دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو هشدار داد:

خانواده ها مراقب گیاهان آپارتمانی سمی باشند/ مسمومیت در کمین کودکان

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: لمس پوستی و دهانی برخی از گیاهان آپارتمانی بویژه توسط کودکان ممکن است عوارضی مثل مسمومیت و حساسیت شدید در پی  داشته باشد.

به گزارش صبای سلامت، دکتر یسنا به منش دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در گفت و گو با ایفدانا، گفت: با فرارسیدن ایام نوروز خانمهای زیادی  قصد تهیه  گل و گیاه می کنند و حتی بسیاری از مردم  ترجیح می دهند  در دید و بازدید ها چنین هدایایی به یکدیگر بدهند که در این بین توجه به نکاتی خاص ضروری بنظر می رسد.

 وی ادامه داد: کودکان به دلیل تازگی محیط پیرامون همواره به دنبال کشف و شهود هستند و علاقه وافری به لمس و چشیدن اشیا دارند  که در صورت عدم نظارت والدین مکمن است این میل طبیعی و مبارک به فاجعه ختم شود از  جمله موارد مشاهده شده دراین موضوع  بروز مسمومیت بویژه کودکان بوسیله گیاهان آپارتمانی است.

 دبیر ستاد مرکزی  اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو اظهار کرد: برخی از این گیاهان مثل خرزهره و دیفن باخیا به دلیل سمی که در خود دارند در صورت تماس پوستی موجبات اسیبهای پوستی و در صورت  لمس دهانی مسمومیت انسان را در بر داشته باشند بدیهی است که این مسمومیت در کودتان شدیدتر خواهد بود.

دکتر به منش تاکید کرد: التهاب پوست، چشم، دست و صورت از اولین علائم آلرژیک با گیاهان آپارتمانی است که در صورت مسمومیت نیز تخریب و سوزش مخاط دورنی ، سوزش های گلوبه آن اضافه شده حتی در مواردی که کودک به حساسیت های مادر زادی دچار باشد ممکن است به مرگ کودک ختم شود.

وی بیان کرد: نگهداری  گل های گرده افشان مثل شمعدانیها که در گروه گیاهان گرد افشان طبقه بندی می شوند در داخل آپارتمان ها رایج شده  که از این  کار بظاهر معمولی به هیچ وجه نباید راحت عبور کرد که در اینصورت برای کودکان و نوزادان بویژه نوزادانی که دارای اگزمای پوستی یا حساسیت آلرژیک هستند بسیار مضر بوده و در آنها عوارض های شدیدی ایجاد می کند.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: توصیه عمومی ما این است که اولا خانواده ها نسبت آگاه باشند که تمام گیاهان آپارتمانی بصورت بالقوه برای کودکان خطرناک هستند و باید دور از دسترس آن ها نگهداری شوند

دکتر به منش در پایان خاطرنشان کرد: ثانیا اینکه خود را موظف به  تحقیق حداقلی درباره  گیاهانی  نمایندکه قصد تهیه آنها را دارند که این تحقیق با ابزارهای موجود اطلاع رسانی به زمانی بیش از دو یا سه دقیقه نیاز ندارد.

کد خبر: # 149512252238

دیدگاهتان را بنویسید