رئیس سازمان غذا و دارو :

اقدامات موثری در سیستان و بلوچستان انجام شده است

به گزارش صبای سلامت ، دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در سفر به استان سیستان و بلوچستان متوجه شدم علی رغم محرومیت هایی که در برخی مناطق وجود دارد اقدامات موثری در آن انجام شده است عنوان کرد:  با توجه به تنوعی که در قوم بلوچ وجود دارد این اقوام از جمله اصیل ترین اقوام ایرانی می باشند وی همچنین با بیان اینکه تنوع اقوام در کشور موجب مباهات است و آنان که این تنوع را تهدید قلمداد می کنند در اشتباهند اظهار داشت: همه ما تحت لوای پرچم جمهوری اسلامی برای بالندگی کشور تلاش می کنیم. دکتر دیناروند همچنین در ادامه بیان کرد: جهان از جمله کشور ما در حوزه غذا و تغذیه با سه چالش اصلی روبرو هستند:

۱- فقر غذایی و سوء تغذیه؛ در جهان بیش از ۸۰۰ میلیون نفر گرسنه وجود دارد و در ایران هم متاسفانه هنوز نزدیک ۴ میلیون نفر جمعیت کشورمان کمتر از نیاز غذا دریافت می کنند. بخصوص در این استان یکی از چالشهای اساسی ما فقر غذایی و سوء تغذیه است که باید برای حل آن تلاش شود.
۲- چالش تقلبات غذایی و آلاینده های شیمیایی، بیولوژیک و … هنوز درصد بالایی از فراورده های غذایی که مردم دریافت میکنند از نظر بهداشت و ایمنی قابل تایید نیستند. در سال اخیر حدودا ده درصد نمونه هایی که ما آزمایش کرده ایم از این نظر مردود شده اند.
۳- چالش دریافت کالری بیش از نیاز. در ایران بطور میانگین کالری دریافتی ۲۵ درصد بیش از نیاز می باشد. وی همچنین با اشاره به اولویت های تغذیه ای کشور، سلامت غذا را نخستین مسئله عنوان نمود و با نام بردن از مشکل پرخوری و فقر غذایی اظهارداشت: در حال حاضر برخی از افراد جامعه، مانند مناطقی از استان سیستان و بلوچستان کالری مورد نیاز بدن خود را دریافت نمی کنند و از عدم امنیت غذایی رنج می برند که این مسئله در حال پیگیری است.
وی، شایع ترین مشکلات تغذیه ای در کشور را دریافت ۲۵ درصد کالری اضافی و مصرف بیش از معمول غذا دانست و گفت: همین امر سبب افزایش وزن و چاقی بیشتر مردم و رنجهای ناشی از آن شده است.

دکتر دیناروند همچنین با اشاره به موضوع مهم ایمنی غذا  به اولویت وزرات بهداشت در این باره اشاره کرد و افزود: با تدابیری که سازمان غذا و دارو اندیشیده است سفره های مردم از سلامت بیشتری برخوردار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع پالم نیز اشاره کرد و افزود در ۳ سال اخیر حدود ۳۰۰ هزار تن کاهش سالیانه واردات روغن پالم به کشور را شاهد بوده ایم که فقط۸۰ هزار تن آن وارد صنایع لبنی برای تولید لبنیات پرچرب ارزان قیمت می شد؛ طبیعی است هر چقدر قیمت محصول تولیدی ارزانتر تمام شود فروش و مصرف آن بیشتر میشود. حذف روغن پالم از لبنیات سبب کاهش مصرف لبنیات پرچرب شده است. 

این مقام مسئول اعلام کرد: علاوه بر سیاست کاهش میزان مصرف اسیدهای چرب اشباع و حتی مهمتر از آن، ما دنبال حذف کامل چربی های ترانس از محصولات غذایی هستیم.

 

کد خبر: # 14951008880

دیدگاهتان را بنویسید