معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در اولین جشنواره رویش تغذیه بیمارستانی :

تغذیه سالم لازم و ملزوم درمان است

همراهش به پرسش تخصص دکتر  پاسخ می دهد جراح است . با وجود فرصت های مالی عالی جراحی ، دغدغه اش ارتقا کیفی غذای بیمارستانی  شده است . چرا که تغذیه سالم را عامل موثر در بهبودی بیمار می داند . دکتر حسن توکلی معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است غذای بیمارستان باید با تجویز متخصص تغذیه بر اساس حال بیمار در کترینگ های استاندارد طبخ و توزیع شود . هر چند هنوز نامی برای این تحول بزرگ در نظام تغذیه بیمارستانی انتخاب نشده است ، ایشان برای نامیدن آن تنها به "روش استاندارد نمودن تغذیه بیمارستانی" بسنده می کند .

به این منظور دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران میزبان اولین جشنواره رویش تغذیه بیمارستانی در هجدهم اسفند ماه ۹۵ بود تا گامی عملی بسوی تحقق این هدف بردارد. صبای سلامت نیز در محلی که دانشگاه برایش جانمایی کرده بود در فرصت کوتاه بین برنامه ها حضوردکتر توکلی را جهت گفتگو پیرامون این جشنواره مغتنم دید که حاصل این گب و گفت در پی می آید .

  •    آقای دکتر اولین جشنواره رویش تغذیه بیمارستانی با چه هدفی برگزار گردید ؟

در تمام مباحث علمی و تجربی اهمیت تغذیه سالم مطرح است که بعد بسیار مهمی در سلامت انسان ها ایفا می کند . در قسمت درمان هم که ما حضور داریم تغذیه سالم لازم و ملزوم درمان است . یعنی هر اقدام درمانی همراه با یک تغذیه مناسب و یا تغذیه ای که مربوط به آن بیمار است تکمیل می شود .

در این راستا لازم دیدیم قراردادهای تغذیه ای بازبینی کلی در آن انجام شود . هم در جهت ارتقا کیفی هم در راستای علمی وبروز نمودن آن . برنامه ریزی صورت گرفته در معاونت توسعه با این دید که تغذیه قسمتی از درمان بیمار است و نیز اینکه چون ما دانشگاه هستیم و باید بر اساس اصول علمی تغذیه استاندارد به مردم ارائه دهیم وارد این گود شدیم و کار را شروع کردیم .

 

  • آیا این جشنواره را به طور مستقل برگزار کردید ؟

دانشگاه علوم پزشکی تهران نماد آموزش کشور است و خودش تقریبا همه سیستم های اجرایی و نظارتی را دارد و تمام دوستان ما از دانشکده ها و بیمارستان های مختلف اساتید و پرسنل متخصص همه با همدیگر دست در دست هم دادیم و وارد این گود شدیم .البته کارهای بزرگی انجام گرفته و نرم افزاری طراحی شد . مطالعه اولیه در این خصوص توسط شرکت های خصوصی که در این زمینه تبحر و تخصص دارند انجام شد .

 

  • نحوه کار نرم افزار به چه صورتی است ؟

این نرم افزار برای کارهای پیمانکاری است . نرم افزار بزرگی است که طراحی شده و بر اساس آنالیز تعداد غذا و جزییاتی که به آن داده می شود طراحی شده است . بر اساس داده های ورودی ترکیب و میزان مصرف مواد غذایی را مشخص می کند .

 

  • آقای دکتر قرارداد پیمانکاری جدید کترینگ ها چه مزایایی دارد ؟

این را بصورت کلی بگویم که بلاخره همه ارگان ها در کشور طبخ غذایشان را به پیمانکار می سپارند . چیزی که مد نظر قرار می گیرد این است که حجم غذا و حداقل هایی را می بینند و بر اساس آن یک مناقصه برگزار می کنند . که البته خیلی از فاکتورها در آن دیده نمی شود . از جمله مسائل مالی که خیلی می تواند سبب صرفه جویی گردد تا کیفیت مواد غذایی که معمولا در مناقصات دیده نمی شود . علاوه بر آن نظارت بر این قرارداد به چه نحوی باید باشد . مواد اولیه باید چگونه باشد . در چه جاهایی گلوگاه وجود دارد . آن چیزی که دیده شده با آن چیزی که ارائه می شود چه تفاوتی دارد. این ها مسائلی بود که به آن ورود پیدا کردیم . بلاخره ما دانشگاه هستیم و خوشحال می شویم همه از این راهی که رفتیم و تجربه کردیم بهره مند شوند .

 

  • همه این مسائل در ایزو ۲۲۰۰۰ آمده است یعنی شما آن را پیاده می کنید ؟

ببینید ما همان ها را پیاده می کنیم ولی بر اساس نرم افزاری که طراحی کردیم . در ضمن اگر پخت غذا بر اساس هزینه عملکرد صرف انجام شود ما حصل آن ضرر و زیان هایی است که ممکن است به بیماران ویا کسانی که مصرف می کنند برسد . سعی کردیم همه مسائل از جمله ایمنی و سلامت را هم ببینیم وعمل کنیم .

 

  • به نظر شما قیمت غذای بیماران به این طریق بالا می رود ؟

قیمت ها کاهش هم یافته است . قرارداد پیمانکاری کترینگ های ۹۴ نسبت به ۹۵ کاهش قیمت دارد . اگر تورم را هم در محاسبه آن لحاظ کنیم کاهش قیمت شش میلیاردی داشتیم .

 

  • یعنی با این روش غذای بیمارستان ها با قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر برای بیماران سرو می شود ؟

در روش استاندارد نمودن تغذیه بیمارستانی هم غذا ایمن تر و هم توزیعش استاندارد می شود و هم مصرف کننده راضی تر است . علاوه بر آن با رعایت استانداردهای تغذیه سالم کاهش قیمت نیز داریم .

با تشکر از شما                                                                                                                            مصاحبه کننده : حمید رضا مهدی پور

کد خبر: # 149512212079

دیدگاهتان را بنویسید