عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

برای پیشگیری از حوادث بیشتر اهمیت قائل شویم

اهمیت پیشگیری از سوانح و حوادث از تدوین قوانین و مقرراتی که باعث می شود با متخلفان برخورد کنیم، مهم تر است چرا که پیشگیری فرهنگسازی عمومی در جامعه است.

به گزارش صبای سلامت، دکتر محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش و اهمیت مباحث پیشگیری در کشور ، گفت: اهمیت پیشگیری از سوانح و حوادث، از تدوین قوانین و مقرراتی که باعث برخورد با متخلفین می شود، مهم تر است ، چرا که پیشگیری سبب فرهنگ سازی در کشور می شود.
وی با بیان اینکه پیشگیری مهم از درمان است، افزود: در بحث پیشگیری خیلی هزینه نخوایم پرداخت؛ ولی بعد از اینکه یک سانحه یا حادثه ای اتفاق می افتد مجبور هستیم نه تنها جامعه باید بار روانی را تحمل کند، بلکه باعث تنش ها و چالش های اجتماعی می شود و علاوه بر آن بار مالی سنگینی را هم از خود به جا می گذارد .
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لذا پیشگیری یک عامل مهم است. درکشور، برای پیشگیری خیلی اهمیت قائل نمی شوند. دستگاه ها و سازمان ها معمولا بی تفاوت هستند و عموما اینطور است. مثلا برای مشکلات ترافیکی کدام سازمان بحث پیشگیری را در برنامه های خود قرار داده است. آیا وزارت صنعت و معدن یا وزارت راه؟ منتهی همه بار مشکلات را گردن نیروی انتظامی می ریزیم چون آن ها در معرض دید مردم هستند .
وی  در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه در این راستا ضعف در قانون، اجرا و نظارت داریم، ادامه داد: ما در هر سه مشکل داریم. ما باید به سمتی حرکت کنیم که هم قوانین بازخورد خوبی داشته باشد و هم دولت بتواند بازخورد خوبی از آن ها بدهد؛ چون درست اجرا نمی شود بازخورد درستی هم نداریم. چون نظارت دقیقی نداریم. بعد از نظارت، برخورد دقیقی نداریم.
سعیدی در پایان اظهارداشت: درحالی که در کشورهای توسعه یافته اینطوری نیست. در کشور چون زیرساخت ها و پیشگیری های لازم را انجام نداده ایم و همه بار را بر روی دوش پلیس گذاشته ایم.
یادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

کد خبر: # 149608033913

دیدگاهتان را بنویسید