رئیس ایمنی حمل و نقل مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور

جشنواره سوانح و حوادث، فرصتی برای مطالبه گری از سازمان ها

رئیس ایمنی حمل و نقل مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور، گفت: ما از جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث استقبال می کنیم زیرا با اطلاع رسانی های متعهدانه می توانیم شاهد کاهش تلفات باشیم.
به گزارش صبای سلامت، محمدرضا احدی، رئیس ایمنی حمل و نقل مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور،  در خصوص چگونگی پیشگیری از سوانح و حوادث به مساله ایمنی راه ها اشاره کرد و گفت: بر اساس سه رکن انسان؛ راه، وسیله نقلیه و مطالعه در این زمینه می توانیم بخش قابل توجهی از سوانح را کاهش دهیم .
وی ادامه داد: با مطالعه مدیریت ایمنی راه ها و اجرایی کردن آنها از جمله نحوه جا به جایی افراد و فراهم کردن راه های ایمن می توانیم صدمه را کاهش دهیم. واکنش مناسب پس از حادثه نیز در این طرح در حال بررسی است.
رئیس ایمنی حمل و نقل مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور، درباره اهمیت نگاه پیشگیرانه به سوانح و حوادث در حوزه راه ها گفت: اهمیت تحلیل نقاط حادثه خیز برای راهنمایی و رانندگی، شهرداری ها و سازمان های مرتبط با ایمنی ترافیک بسیار است؛ بازرسی ایمنی جاده (RSI) به عنوان ابزار موثر برای شناسایی ایمنی به رسمیت شناخته شده است که می توانیم با بررسی های بیشتر در آینده، سوانح را مدیریت کنیم.
وی در گفت و گو با رادیو سلامت، بیشترین فعالیت های مرکز تحقیقات و پژوهشکده حمل و نقل و رسالت این مرکز را تحقیق و کاربری کردن پژوهش ها دانست وافزود: تعریف و توصیف عوامل موثر در تصادفات، گامی اساسی برای کاهش و به حداقل رساندن عوامل ایجاد تصادف است که باعث ایمنی بیشتر سیستم حمل و نقل و بهبود آن میشود. یکی از راهکارهای کاهش این هزینه ها بازرسی ایمنی راه در مراحل مختلف طراحی، ساخت، بهره برداری و تعمیر و نگهداری راه ها است که هدف اصلی کاهش آمار تلفات جاده ای از طریق به کارگیری شیوه پیشگیرانه است.
وی ادامه داد: ایمن سازی معابر، یکی از پارامترهای بسیار مهم بررسی شده در اکثر کشورهای دنیا و مجامع بین الملل است. با مطالعه و بررسی می توان عوامل موثر در رخداد تصادفات ترافیکی را شناسایی کرد. بر همین اساس، در حال حاضر، پروژه راهبرد ملی ایمنی راه ها در دست اجرا است. در قطعنامه سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی، اقدام برای ایمن سازی راه ها برای کاهش تلفات، در دستور کار قرار گرفته است .
رئیس ایمنی حمل و نقل مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور، با اشاره به دیگر فعالیت های این مرکز گفت: طرح ملی بازرسی ایمنی راه در کاهش تلفات، بسیار اثربخش بوده است. همچنین طرح جامعه ایمنی راه ها از سال ۱۳۸۶ تا کنون با کاهش ۵۰ درصدی تلفات توانسته است آمار مرگ و میر را از ۳۲هزار به ۱۵ هزار برساند که البته هنوز باید برای کاهش این رقم تلاش کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل جهانی بر روی ایمنی راه کار کردیم و در این چشم انداز، امیدواریم تلفات جاده ای امسال به ازای ۱۰۰هزار نفر به ۲۰ نفر و در سال۱۴۰۵ به ۱۰ نفر و در سال ۱۴۱۰ به ۵ نفر تقلیل یابد.
یادآور می شود، علاقه مندان برای شرکت در نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث » می توانند آثار خود را تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

کد خبر: # 149608204138

دیدگاهتان را بنویسید