مسئول امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی ایران :

زمان امداد رسانی در حوادث کوهستان بسیار حیاتی است

متولیان اصلی امداد و نجات کوهستان چه ارگانهایی هستند؟ وضعیت فعلی امداد و نجات کوهستان چگونه است؟برنامه های آتی امداد و نجات کوهستان برای بهبود وضعیت فعلی و علل ناکارایی امداد و نجات کوهستان در ایران چیست ؟ آیا از تکنولوژی های جدید در امداد و نجات کوهستان استفاده می شود ؟ نقش امداد هوایی در امداد و نجات کوهستان و علل متمرکز نبودن امکانات و نیروهای امداد و نجات کوهستان چیست ؟
به گزارش صبای سلامت، سال ۱۳۹۲ مسئولی در امداد و نجات هلال احمر مطرح کرد که امداد و نجات کوهستان در کشور متولی ندارد بسیاری این خلاء را ناشی از کمبود اعتبارات دانستند و اینکه هیچ ارگانی حاضر نیست متولی گری امداد کوهستان را برعهده بگیرد. با این وجود حضور امدادگران هلال احمر درکنار امدادگران داوطلب و آموزش‌ دیده امداد در کوهستان ،همچنان پتانسیل قوی در امر امداد و نجات محسوب می شود اما انتظار می رود در زمان وقوع بحران ،‌سازمان مدیریت بحران کشور وارد عمل شود زیرا ماهیت وجودی سازمان مدیریت بحران رفع موانع و مشکلات در زمان بحران است.
مسئول امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی ایران درباره اینکه با گذشت چهار سال از طرح این سئوال که متولی امداد کوهستان کیست؟ در برنامه «افق روشن» رادیو سلامت گفت: متاسفانه با گذشت چند سال از طرح این موضوع هنوز متولی امداد کوهستان مشخص نشده است، منتهی اولین ارگانی که در این خصوص به ذهن می رسد امداد و نجات هلال احمر است، در برخی از نقاط کشور مانند تهران و اصفهان نیز سازمان آتش نشانی به موضوع امداد و نجات کوهستان ورود کرده با این وجود هنوز متولی واحد و قانونی در این امر نداریم.
دکتر حمید مساعدیان، مسئول پاسخ به این سئوال را که چرا هنوز متولی قانونی برا ی امداد کوهستان نداریم، سازمان مدیریت بحران کشور دانست و تاکید کرد: از آنجایی که این سازمان در مدیریت کلان بحران کشور تصمیم گیری می کند، در همین زمینه نیز باید تکلیف را روشن کرده و یا با ارسال لایحه ای به مجلس، ارگان اصلی امداد و نجات کوهستان را مشخص کند، زیرا امداد و نجات کوهستان در مقایسه با سایر عملیات های امدادی از شرایط کاملا ویژه ای برخوردار است.

*** امداد و نجات در کوهستان همچنان بدون متولی
وی زمان امداد رسانی در حوادث کوهستان را بسیار حیاتی دانست و افزود: زمانی که در ارتفاعات کوهستانی فردی دچار حادثه می شود متاسفانه هیچ گونه امکانات و تجهیزات لازم برای رسیدن به فرد حادثه دیده وجود ندارد و همین معضل ما را در امداد کوهستان دوچندان می کند، لذا با در نظر گرفتن این وضعیت ضروری است به لحاظ قانونی متولی واحدی داشته باشیم اما متاسفانه این شرایط در کشور ما هنوز مهیا نیست .
امداد کوهستان کار تخصصی است؛ اما چرا آتش نشانی وارد امداد کوهستان شده است و آیا آتش نشانی از عهده این امر تخصصی بر می آید؟ مسئول امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی گفت: برخی حوادث کوهستان در نقاط صخره ای و دیواره ای و گاه در شرایط بهمن و سرمازدگی روی می دهد که قاعدتا هرکسی نمی تواند امداد و نجات این حوزه را بر عهده بگیرد؛ اما بر اساس تصمیم مدیریت بحران استان تهران و اصفهان در حال حاضر آتش نشانی بخشی از امداد کوهستان را پوشش می دهد به طوری که در تهران از ارتفاعات منطقه توچال به سمت غرب را آتش نشانی و از مسیر توچال به ارتفاعات شرق را هلال احمر پوشش می دهد .
به نظر می رسد اورژانس پیش بیمارستانی نیز بتواند در امداد کوهستان ایفای نقش کند؛ اما مساعدیان با بیان اینکه اورژانس نیز قادر به امدادرسانی در کوهستان نیست افزود: در هیج نقطه ای از کشور اورژانس وارد مقوله امداد کوهستان نمی شود به طور مثال در صورت حادثه ای در ارتفاع ۳ هزار متری توچال، فقط آمبولانس اورژانس در محل حاضر شده و طبق قانون اورژانس ،حوادث مربوط به ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر، تحت پوشش اورژانس قرار نمی گیرد، حتی اورژانس هوایی نیز در ارتفاعات کوهستانی جوابگو نیست؛ زیرا کارکنان اورژانس امکانات و تجهیزات لازم و قابلیت حضور دراین مناطق را ندارند.

*** نقطه ضعف امداد کوهستان را نبود بالگرد تخصصی است
امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی نیز باید دستی در امداد کوهستان داشته باشد، مسئول امداد و نجات این فدراسیون تاکید کرد: با توجه به اینکه رشته کوهنوری تحت پوشش فدراسیون کوهنوری است قاعدتا وقتی حادثه ای در کوهستان روی می دهد همه سراغ فدراسیون را می گیرند؛ اما این فدراسیون با توجه به فقدان بودجه کافی و امکانات لازم در بحش امداد کوهستان ،بعنوان یک ارگان موظف هیچ نقشی در امداد کوهستان ندارد ،ولی در سه سال اخیر و بادر نطر گرفتن بخشی به نام جستجو و نجات در فدراسیون، بیشتر در بخش آموزش و فرهنگسازی و اطلاع رسانی فعالیت کرده و در اصل نقش پیشگیری از بروز حوادث را بر عهده دارد .
وی با بیان اینکه فدراسیون کوهنوردی هیج تیم فعال و سازمان یافته ای برای امداد حوادث کوهستان ندارد افزود: این فدراسیون توانسته ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان را در مناطق کوهستانی فعال مانند ارتفاعات شمال تهران راه اندازی کند.
مساعدیان با بیان اینکه تا مشخص نشدن متولی اصلی امداد کوهستان، همواره با چالشی در این نوع امداد مواجه ایم گفت: هلال احمر با توجه به اینکه سالانه از بودجه خوبی بهره مند است، چرا متولی گری امداد کوهستان را برعهده نمی گیرد، و اگر تاکنون امداد کوهستان را برعهده گرفته است؛ چرا آن را ناشی از وظیفه انسانی می داند؟ در صورتی که با قانونی شدن این وظیفه، بودجه کافی برای تامین امکانات و تجهیزات، آموزش تخصصی پرسنل امداد و نجات به این سازمان تعلق می یابد.
مسئول امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی ایران نقطه ضعف امداد کوهستان را نبود بالگرد تخصصی دانست و گفت: در حال حاضر حتی بالگردهای امداد کارایی و توان لازم در امداد کوهستان را ندارند، یک ساعت مانده به غروب در ارتفاعات کوهستانی امکان پرواز نیست و نمی توان در این شرایط به امداد هوایی فکر کرد، ضمن اینکه بیشتر این بالگردها خاص ترابری بوده و تا کنون ۱۲ بالگرد در امداد کوهستان از بین رفته است.

 

 
کد خبر: # 149512182011

دیدگاهتان را بنویسید