دکترامیر کاظمیان کارشناس حوزه اقتصادی؛

آیت الله سید ابراهیم رئیسی مدیری عملگرا در حوزه اقتصاد است

عرصه اقتصاد بدلیل گستره شاخه های دانش در حوزه تجارت بین الملل نیازبه توجه و نظر کارشناسان خبره را دارد. با توجه به چالش های این زمینه بهانه انتخابات پیش رو برای گفتگو به سراغ یکی از کارشناسان خبره ستاد مرکزی حضرت آیت ا.. رئیسی در حوزه تجارت بین الملل دکتر امیر کاظمیان استراتژیست سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد خرد و کلان می رویم .

پایگاه خبری صبای سلامت ، توجه شما را به این نشست جلب می نماید .

ضمن خیر مقدم، آقای دکتر کاظمیان ، لطفا در خصوص مدارج علمی و عملی خودتان صحبت کنید.

با عرض سلام و تقدیم احترام، و تشکر از بذل توجه شما و مخاطبین گرامی، در ابتدا باید بگویم  افتخار دارم که درحوزه اقتصاد و تجارت بین الملل مشاور ستاد مرکزی حمایت از حضرت آیت الله رئیسی ، جهت تصدی ریاست قوه قضائیه هستم. و بر آن هستم تجربیان خود را در اختیار مجموعا ایشان قرار بدهم.

بنده فوق لیسانس زبان انگلیسی  وفوق لیساسن MBA  از هند و دکتری تجارت بین الملل از مالزی و دفاعیه دانشگاه آکسفورد هستم.

آقای دکتر به عنوان یک کارشناس، چالش های اقتصاد کشور ما را چگونه تحلیل می کنید؟

سوال خوبی است البته پاسخ ما نقض کمی نیست، بزرگترین چالش ما در دولت های گذشته، عدم وجود نقشه راه بوده است. دقیقا به مانند کسی که در تاریکی طی طریق می کند و جز اینکه خودش را خسته می کند حاصلی نخواهد داشت. نقشه راه به معنای این است که ما برای اقتصاد باید چه راهبردی داشته باشیم؟ چگونه و با چه ساز و کاری رشد اقتصادی را افزایش داده وبه تبع آن تورم را کاهش داده ودر نهایت کنترل کنیم. ودر این کوران پر تلاطم اقتصادی امروز ، اگر از دیدگاه های و نظرات کارشناسان فن استفاده نکنیم، قطعا نتیجه ای هم نخواهیم داشت.

به همین دلیل تورم ما دربین 205 کشور جهان، شاید بتوان گفت رتبه یک تا ده را دارد.

رشد اقتصادی چشمگیری هم نداشته و نداریم. البته این گفته ها نقد دولت های قبل و خرده گیری نیست.، بلکه هدف ارائه راهکار است تا کشور از این حالت نجات بدهیم.

این عرصه نیاز به کار نظری و عملی دارد . شاید قبلا افراد شایسته ای راهکارهایی هم ارائه داده اند ولی به عرصه عمل نرسیده است .

اگر بنده شخصا جناب آقای دکتر رئیسی را انتخاب کردم بدلیل ایجاد تحول عملیاتی در قوه قضائیه بوده است. و من معتقدم اگر کارشناسان اقتصادی و نظریه پردازان در کنار ایشان قرار بگیرند، بدلیل عملگرا بودن ایشان قطعا کشوراعتلای اقتصادی خواهد داشت.

سوال : چرا تاکنون نظر کارشناسان امر تحقق نیافته است؟

به دلیل اینکه صورت مسئله کلا پاک شده و ما کماکان دنبال حل آن هستیم.

وقتی در دولت های قبلی دیپلماسی اقتصادی مورد غفلت قرارمی گیرد لاجرم این مشکلات عارض می شود.

این موضوع را من طی مصحاحبه تلویزیونی تحت عنوان چالش های پیش روی صادرا ت در یکی از شبکه ها در هفت سال پیش مطرح کردم . ولی متاسفانه یک نفر سوال نکرد که دیپلماسی اقتصادی به چه معناست؟ چه فایده ای دارد؟ خروجی آن چیست؟ چه موانعی را از پیش رو بر می دارد تا بنده این موضوع را آنالیز کنم و راهکار ارائه نمایم. متاسفانه وقتی کارشناسان متخصص به حاشیه رانده شوند، خب بروز چنین مشکلات هم طبیعی است.

سوال : راه برون رفت از مشکل را در چه می بینید؟ راه حل و پیشنهاد شما چیست؟

بله، من راه حل غالب مشکلات اقتصادی ایران را در فرمول ذیل خلاصه می کنم که اگر این فرمول به درست پیاده سازی شود نقط اوج ما از سال 1400 شروع می شود. لازم به ذکر است که فرمول به صورت کد گذاری انگلیسی می باشد که ترجمه آن به شرح ذیل می باشد.

Let’s know our zero point

بیاییم نقطه صفر خود را بشناسیم این تزپایان نامه بنده در مقطع دکتری بوده است.

و ایران را از نو بسازیم .

توضیح عنوان فوق را می توان اینطور بیان کرد که ما در گذشته چه بودیم و کجا بودیم و الان چی هستیم به کنار. بیایم خودمان را اول خط فرض کنیم. بگوییم دنبال چه راه حلی باشیم که دریک برهه زمانی کوتاه یک ساله تا دوساله ، اعتلای اقتصادی پیدا کنیم.

سوال: آقای دکتر مقداری بیشتر موضوع را تشریح کنید.

بله ، تعریف پیاده شده فرمول فوق به شرح ذیل می باشد.

تنها راه برون رفت کشور از رکود اقتصادی ، تولید ملی است . این کلید واژه نیز از تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری است ولی اجازه بفرمایید موضوع را بیشتر پارافریز کنم: تا تولید نباشد، توزیعی نخواهد بود، تا توزیعی نباشد فروش به انجام نخواهد رسید. مرحله بعد، صادرات است ، تا کالای استاندارد نداشته باشیم، صادراتی رقم نخواهم خورد و تا صادرات نباشد روزنه ارز آوری به کشور مسدود خواهد بود. تا ارز حاصل از صادرات در صدوق ذخیره کشور رسوب نکند، اسب سرکش تورم در جولانگاه مخوف رکود اقتصادی خود نمایی می کند و به تبع آن بیکاری و بزهکاری گریبانگیر اقتصاد بیمار جامعه می شود.

البته در مثال مناقشه نیست و در حال حاضرمی توان گفت شرایط اقتصاد ما مردابی است نه جویباری. اقتصاد باید جویباری باشد تا ورودی و خروجی مشخصی داشته باشد تا مردم از سبزی، طراوت آن لذت ببرند.در اقتصاد پویا، همه چیز زیبا  و موجب فرحت دلها می شود.بیکاری برای همیشه خداحافظی کرده و غول سیاه تورم و گرانی برای همیشه از جامعه ایرانی رخت بر خواهد بست .

دلسوزی بنده به عنوان یک کارشناس اقتصادی این است که ما سومین کشور ثروتمند جهان بوده و هستیم ولی در حوزه اقتصادی خصوصا در حوزه تجارت بین الملل رشد چندانی نداشته ایم.چون ما قاعده کار را رعایت نکردیم

و همه این ها در گرو تولید است . حالا صادرات چطور رقم می خورد ، با دیپلماسی اقتصادی .جواهر لعل نهرو می گوید من اجازه می دهم نسیم سایر کشورها در حریم کشورم آزادانه بوزد ولی اجازه نمی دهم بر اثر این نسیم کلبه ای ویران شود .

ما باید با دیپلماسی اقتصادی خودمان را به دنیا معرفی کنیم . چرا الان ترکیه و چین از فاصله ها دور به بازارهای حوزه کشورهای حوزه خلیج فارس ورود می کند . ولی ما از مرز هوایی شاید از برخی مرزهای خودمان 35 دقیقه بیشتر فاصله نداریم ولی هیچ بازاری تعریف ذنکردیم . چون نقشه راه نداریم . این در حالی است که اقتصاد دان های بسیار خوبی داریم ولی کسی عمل نمی کند .

علت احترام و انتخاب دکتر رئیسی توسط من ؛ ایمان به حضرت آیت الله رئیسی است .

یعنی ما باید هیئتی از نخبگان را تشکیل بدهیم و بدنبال خروجی باشیم و قانون طراحی کنیم .

باید تولید و به تبع آن صادرات صورت بگیرد .

شاید بپرسید چه تولیدی ؟ بله این ها همه توضیح دارد . تولید کننده باید در وهله اول امنیت فکری و سرمایه گذاری داشته باشد .

در کجای دنیا دیده اید تولید کننده کالای تولیدی خود را در یک برهه زمانی یک یا دو ماهه ارزانتر از مواد اولیه بفروشد ؟

راهکار چیست ؟

راهکار اصلی بیمه ارزی تولید کننده است . یعنی قانونی مدون کنیم تا تولید کننده ما بمدت سه سال مواد اولیه اش را با نرخ ثابت ارز تامین می کند . ولی در قبال آن تعهدی هم از تولید کننده گرفته شود که کالایی تولید کنید استاندارد های ملی و جهانی اروپا را داشته باشد .

امکان ندارد تولید کننده ایرانی کالایی را به بازار عرضه کند و بعد از چند پارت خرید کیفیت خودش را از دست ندهد . البته حق دارد چون مواد اولیه را با نرخ های مختلف تهیه می کند . ولی اگر امنیت ارزی داشت و این قانون شد و قوه قضاییه از قانون حمایت کرد آنوقت مشکل حل می شود .

ما در اینجا حرف برای گفتن خواهیم داشت و سایر کشورها مثل چین و ترکیه در حوزه محصول عقب نشینی می کنند . چرا برنج ایرانی اقبال دارد . در تمام دنیا تنها چیزی که مورد تایید همگان است برنج ایرانی است چون کیفیت دارد . وقس علهذا .

وقتی ما سیلابس مدونی برای صادرات کالا نداریم ، تولید کننده دچاره مشکل می شود .

با چالش بانک و گمرک و بوروکراسی اداری و غیره چه کنیم ؟

سوال خوبی است . ما در حال حاضر تحریم هستیم . ما باید یک راه واحد انتخاب کنیم . ما باید یک پاویون صادراتی داشته باشیم . بعضا صادر کنندگان برای امور مربوط به خودشان برای مشاوره به من مراجعه می کنند .

من یک مثال می زنم یک صادر کننده برای ارائه محصولش در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس باید حداقل 120 میلیون تومان هزینه کند . تا فقط کالایش را به رویت برساند .

پاویون صادراتی یعنی یک مکان وسیع و شیک برای ارائه محصول بصورت گاد شو و کاتالوگ است . حالا فرضا یک فضای مشخصی به هر تولید کننده اختصاص می دهیم و هر کس یک مدیر بازرگانی مسلط به زبان اقدام به معرفی محصول و نمونه محصول می کند . دیگر به زحمت راه و مشکلات واسطه و بوروکراسی اداری نیازی ندارد . الان تمام مشکلات ما واسطه ها هستند که قیمت را بصورت کاذب بالا می برند . نهایت هزینه 12 میلیون تومان برای معرفی محصول است . در این پاویون می توانیم 500 الی 600 تولید کننده را مستقر و معرفی نمایم . تشکر از توجه و وقتی که دادید .

 

خبرنگار ؛ فرید مهدی پور

 

کد خبر: # 1400032312455