مدیر کل دفتر ارزیابی و کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو:

بحران نظام سلامت سال های تحریم با “برجام” کنترل شد

مدیر کل دفتر ارزیابی و کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت سازمان غذا و داروگفت: با رفع تحریم ها و اجرای برجام،بخش سلامت نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه ­های اجتماعی کشور توانست ضمن انجام اقدامات اساسی در راستای کنترل بحران نظام سلامت و برای تحقق اهداف عالی­ تر این نظام برنامه ­ریزی نماید.

به گزارش صبای سلامت به نقل از پایگاه خبری سازمان غذا و دارو " ایفدانا "، هفته گذشته، ۱۵ اسفند ماه، کنفرانس ملی " اقتصاد مقاومتی و برجام " با عنوان " دارو، درمان و سلامت "، با حضور دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در محل دفتر مطالعات سیاسی  و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این کنفرانس دکتر مهرناز خیراندیش، مدیر کل دفتر ارزیابی و کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو که به عنوان دبیر این کنفرانس حضور داشت مطالبی را در این حوزه بیان نمود.

دکتر مهرناز خیراندیش، مدیر کل دفتر ارزیابی و کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو گفت: سلامت از بنیادی ­ترین نیازهای انسان در تمام دوران زندگی محسوب می‌شود و حق طبیعی هر انسانی است. نظام سلامت ایران در تاریخ خود، شاهد فراز و نشیب ­های مختلفی بوده که هرکدام اثراتی بر عملکرد نظام سلامت برجای گذاشته‌اند.

وی بیان داشت: از اوائل دهه ۱۳۹۰ و در پی ایجاد شرایط خاص کشور در دوران تحریم ­های مختلف نظام سلامت دچار مشکلات متعددی شد. بعد از سال ۱۳۹۲ و تغییر و تحولاتی که در در فضای کلی کشور  و با رفع تحریم ها و اجرای برجام اتفاق افتاد، بخش سلامت نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه ­های اجتماعی کشور توانست ضمن انجام اقدامات اساسی در راستای کنترل بحران نظام سلامت و برای تحقق اهداف عالی­ تر این نظام برنامه ­ریزی نماید.

دکتر خیراندیش ادامه داد: از جمله این دستاورد ها می توان به افزایش سهم هزینه های دولتی سلامت و افزایش بهره بری و دسترسی به خدمات سلامت، کاهش ارجاع مردم برای خرید دارو و تجهیزات به خارج از بیمارستان، افزایش دسترسی بیماران به دارو معادل ۱۳۰ درصد افزایش در بیمارستان ها،  افزایش دسترسی بیماران به تجهیزات پزشکی معادل ۴۴ درصد افزایش در بیمارستان ها، کاهش سهم پرداختی مردم از هزینه های سلامت، راه اندازی ۱۹۵۵ و تجهیز ۲۱۶۹ پایگاه سلامت، راه اندازی ۸۱۸ و تجهیز ۱۳۷۶ مرکز خدمات جامع سلامت در حاشیه شهرها، تفاهم نامه نوسازی کارخانه های دارویی، امضای تفاهم نامه های متعدد با کشورهای مختلف، بهبود نسبی ارتباطات با دانشگاههای خارج از کشور، کاهش سهم ریالی واردات نسبت به تولید، کاهش پرداخت از جیب بیماران خاص، مزمن و صعب العلاج از طریق عقد تفاهم نامه حمایتی سازمان غذا و دارو با سازمان های بیمه گر، افزایش سهم تولید داخل تجهیزات و ملزومات پزشکی و کاهش قابل توجه قیمت آنها اشاره کرد.

لازم به ذکر است، در این راستا کارگروه دارو، درمان و سلامت از حوزه های مختلف نظام سلامت برای جمع بندی دستاوردهای سلامت بدنبال برجام و اتخاذ سیاست ها در راستای اقتصاد مقاومتی تشکیل شد که ۱۸ عضو اصلی دارد که رییس کارگروه دکتر کبریایی زاده؛ ریاست سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و دکتر خیراندیش؛ مدیر کل دفتر ارزیابی و کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت به عنوان دبیر کارگروه مذکورهستند.

 

کد خبر: # 149512212088

دیدگاهتان را بنویسید