سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ؛

ابتلای کودکان به اُمیکرون در خراسان جنوبی نگران‌کننده است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ارتباط با ابتلای کودکان به سویه جدید کرونا (اُمیکرون) در استان خراسان جنوبی تا سن ۱۹ سال نگرانی جدی وجود دارد و آمار افزایشی است.

به گزارش پایگاه خبری صبای سلامت ، سید محمد موسوی میرزایی روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: آمار مبتلایان بالای ۵۰ سال روز به روز کمتر می‌شود که نشان از تاثیر واکسیناسیون دارد.

وی گفت: ابتلای اطفال و کودکان به کرونا که زیر ۲ سال هم مشاهده شده و با حالت بد مراجعه می‌کنند در استان نگران‌کننده است لذا خانواده‌ها نقش تعیین‌کننده‌ در کاهش این موارد دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: با توجه به درگیری کودکان با کرونا طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت خانواده‌ها باید نسبت به واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۲ سال اقدام کنند.

وی افزود: در ۲ هفته‌ اخیر که مدارس استان غیرحضوری شد آمار مبتلایان فرهنگی و دانش‌آموز به‌شدت پایین آمد در حالی که قبل از این مدارس به کانون‌های بی‌علامت تبدیل شده بودند.

موسوی میرزایی گفت: در ارتباط با مدارس پوشش واکسیناسیون بالای ۱۲ سال برای دز اول تقریبا قابل قبول است اما برخی شهرستان‌ها به دلیل ممانعت خانواده‌ها درصد پایینی دارند که باید اقناع عمومی صورت گیرد.

وی بیان کرد: واکسیناسیون محله به محله در استان آغاز شده و آمادگی کامل داریم با اعلام دستگاه‌ها نسبت به حضور در محل و انجام واکسیناسیون اقدام کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: هرچند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌های کشور بالاتر است اما میزان بستری بالایی داریم که نگران‌کننده است.

وی اظهار داشت: در ارتباط با رنگ‌بندی شهرستان‌های زرد امکان دارد همچنان زرد بمانند زیرا بیمارستانی ندارند یا امکانات بیمارستانی کم است به همین دلیل بیماران کرونایی در مرکز استان بستری می‌شوند که و در رنگ‌بندی تاثیرگذار است.

موسوی میرزایی گفت: روند بیماری در چند روز گذشته افزایشی نبوده اما میزان مرگ و میر با توجه به ۶ فوتی در شبانه‌روز گذشته و ۲ فوتی مشکوک افزایش چشمگیر داشته است.

وی افزود: طبق آمار میزان بستری در خراسان جنوبی بالا است که استفاده از داروی “رمدسیویر” برای موارد بستری از مهمترین دلایل آن است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طبق پروتکل‌ها بیماران بستری و سرپایی باید از این دارو استفاده کنند اما از آنجا که قیمت بالایی دارد و بیمه در مورد بیماران سرپایی پوشش ندارد، بیماران ترجیح می‌دهند با بستری شدن از این دارو به‌صورت رایگان استفاده کنند لذا باید تصمیمی گرفته شود که بیمه‌ها بیماران سرپایی را هم پوشش دهند.

وی اضافه کرد: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا تالارها و رستوران‌ها با ۲۰ درصد ظرفیت، برگزاری مراسم در فضای سربسته با حضور ۳۰ نفر و ۹۰ دقیقه زمان و برگزاری مراسم‌ در فضای بزرگ با یک چهارم ظرفیت برگزار شود که متاسفانه در هفته گذشته پروتکل‌های بهداشتی در برخی مراسم‌ و مکان‌ها رعایت نشد.

موسوی میرزایی گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا اصناف باید برای اخذ کد QR اقدام کنند در غیر این صورت نسبت به پلمب آن واحد صنفی اقدام می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: جلسات غیرضروری در استان برگزار نشود.

حجت الاسلام علی نسایی‌ زهان افزود: برای کاهش شیوع ویروس کرونا باید برخی جلسات که نتیجه‌ای هم ندارد را برگزار نکرد تا زمینه‌ساز شیوع بیشتر نشود.

وی گفت: اطلاع‌رسانی در ارتباط با کرونا و اهمیت واکسیناسیون باید تقویت شود تا خانواده‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام و تکمیل واکسیناسیون اقدام کنند.

دادستان بیرجند اظهار داشت: برخی کارمندان از دولت حقوق می‌گیرند اما ­نسبت به قوانین بی‌اعتنا هستند.

وی افزود: کارمندان دولت باید به استقبال واکسیناسیون بروند در غیر این صورت با حکمی که به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد حق ورود به ادارات را نخواهند داشت.

در حال حاضر از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، هشت شهرستان در وضع قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند.

براساس آخرین رنگ‌بندی کشور، ۲ شهرستان طبس و قاینات نیز از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و به جمع سایر شهرستان‌های قرمز استان شامل بیرجند، فردوس، نهبندان، سربیشه، سرایان و بشرویه پیوستند.

شهرستان‌های زیرکوه و درمیان در وضع نارنجی (پرخطر) هستند و در این استان فقط شهرستان خوسف در وضع زرد (خطر متوسط) است.

انتهای پیام/

کد خبر: # 1400112415755