تاثیر مهم سلامت «لثه» بر سلامت عمومی

یک جراح لثه گفت: مهم ترین عامل برای پیشگیری از بیماری های لثه، رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان است.

به گزارش صبای سلامت،  دکتر بهزاد هوشمند- جراح لثه در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه عفونت های لثه یک فاکتور خطر واقعی برای بسیاری از بیماری های عمومی به حساب می آید، گفت: این بیماری ها شامل دیابت، بیماری های عروق کرونر، گرفتگی عروق مغزی، حتی روماتیسم مفصلی، انواع بیماری های روحی روانی و حتی افسردگی می باشد.

وی ادامه داد: البته این اثر متقابل است؛ یعنی هم بیماری های عمومی بر روی سلامت لثه و بافت های نگهدارنده دندان اثر دارند و هم عفونت های لثه ای روی بیماری های عمومی و کنترل بیماری های تاثیر دارد. یعنی کنترل دیابت در شرایطی که فرد عفونت لثه دارد، سخت تر از زمانی است که فرد عفونت لثه ندارد و دیابت دارد. بدین معنا، افراد باید عفونت لثه را مانند یک زخم باز تلقی کنند و آن را جدی بگیرند. فرد دیابتی که عفونت لثه دارد مثل اینکه زخم در پا دارد، آن را پیگیری نماید.

این جراح لثه در خصوص علل عفونت لثه بیان کرد: در عفونت لثه ۳ عامل که هرکدام یک ضلع یک مثلث را تشکیل می دهند، نقش دارد. مهم ترین عامل، بیماری های نسوج نگهدارنده دندان و لثه، پلاک میکروبی یا مجموعه ای از میکرو ارگانیسم هایی است که در محل اتصال لثه به دندان تشکیل می شوند و آهسته آهسته به شیار لثه نفوذ می کنند و محصول ناشی از سوخت و ساز میکروارگانیسم ها باعث می شود کیسه تشکیل شود و مهم ترین جزء این قضیه، پلاک میکروبی است.

هوشمند در ادامه تاکید کرد: پس عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و میکرو ارگانیسم هایی که در محیط عفونی قرار دارند عامل کلیدی است. عامل دوم میزبان مستعد و عامل سوم، مواد غذایی است.

وی ادامه داد: اگر فرد مسواک نزند، تغذیه مناسب هم نداشته باشد و عادات موضعی مضره داشته باشد، مستعد بیماری لثه می شود.

این جراح لثه در ادامه بیان کرد: شیار لثه یعنی محل اتصال دندان به لثه ۸/۱-۱ میلی متر عمق دارد. از طریق شیار لثه مایعی ترشح می شود که این مایع مشتق شده از جریان خون است. این مایع به بزاق وصل شده و ما هنگام غذاخوردن آن را به دستگاه گوارش مان وارد می کنیم.

هوشمند در پایان اظهارداشت: بخش اول هضم و جذب به واسطه این ها صورت می گیرد. بنابراین مهم ترین جزء کمک به پیشگیری از بیمار ی های لثه، رعایت مناسب بهداشت دهان است.

کد خبر: # 149511021288

دیدگاهتان را بنویسید