مدیرعامل گروه صنعتی مینو با اشاره به تولید ۴۰۰نوع محصول به میزان ۶۰۰ تن در روز در زیرمجموعههای این گروه از اجرای بالغ بر ۱۰۰ پروژه بزرگ و کوچک طی پانزده سال گذشته خبر داد.
علیرضا عباسیانفر در نشست خبری روز یکشنبه که به مناسبت شصتمین سالگرد تأسیس شرکت «مینو» برگزار شد، گفت: برنامه توسعه ۲۰ سالهای برای شرکت طراحی و تدوین شده است که شامل سرمایهگذاری در جهت بهبود وضعیت موجود، ورود خطوط جدید، بازسازی و بهسازی خطوط کنونی، تکمیل زنجیره تأمین و تولید سایر محصولات غذایی است.
وی مشتریان وفادار، کارکنان پرتلاش و سهامداران را سه رکن اصلی گروه صنعتی «مینو» برشمرد و افزود: اگرچه تنگناهای معیشتی و وضعیت اقتصادی دشوار سالهای اخیر، منجر به کاهش قدرت خرید برخی از دهکهای درآمدی جامعه شده است اما شرکت مینو با قیمتگذاری منصفانه و کمترین افزایش نرخ، تلاش دارد تا این محصولات از سبد مصرفی خانوارها حذف نشود.
عباسیانفر با بیان اینکه دولت مالکیت این شرکت را از سال ۵۹ تا ۸۰ برعهده داشت، یادآور شد: در زمان تصدی دولت، اقدام قابل توجهی جهت نوسازی و بازسازی خطوط تولید نشد که همین مسأله متأسفانه منجر به فرسودگی آن شد.
وی تصریح کرد: پس از اجرای اصل ۴۴ و واگذاری شرکتهای دولتی، مالکیت گروه «مینو» نیز به بخش خصوصی منتقل شد و از سال ۸۳ سرمایهگذاریهای بزرگی جهت نوسازی، بهسازی و تنوع محصولات با اجرای بالغ بر ۱۰۰ پروژه کوچک و بزرگ صورت گرفت.
مدیرعامل گروه صنعتی «مینو» به بخشی از این سرمایهگذاریها اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار در کشور خط تولید آدامس بدون قند با سرمایهگذاری ۲۰ میلیون یورویی در سال۸۹ راهاندازی شد که این خط تولید در دنیا کمنظیر است.
وی ادامه داد: خط تولید شکلات با سرمایهگذاری ۶میلیون یورویی، خط تولید اسنک با سرمایهگذاری ۵/۵ میلیون یورویی و تولید سافت ژل با ظرفیت تولید ۶۰میلیون عدد در سال از جمله این سرمایهگذاریهاست.
عباسیانفر با اشاره به میزان صادرات محصولات گروه صنعتی مینو گفت: کشورهای همسایه، حوزه خلیجفارس، کشورهای حوزه سیآیاس، کانادا و حتی اروپا بازارهای هدف صادراتی این شرکت محسوب میشوند.
وی با بیان اینکه ۶۰۰ محصول در این گروه تولید میشود، افزود: از این تعداد ۴۰۰محصول غذایی و ۲۰۰ محصول آرایشی و بهداشتی است.
مدیرعامل مینو در ادامه به مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: قوانین سختگیرانه بیمه، مالیاتهای چندباره و تعارضات و تعدد قوانین، کارآفرینان را با چالشهای بسیاری مواجه کرده است که از دولت انتظار داریم این موانع را برطرف کند.
وی به تأثیر عوامل بیرونی بر فعالیت بنگاههای صنعتی اشاره کرد و گفت: تنشهای سیاسی و فشارهای بینالمللی نیز از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی است به طوری که نوسان ارزی سالهای اخیر باعث شده تا گروه صنعتی «مینو» در خرید مواد اولیه با مشکل افزایش چندبرابری نرخها مواجه شود.
عباسیانفر ادامه داد: هرچند قیمت نهادههای تولید ما در سال گذشته بین ۶۰ تا۲۷۰ درصد افزایش یافت اما تمام تلاشمان را کردیم تا با لحاظ کردن کمترین حاشیه سود، محصولات شرکت با کمترین افزایش قیمت به دست مصرفکننده برسد و کالاهای ما تبدیل به اجناس لوکس برای طبقههای کمدرآمد نشود.
وی با اشاره به تاریخچه تأسیس و فعالیت شرکتهای زیر مجموعه مینو گفت: این برند یک نشان تولیدی بیننسلی است. وی همچنین خاطرنشان کرد: اطمینان و وفاداری مردم طی این سالها به این برند، اصلیترین سرمایه ما محسوب میشود.
عباسیانفر با اشاره به تاریخچه تأسیس مینو اظهار کرد: گروه صنعتی مینو یک هلدینگ بزرگ است که با مدیریت ۱۲ شرکت فرعی در زمینه تولید محصولات غذایی و بهداشتی و دارویی و توزیع و پخش فعالیت میکند.
مدیرعامل گروه صنعتی مینو افزود: این شرکت در ۱۶آبان سال ۱۳۳۸ فعالیت خود را در کیلومتر ۱۰ جاده مخصوص کرج با تولید آبنبات و تافی کرهای آغاز کرد و در سال ۱۳۴۶ و همزمان با تأسیس بورس، جزو نخستین شرکتهای ایرانی بود که وارد بازار سرمایه شد.
بهگفته وی، شرکت صنعتی پارس مینو، شرکت قاسم ایران و شرکت صنعتی مینو(خرمدره)، شرکت دارویی مینو، شرکت صنایع غذایی مینو شرق و شرکت صنایع غذایی مینو فارس از جمله بزرگترین شرکتهای این هلدینگ بزرگ صنعتی است.
در این نشست خبری وحید هوشنگنژاد گفت: ما دو خواسته از دولت در زمینه قوانین مالیاتی داریم، نخست اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده همانند الگوی مرسوم جهانی اجرا شود و دوم اینکه افزایش پلکانی و ضریب سالانه آن کنترل شده باشد تا آسیبی به فعالیت شرکتها وارد نشود.
هوشنگنژاد درخصوص وضعیت بورسی شرکت مینو نیز گفت: تمام تلاشمان براین است تا منافع سهامداران توسط عدهای سودجو با سفتهبازی و ایجاد حباب به خطر نیفتد.
همچنین محمدتقی قلندر لکی مدیرعامل شرکت صنعتی مینو خرمدره با اشاره به نوستالژی برند مینو گفت: پیوند چند نسل با محصولات این شرکت ما را برآن داشت تا بستهبندی محصولات قدیمی را همچنان حفظ کنیم و برای نسل جدید و جوانان محصولات تازه با بستهبندی جدید عرضه کنیم.
محمدحسین یوسف خزرایی مدیرعامل شرکت پخش مویرگی قاسمایران از زیرمجموعههای گروه مینو نیز در این نشست خبری گفت: شرکت قاسمایران با داشتن ناوگان حمل ونقل باری گسترده و داشتن بیش از ۳۵۰هزارمترمربع انبار استاندارد نگهداری محصولات غذایی و دارویی در کشور بهصورت روزانه بیش از ۶۰۰ محصول گروه صنعتی مینو را در نقاط مختلف کشور بهصورت مویرگی در بین ۱۱۰هزار فروشگاه توزیع میکند.
خزرایی با اشاره به اقدامات این شرکت در خدماترسانی مطلوب به مردم گفت در چالش کمبود شکر طی ماه مبارک رمضان امسال، شرکت قاسمایران با بهکارگیری تمامی امکانات و تجهیزات خود و عرضه روزانه بیش از هزارتن شکر از محل مواد اولیه شرکتهای گروه صنعتی مینو برای رفع این مشکل با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران به یاری مردم شتافت و آمادگی دارد هرگاه اقتصاد کشور در زمینه توزیع بهینه و هدفمند کالاهای اساسی با مشکل روبهرو شود، به یاری مردم بشتابد.