی ۱۲۰ میلیارد دلاری مارک زاکربرگ زاکربرگ حالا با دارایی نزدیک به ۱۲۰ میلیارد دلار، در لیست پولدارترین افراد جهان قرار گرفته و با همسر شرقی اش و دو دخترشان، یک زندگی رویایی در ینگه دنیا دارند. آرزوهایی که تمام نمی شود مارک زاکربرگ در مصاحبه های خود ،بارها عنوان کرده است که دست از توسعه « متا» بر نمی دارد و با خلاقیت های منحصر به فرد خود و تیمش، باز هم مردم جهان را شگفت زده خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: # 1401090417914