اهمیت فناوری های نوین در توسعه اقتصادی کشور

فعالیت در حوزه سلامت یکی از پرسودترین و جذاب‌ترین بازارهای بین‌المللی است. هر جایی که بحث مارکتینگ و بازار پیش می‌آید همیشه باید یک گام از رقبا پیش تر بود. یکی از ابزارهای این پیش دستی سرمایه‌گذاری در حوزه “فن آوری” است.

به گزارش پایگاه خبری صبای سلامت، در تاریخ معاصر موضوع سلامت به دلیل پاندمی کرونا و تاثیر شدید آن بر زندگی همه مردم جهان بطور بی‌سابقه‌ای برجسته شده است. اگرچه این بیماری تاثیر معکوسی بر سرمایه‌گذاری داشته است لیکن در حوزه سلامت به گونه‌ای دیگر نمایان شده است. به طوری که در سال ۲۰۲۰ سرمایه گذاری ها در حوزه فناوری سلامت بنابر اعلام آمارهای جهانی ۲۰ میلیارد دلار را نشان می‌دهد و این جهش ناشی از وجود فضای کاری بسیار جذاب و نوآوری در حوزه سلامت است.

طبق مطالعات و بررسی‌های بعمل آمده، صنایع پیشرفته در حوزه نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، انرژی‌ هسته ای و تجدیدپذیر، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی؛ نشان از جهت گیری سرمایه گذاری ها ی جدید و تاثیرگذار در عمق فن آوری‌های نوین بر اقتصاد و اشتغال در زمان حال و آینده دارد.

اجلاس داووس و اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس، ژانویه ۲۰۱۶ با اشاره به سرمایه گذاری در حوزه سلامت با اشاره به نقش فن آوری های نوین به استفاده از هوش مصنوعی و روبات ها تاکید دارد. به عقیده کارشناسان اقتصاد آینده به نفع کسانی خواهد بود که از خلاقیت بیشتری در این حوزه برخوردار باشند. بی تدبیری و عدم توجه به تحولات فن آوری جهانی موجب هدر رفت سرمایه هایی است که باید مصرف اشتغال، رشد و توسعه کشورها گردد.

بر همین اساس به عقیده کارشناسان حوزه تولید تجهیزات پزشکی ابتدا باید فاصله عقب ماندگی خودمان را با سطح نوین تکنولوژی در جهان شناسایی سپس جایگزین تکنولوژی قدیمی با تکنولوژی های جدید را امری امکان پذیر تلقی نماییم.

دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی دارای دکترا در دو رشته اقتصاد و مهندسی پزشکی به عنوان کارشناس مطلع با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت معتقد است متاسفانه اقتصاد مهندسی پزشکی و به خصوص تجهیزات پزشکی از جمله بخش هایی هستند که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که کشور ما یکی از قطب های مصرف تجهیزات پزشکی در منطقه است.

اجلاس داووس و اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس، ژانویه ۲۰۱۶ با اشاره به سرمایه گذاری در حوزه سلامت با اشاره به نقش فن آوری های نوین به استفاده از هوش مصنوعی و روبات ها تاکید دارد.

به عقیده کارشناسان اقتصاد آینده به نفع کسانی خواهد بود که از خلاقیت بیشتری در این حوزه برخوردار باشند. بی تدبیری و عدم توجه به تحولات فن آوری جهانی موجب هدر رفت سرمایه هایی است که باید مصرف اشتغال، رشد و توسعه کشورها گردد. بر همین اساس به عقیده کارشناسان حوزه تولید تجهیزات پزشکی ابتدا باید فاصله عقب ماندگی خودمان را با سطح نوین تکنولوژی در جهان شناسایی سپس جایگزین تکنولوژی قدیمی با تکنولوژی های جدید را امری امکان پذیر تلقی نماییم.

دکتر محمد جعفر حسینی شیرازی دارای دکترا در دو رشته اقتصاد و مهندسی پزشکی به عنوان کارشناس مطلع با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت معتقد است متاسفانه اقتصاد مهندسی پزشکی و به خصوص تجهیزات پزشکی از جمله بخش هایی هستند که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که کشور ما یکی از قطب های مصرف تجهیزات پزشکی در منطقه است.

به گفته ایشان بازده سرمایه گذاری در بخش تولید تجهیزات پزشکی از استانداردهای جهانی بالاتر است.  بطوری که بنابر آمار تجهیزات سلامت محور در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۱۷ میلیارد دلار گردش مالی را در جهان به خود اختصاص داد. این فعال اقتصادی در ادامه اضافه کرد بازیگر اول این بازار آمریکا و سپس آلمان با ۱۳۵۰ شرکت در بخش تجهیزات پزشکی است. به گفته ایشان با نگاهی به شاخص های اقتصادی پایدار و توسعه پیوسته در سه کشور آمریکا، آلمان و چین در ۳۰ سال گذشته به اهمیت بالای سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات پزشکی پی می بریم. به عقیده وی دولت و سازمان های ذیربط باید با تدوین قوانین به روز و ارائه آمار، گزارشات خود را در اختیار مراکز مطالعاتی سرمایه گذار و شرکت های توانمند حوزه تولید تجهیزات پزشکی قرار داده تا با تحلیل بازار بتوانند هدف گذاری نمایند.

مهندس رئوف میلان نورانی یکی دیگر از فعالان صنعت تولید تجهیزات پزشکی با تاکید بر نقش فن آوری و خلاقیت در شرکت های سلامت محور در این رابطه می گوید: اگرچه بازار تولید تجهیزات پزشکی به دلایل گوناگون پیچیده و ترسناک است ولی شرکت ها باید جسارت لازم را برای ورود به این بازار داشته باشند.

و این جز با خلاقیت ممکن نیست. به تصریح ایشان؛ نوآوری فقط اختراع محصول نیست بلکه می تواند آوردن یک محصول یا روش جدید خدمت و یا یک ایده جدید در حوزه سلامت نیز باشد. به عقیده وی سرمایه‌گذاری در واحدهای R&D بسیار مهم است.

 

انتهای پیام/

کد خبر: # 1400121015996

دیدگاهتان را بنویسید