مشاور اداره کل نظارت بر فرآورده های خوراکی ، آرایشی و بهداشتی :

حمایت کار آفرین و تخصص مسئول فنی زمینه ساز تولید محصول ایمن و سالم

فائو ۱۶ اکتبر را به عنوان روز جهانی غذا اعلام کرده است . به این مناسبت همه ساله در اقصی نقاط دنیا این روز را جشن می گیرند . به بهانه این روز که همزمان با دهمین سال برگزاری همایش اعطا نشان ایمنی و سلامت می باشد  پایگاه خبری صبای سلامت با مهندس رضایی مشاور اداره کل نظارت بر فرآورده های خوراکی ، آرایشی و بهداشتی در تالار وحدت ، محل برگزاری این همایش گفتگو کرد .

 رضایی معتقد است اخذ این نشان از یک سو حاصل زحمات و تلاش مسئولین فنی است که سعی می کنند با تخصص خود ؛ روز به روز بر کیفیت و ویژگی های محصول افزوده شود و از سوی دیگر با حمایت ها و پشتیبانی های مدیر عامل واحد تولیدی تحقق می یابد . نظر شما را به این مصاحبه کوتاه جلب می نمایم .

–     آقای مهندس از اهداف برگزاری این مراسم توسط وزارت بهداشت بگویید ؟

سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت چند سالی است در جهت هم افزایی و همگرایی فعالین و تولید کنندگان فرآورده های خوراکی آرایشی و بهداشتی اعم از صاحبان صنایع ، دست اندر کاران ، ارگان های نظارتی و حاکمیتی تلاش می کند توانمندی نیروهای این حوزه را تجمیع کند تا تعداد بیشتری از گرسنگان جهان را هم از لحاظ گرسنگی سلولی و هم به معنای سیر شدن عامیانه بتوانند تحت پوشش قرار دهند .

در راستای تحقق تولید غذای سالم و ایمن ، وزارت بهداشت با برگزاری همایش ملی اعطای نشان "ایمنی و سلامت" از برگزیدگان صنایع با اعطا لوح و تندیس تجلیل می نماید و به این طریق این روز را گرامی می دارد .

به عبارت دیگر با گرد هم آمدن اهالی و دست اندرکاران این حوزه چه در بدنه دولت و چه در صنعت که در حوزه اقتصادی فعالیت می کنند باید به نقطه مشترکی  که همانا حفظ و ارتقا ایمنی و سلامت جامعه است برسیم و آن را هر چه بیشتر تقویت کنیم . در این راستا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی لوگو و تندیسی را به نام "ایمنی و سلامت" طراحی کرد که هر سال به محصولات منتخب ، طی مراسمی اعطا می شود .

  محصولات دارای این نشان چه ویژگی هایی دارند ؟

این نشان پس از بررسی ها و کنترل هایی که در طول سال بر روی محصول صورت می گیرد از بین کارخانجات مواد غذایی که دارای محصولی با یک ویژگی خاص که در حفظ و ارتقا ایمنی و سلامت مصرف کننده مفید و موثر است انتخاب می شود .

مانند ماست پروبیوتیک یا شیر غنی شده و سایر مواد غذایی که در هر سال برگزیده و تندیس و لوگوی این نشان به محصول آن کارخانه اعطا و به عموم معرفی می شوند .

–    آیا اگر کارخانه ای استانداردهای این نشان را پس از اخذ رعایت نکند مکانیسمی جهت ابطال مجوزنشان تعریف شده است ؟

بله پایش و کنترل های ادواری توسط معاونت های غذا و دارو انجام می شود و ویژگی ها و ادعایی که در مورد آن محصول شده را کنترل می کنند سپس در صورت صحت و تایید سلامت و ایمنی محصول مجوز این نشان به مدت دو سال تمدید می شود که در این مدت حتما می بایست استاندارد و ویژگی محصول حفظ شود . در صورتی که در هنگام تولید و یا عرضه  محصول با لوگو و نشان ایمنی و سلامت ، کوتاهی صورت گیرد مجوزهایش ابطال می گردد .

–    یعنی دستورالعمل هایی مانند ایزو برای این نشان تعریف شده است ؟

بله دستورالعمل اجرایی اختصاصی نشان ایمنی و سلامت وجود دارد که بر اساس آن کنترل ها صورت می گیرد . از سال ۱۳۸۵ اعطا این نشان توسط وزارت بهداشت شروع شد و در سال جاری نیز خوشبختانه خدا را شاکریم که توانستیم دهمین سال همایش ملی اعطا این نشان را برگزار کنیم .

هر ساله اهالی و دست اندرکاران صنعت غذا گرد هم می آیند تا از این طریق زحمات صنایع برگزیده ایمن و سالم به مردم معرفی شود . توصیه بهداشتی ما به مردم این است که جهت ارتقا و حفظ سلامت و استمرارتولید محصولات با کیفیت بالا ابتدا نشان ایمنی و سلامت را بشناسند و بعد محصولات دارای این نشان را در اولویت مصرف خود قرار دهند . نشان ، به شکل سیبی است که یک تیک به رنگ سبز دارد و کنارش کلمه ایمنی و سلامت درج شده  است .

–    آقای مهندس رضایی به عنوان آخرین پرسش مسئولین فنی در تحقق این امر چه وظایفی بر دوش دارند ؟

البته رسیدن به این نشان حاصل زحمات و تلاش مسئولین فنی است که سعی می کنند با تخصص ؛ روز به روز بر کیفیت و ویژگی های محصول افزوده شود. تحقیقات و بررسی های علمی که انجام می دهند قطعا خروجی آن منجر به اخذ این نشان و تندیس ایمنی و سلامت می شود و این امر با حمایت ها و پشتیبانی های مدیر عامل واحد تولیدی تحقق می یابد .

یعنی مجموعه عوامل کمک می کنند تا این اتفاق خوب بیافتد .

با تشکر از شما                                                                                                           مصاحبه کننده : حمید رضا مهدی پور

 

 

کد خبر: # 149507071083

دیدگاهتان را بنویسید