استراتژی اقتصادی ایران تدافعی است یا تهاجمی

صبای سلامت- اغلب اعضای اتاق بازرگانی و اقتصاددانان معتقدند که تغییر “فرد” گره‌گشای اقتصاد نیست اما یکی از این فعالان می‌گوید هدف از تغییر وزیران، به کار گرفتن افرادی است که بتوانند کشور را در زمان بحران مدیریت کنند. فقط در این میان دولت باید شفاف کند که استراتژی اقتصادی، تدافعی است یا تهاجمی؟

با برکناری برخی وزیران از جمله ربیعی و کرباسیان از وزارتخانه‌های کار و اقتصاد، صحبت‌ها بر این اساس است که با تعویض مسئول، آیا مشکلات برطرف خواهند شد یا خیر؟ در این باره اغلب فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی ایران معتقدند که تغییر یک شخص کارساز نیست و مشکلی را برطرف نمی‌کند، بلکه باید ساختارها اصلاح شوند. از آنجایی که اقتصاد ما بیمار است، تعویض وزیران راهگشا نیست، چراکه اقتصادی که بر مبنای یارانه است و فقط با چاپ اسکناس تورم سر مردم آوار می‌کند، اقشار زیادی را به زیر خط متوسط می‌برد.
در این میان جمشید عدالتیان از جمله اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران است که اعتقاد دارد تغییر افراد، تاثیری بر درآمدها و نیازهای ارزی نداشته و تصمیم‌ها بیشتر سیاسی است، چراکه مجلس باید جوابگوی موکلان و مردم باشد؛ درصورتیکه اوضاع اقتصادی نشان می‌دهد که مشکلات، فقط داخلی و مدیریتی نیست.
عدالتیان ، اظهار کرد: این تغییرات تاثیر اساسی نداشته و سلیقه‌ای است. وزیران همیشه تغییر می‌کنند تا سلیقه‌ها اعمال شود، اما اثرات عمده بر اقتصاد نخواهد داشت؛ چراکه عوامل پیچیده‌ای در جامعه وجود دارد که بعید است با تغییر فرد تفاوتی حاصل شود و به قول معروف “بزرگترین اقتصاددان دنیا که برنده جایزه نوبل است هم بیاید، کار خاصی از دستش برنمی‌آید.”
وی با بیان اینکه نظام بانکی، مالیاتی، تامین اجتماعی و… بیماری‌های مزمن و کهنه‌ای هستند که در شش ماه اخیر نیز مواردی به آن اضافه شده است، اظهار کرد: بطور واقع و با تاکید رییس جمهور مشکلات متاثر از تحریم‌ها نیز بوده و تا زمانی که بتوان راه‌حل‌هایی برای مقابله با آن پیدا کرد، باید مشکلات را از سر گذراند تا دوران بحران‌ تمام شود.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تاکید رییس جمهور برای به کار نبردن “بحران” تصریح کرد: واقعیت این است که سایر وزیران از جنگ اقتصادی صحبت می‌کنند؛ بنابراین اگر جنگ اقتصادی وجود دارد، پس بحرانی هم در کنار خود دارد. وضعیت فعلی عادی نبوده و بحرانی است و اگر اقداماتی صورت نگیرد مشکلات “فاجعه” ایجاد می‌کنند. مسئله واضح این است که اکنون خانواده‌های متوسط، کم‌درآمد، بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی دچار مشکل هستند؛ لذا باید بپذیریم که بحران وجود دارد اما نباید به فاجعه تبدیل شود بلکه بایستی بحران کنترل و شرایط به نظم عادی برگردد.
استراتژی اقتصادی تدافعی است
عدالتیان اظهار کرد: مشکلات ساختاری از قدیم بوده و سال‌هاست که منتظر تحول اداری هستیم که اتفاق بیفتد. دولت‌ها باید کوچک و غیروابسته به نفت شوند و سیستم‌های مالیاتی نیز عوض شوند.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اولویت کاری فرد جدید در جایگاه وزیر اقتصاد و دارایی را اعلام استراتژی فعال در جامعه اعلام کرد و گفت: آیا استراتژی خاصی وجود دارد؟
وی ادامه داد: استراتژی دولت “تدافعی” به معنای حفظ آنچه که دارد، است و سعی در حفظ منابع ارزی دارد تا جامعه با کمبود ارز مواجه نشود. با توجه به صحبت‌های اخیر رییس جمهور می‌توان فهمید استراتژی اقتصادی فعلی ایران، تدافعی است. علاوه بر آن، جلوگیری از بروز تورم‌هایی همچون تورم یک میلیونی ونزوئلا است تا بتوان جامعه را اداره کرد.
عدالتیان تصریح کرد: به نظر می‌رسد این استراتژی تا حدی منطقی و از حدی به بعد غیرمنطقی است و تضادها در آن دیده می‌شود. لازم است در برخی از مقاطع، استراتژی “تهاجمی” به کار گرفته شود. البته برخی به دنبال استراتژی تهاجمی و برخی تدافعی هستند که سردرگمی و بلاتکلیفی برای فعالان اقتصادی به وجود آورده است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تاکید کرد: اگر استراتژی دولت تدافعی است، باید وزیران جدید، وزرای دوران بحران باشند. وزیری که می‌تواند در حالت عادی وزارتخانه را اداره کند کافی نیست؛ لذا مجلس با تغییر وزیر امیدوار است که فرد جدید بتواند همچون زمان جنگ، کشور را در وضعیت بحران اداره کند.

 

کد خبر: # 149706185300

دیدگاهتان را بنویسید