رئیس کل سازمان نظام پرستاری ؛

اعضا شبکه جعل مدارک پرستاری دستگیر شدند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: یک شبکه متقلب که با ارائه مدارک کارشناسی پرستاری جعلی به نام دانشگاههای علوم پزشکی مختلف برای دریافت کارت عضویت نظام پرستاری اقدام می کرد، شناسایی و با همکاری وزارت بهداشت و نیروی انتظامی عوامل آن در کرج دستگیر شدند.

به گزارش صبای سلامت ، از سازمان نظام پرستاری، محمد میرزابیگی روز یکشنبه با اعلام این مطلب افزود: در مورد خبر صدور کارت جعلی سازمان نظام پرستاری که پلیس البرز اعلام کرده، توجه به این نکته مهم است که شبکه جعل مدارک، کارت نظام پرستاری را جعل نمی کردند بلکه در واقع مدارک دانشنامه یا لیسانس پرستاری را که مربوط به دانشگاههای علوم پزشکی مختلف بوده، جعل می کردند و با ارائه آن به برخی هیات مدیره های نظام پرستاری، کارت عضویت نظام پرستاری به نام افراد می گرفتند.

وی گفت: سازمان نظام پرستاری در دوره جدید در آذر سال ۹۸متوجه فعالیت این شبکه جعل مدارک شد و اولین مکاتبه در این زمینه ۱۲ آذر سال ۹۸ با حراست وزارت بهداشت انجام شد و رونوشت این مکاتبه  نیز به وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و همه دستگاههای که باید مطلع می شدند ارسال شد.

 نحوه شناسایی شبکه جعل مدارک پرستاری

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به نحوه شناسایی فعالیت این شبکه جاعل افزود: مشکل از آنجا مشخص شد که متوجه شدیم امضای مدارک دانشگاهی برخی افراد متقاضی عضویت در سازمان پرستاری غیر معمول و دارای اشکال بود از جمله اینکه در مواردی امضای رئیس دانشکده پرستاری مشهد با عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در برخی مدارک دانشگاهی مشاهده شد.

وی گفت: این تناقض ها بررسی و در مواردی مدارک لیسانس پرستاری برای دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال و موضوع استعلام شد و این دانشکده پاسخ داد واعلام کرد که این مدارک کاملا جعلی است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در ابتدا مسئولان هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در دوره جدید متوجه فعالیت یک نفر رابط یکی از بیمارستان های غیر دولتی شد که رفتارهای غیر معمول داشت و برای صدور کارت نظام پرستاری برای برخی افراد اصرار و سماجت زیادی داشت و در نهایت هیئت مدیره نظام پرستاری تهران توانست ریشه های این شبکه جعل مدرک را که به صورت سازمان یافته در تهران و کرج  فعالیت می کردند کشف کند.

 شکایت سازمان نظام پرستاری به مراجع قضایی

میرزابیگی افزود: پس از محرز شدن این تخلف، سازمان نظام پرستاری به عنوان شاکی به قوه قضاییه شکایت کرد و با همکاری وزارت بهداشت پرونده شکایت از این شبکه جعل مدرک، تشکیل شد. یکی از شعبی که شکایت انجام شد در کرج است و بعد از شکایت سازمان نظام پرستاری پلیس کرج وارد عمل شد و توانست اعضای این شبکه جاعل را شناسایی و دستگیر کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: این شبکه جاعل مدارک به اسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، برخی دانشگاههای تهران و دانشگاههای مختلف، مدارک دانشگاهی فارغ التحصیلی رشته پرستاری را جعل می کردند. تعدادی از این مدارک که شاید بالغ بر ۵۰ مورد باشد اکنون در سازمان نظام پرستاری کشف و به مراجع قضایی ارائه شده است اما مساله نگران کننده این است با این مدارک تعدادی  از این افراد در برخی بیمارستانهای خصوصی نیز مشغول به کار شده اند.

هشدار نسبت به اشتغال افرادی با مدرک پرستاری جعلی

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با هشدار نسبت به فعالیت افرادی با مدارک جعلی در مراکز درمانی تاکید کرد: اهمیت این موضوع در این است که به خاطر نیاز شدید بیمارستانها به پرستار، در صورت عدم دقت، به راحتی این امکان وجود دارد که افرادی بدون صلاحیت و بدون تحصیلات لازم با مدرک و لیسانس جعلی در مراکز خصوصی و غیر دولتی مشغول به کار شوند.

میرزابیگی گفت: البته درکرج سر شبکه این باند جاعل و ۱۱ نفر از همکاران آنها در پی شکایت سازمان نظام پرستاری شناسایی و دستگیر شدند، اما در تهران هم امیدوارم زودتر اعمال قانون شود.

وی تاکید کرد: مساله مهمتر از عضویت این افراد در سازمان نظام پرستاری این است که چون عضویت پرستاران در سازمان نظام پرستاری  هنوز اجباری نیست، ممکن است افرادی با این مدارک جعلی بدون اینکه سازمان نظام پرستاری متوجه شود، در یک مرکز درمانی یا مراقبتی مشغول به کار شوند و سلامت مردم را به خطر بیندازند.

میرزابیگی گفت: سازمان نظام پرستاری با پیگیری قانونی این موضوع از طریق مراجع ذی صلاح در وزارت بهداشت و نهادهای امنیتی و قضایی در ماههای گذشته برای جلوگیری از تشویش خاطر مردم و اذهان عمومی این مساله را در رسانه ها مطرح نکرد اما از زمان کشف این موضوع، ضمن ریشه یابی این شبکه جاعل، از همان زمان، با همکاری دفتر مرکزی حراست، معاونت آموزش و و مرکز فن آوری اطلاعات وزارت بهداشت، شبکه رسمی و مطمئن استعلام مدارک را برای صدور کارت عضویت نظام پرستاری   تشکیل داد و از اواخر سال گذشته تاکنون هیچ کارت نظام پرستاری با مدرک جعلی صادر نشده است.

وی گفت: توصیه سازمان نظام پرستاری به مراکز بهداشتی و درمانی این است که هر کس با مدرک پرستاری برای استخدام و اشتغال مراجعه کرد، حتما مدرک آنها از سازمان نظام پرستاری یا دانشگاه مربوطه استعلام شود، سازمان نظام پرستاری دقت لازم را برای بررسی مدارک دانشگاهی انجام می دهد اما لازم است که مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و غیر دولتی نیز در این مورد حساس باشند و دقت های لازم را انجام دهند.

کد خبر: # 1499060310055