گفتگو با کارآفرین جوان و خوش ذوق؛

عاشق گیاهانم و کارآفرینی را دوست دارم

در عصر دود و ماشین و کارخانه‌های بزرگی که در آن روزبه‌روز تعداد درخت‌ها کم و کمتر می‌شوند، داشتن شغلی که با گل و گیاه و درختچه‌ها سروکار دارد، نعمت بزرگی به‌حساب می‌آید. گل فروشی شغلی است که هر کسی علاقه دارد تا در آن اشتغال داشته باشد. چه چیزی بهتر از اینکه شما هر روز در میان گل های رنگارنگ و خوشبو باشید؟ ، نرگس اقبالی پور یکی از جوانان خوش ذوق و سلیقه تهرانی است که علاوه بر داشتن مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، وارد عرصه فروش گل و گلدون شده است، برای آشنایی با او و حرفه اش با ما همراه باشید و گفتگوی اختصاصی صدای خاک را با او بخوانید.

  1. خودتان را معرفی کنید؟

نرگس اقبالی پور هستم، متولد سال 1370 کارشناس ارشد در رشته ی روانشناسی عمومی.

  1. چند ساله در این حرفه هستید؟

از سال 1396 با همکاری با یک تولیدکننده گل وگیاه شروع به کار کردم و از سال 1397 با تاسیس برند شخصی ام به صورت مستقل، حرفه ی گلفروشی را به صورت برخط – آنلاین – آغاز کردم.

  1. چرا و چگونه به این سمت کشیده شده اید؟

بعد از اتمام رشته ی تحصیلی ام در دانشگاه، برحسب علاقه ی شخصی ام به سمت هنر کشیده شدم و تمایل خیلی زیادی به اشتغال در رشته های هنری داشتم، اولین ایده ای که برای شروع کار به ذهنم رسید تولید گلدان های خاص با استفاده از مواد بازیافتی و انواع اکسسوری بود، که در این مورد توانستم ایده ام را با یک تولید کننده ی گل و گیاه در میان بگذارم و خوشبختانه مورد استقبال ایشان واقع شد و از همان جا فعالیت من در حوزه ی گل و گیاه شروع شد، پس از حدود یکسال تصمیم گرفتم یک فروشگاه اینترنتی به صورت مستقل راه اندازی کنم و فعالیت خودم را به صورت رسمی و جدی آغاز کنم.

  1. مشکلات کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

به نظر من در کسب و کارهای اینترنتی با توجه به مسائل و مشکلاتی که در رابطه با اینترنت و اپلیکیشن ها وجود دارد مهم ترین و بزرگترین مسئله، تلاش دوچندانی است که فرد برای دیده شدن و جلب اعتماد مشتری باید انجام دهد، خصوصا اینکه قطعی اینترنت، وجود افراد سودجو و کلاهبردار و پیچیدگی کار کردن با اپلیکیشن ها ، باعث دلزدگی مشتری می شود و این خود مانع بزرگی است که کار را برای کسب و کارهای اینترنتی دشوار می کند.

  1. هدفتان چیست؟

هدفم گسترش کسب و کارم، ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای افراد علاقه مند به این حوزه و همچنین تامین نیازهای مردم در زمینه ی گل وگیاه است که بر همین اساس اولین پلنر (دفتر برنامه ریزی) گیاهان را با توجه به نیاز مشتریانم و به منظور نگهداری و رسیدگی هرچه بهتر و بیشتر از گیاهان تولید کرده ام.

  1. چه صحبتی دارید با کسانی که دوست دارند در این حوزه مشغول به کار شوند؟

کسانی که علاقه به گل و گیاه دارند و دوست دارند در این زمینه فعالیت کنند باید بدانند این کار به نسبت دیگر مشاغل با چالش های بسیار زیادی رو به روست که شاید داشتن سرمایه بتواند بعضی از آن ها را حل کند اما آن چه که حلال همه ی مشکلات است و باعث تداوم این حرفه میشود علاقه و پشتکار زیاد آن ها خواهد بود، وگرنه این کار هم مانند خیلی از کارها برای شروع نیاز به سرمایه آنچنانی ندارد.

  1. تا به حال شده از راهی که آمده اید خسته شوید و بخواهید برگردید و مسیر دیگری را ادامه دهید؟

به هر حال، هر حرفه ای سختی های خاص خودش را دارد و برای هر کسی ممکن است در هر مرحله ای از کار شرایط آنقدر سخت شود که بخواهد به این موضوع فکر کند و این موضوع واقعا اجتناب ناپذیر است. اما چیزی که باعث می شود از این تصمیم منصرف شود شدت علاقه ی او به کارش است و خدا را شکر می کنم که برای من جذابیت های کارم به قدری زیاد است که در چنین شرایطی توانستم با اندکی استراحت دوباره و با قدرت بیشتر به کارم ادامه دهم.

  1. هنگامی که با موانع و سختی ها مواجه شوید چه می کنید؟

در زمان بروز موانع، ابتدا مسئله ی اصلی که با آن روبه رو هستم را مشخص می کنم و بعد به دنبال راهکارهای موجود برای حل آن مسئله می گردم و بعد از مشخص شدن این ها، بررسی می کنم که با توجه به امکانات و اطلاعاتی که دارم چگونه می توانم آنها را از سر راهم بردارم و قطعا در این مسیر از مشورت کردن با افراد صاحب نظر غافل نمی شوم.

  1. مشکلاتتان چیست و چگونه آن ها را رفع می کنید؟

نیاز به تزریق سرمایه برای سرعت بخشیدن به روند رشد کسب وکارم ، تاکنون توانسته ام با مدیریت هزینه ها و الویت بندی مخارج بخش زیادی از مشکلاتم را در این زمینه حل کنم.

  1. در خصوص درآمدزایی بفرمایید این حرفه تا کنون توانسته به درآمد زایی برسد؟

بله خدا را شکر به مرحله درآمدزایی رسیده است.

  1. این روزها این هنر یا به نوعی کار در بین عام باب شده است، نظرتان چیست؟

درست است؛ چند سالی می شود که کسب و کارهای اینترنتی، طرفداران زیادی پیدا کرده است خصوصا در انواع رشته های هنری و همچنین پرورش و فروش گل و گیاه. که این مسئله برای هیچ کس خالی از لطف نبوده، چه کسانی که با سرمایه ی به نسبت کمتری صاحب کسب و کار شده اند و چه کسانی که در عصر معاصر با توجه به مسائلی از قبیل مشغله های کاری و ترافیک و … توانسته اند در اندک زمان ممکن و با کمترین دردسر نیازهای خود را مرتفع کنند.

  1. چند نفر از این طریق ارتزاق می کنند ؟

به طور مستقیم بسته به ترافیک کاری بین 3 تا 5 نفر و به صورت غیرمستقیم بین 10 تا 15 نفر

  1. اصلا هدف از ایجاد این کار چه بود آیا علاقه شخصی بود یا درآمدزایی بالایی داشت؟

مطمئنا در زمان شروع حرفه ام ، با توجه به  سرمایه اندکی که داشتم و کم تجربگی ام در زمینه بیزینس خصوص در حیطه ی گل و گیاه، درآمد زیادی هم نداشتم. پس مسلما درآمد آن نمی توانست دلیلی برای ایجاد انگیزه ام شود و تنها انگیزه من برای ادامه دادن علاقه ای بود که به هنر و گل و گیاه و همچنین کارآفرینی داشتم .

  1. با توجه به اینکه گل و گیاه نیاز به رسیدگی و همین طور آب دارند مشکلات این قبیل کارها را بفرمایید ؟

دقیقا یکی از بزرگترین چالش هایی که من و همکارانم با آن رو به رو هستیم نوع محصولی است که ارائه می دهیم، چون این محصول مانند مواد غذایی نیاز به نگهداری و رسیدگی دارد و این موضوع میزان سخت بودن این حرفه را نسبت به سایر مشاغل نشان می دهد. همچنین نیازهای گیاهان باعث می شود که این حرفه نیروی علاقه مند، پیگیر و متخصص، و مکان خاص برای نگهداری گیاهان نیاز داشته باشد.

  1. حمایت ها از چه جانبی است؟

تا به حال حمایت هایی که شده ام، لطف خدا و حمایت بی دریغ خانواده و دوستانم بوده است.

  1. بذرها را به صورت وارداتی تهیه می کنید؟ نحوه تهیه آن ها را توضیح دهید؟

در حال حاضر گیاهان را از معتبرترین گلخانه ها تهیه می کنم و هنوز وارد مرحله ی تولید و واردات گل و گیاه نشده ام، که البته این موضوع از جمله اهدافم می باشد و برای رسیدن به آن در آینده نه چندان دور برنامه ریزی کرده ام اما مسئله ی حائز اهمیت این است که در سال های اخیر بیشتر تمرکز من بر روی شناخت نیازها و سلایق مشتری، شناخت بازار، چگونگی ارتباط با مشتری، جلب اعتماد آن ها و چگونگی به روز نگه داشتن یک فروشگاه اینترنتی بوده که خدا را شکر توانسته ام در این زمینه تا حدی زیادی اطلاعات کسب کنم و موفق شوم.

  1. حرف آخر؟

لازم می دانم از تک تک اعضای خانواده ام و دوستانم که برای رسیدن من به اهدافم همیشه پشتیبانم بوده اند و مسیر را برایم هموار و زیبا می سازند صمیمانه تشکر کنم.

گفتگو از رقیه بقائی

کد خبر: # 1400091014477

دیدگاهتان را بنویسید