هشدار یک فوق تخصص غدد درون ریز به بیماران دیابتی ؛

کنترل قند و فشار خون را جدی بگیرید

پرسش های بسیاری در دوران کرونا ویروس در جامعه مطرح می شود . از جمله اینکه نحوه مواجهه بیماران زمینه ای و دیابتی با این ویروس ناشناخته ی کشنده چگونه باید باشد . جهت یافتن پاسخ این پرسش، پایگاه خبری صبای سلامت ، با یکی از فوق تخصصین غدد کشور به گفتگو نشست .

دکتر سید جواد کیانی ، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با سابقه 20 سال کار در حرفه پزشکی است که 12 سال آن را صرفا به درمان بیماران غدد مشغول می باشد .

دکتر کیانی اعتقاد دارد بیماران دیابتی هم می توانند با کنترل قند و فشار خون و رعایت مسائل بهداشتی همانند سایر افراد جامعه از این دوران سخت به سلامت گذر کنند .

نظر شما را به این مصاحبه جلب می کنیم .

آقای دکتر رشته غدد درون ریز شامل چه بیماری ها و بیمارانی می شود ؟

رشته غدد درون ریز ، شامل بیماران دیابتی ، بیماری های تیرویید ، غدد فوق کلیوی و غددی که در بدن ما وظیفه تولید هورمون را بر عهده دارند می شود .

 لطفا کمی درباره دیابت توضیح دهید ؟

بیماری دیابت افزایش قند خون در یک فرد، بالاتر از مقداری است که برای افراد طبیعی تعریف می شود . علت آن به دو دسته تقسیم بندی می شود .

افراد دارای دیابت نوع یک به هیچ وجه قادر به تولید انسولین نمی باشند . علت آن تخریب سلول های ترشح کننده انسولین در لوزالمعده و یا پانکراس است . نبودن انسولین باعث افزایش قند خون این افراد می شود چرا که انسولین مجوز ورود قند به داخل سلول ها است و نبودن آن باعث افزایش قند می شود .

در دیابت نوع دو مشکل این است با آن که در بدن این بیماران انسولین وجود دارد ولی به دلیل مقاومت بدن به تاثیر انسولین ، عملکرد مناسبی ندارد و در نتیجه قند خون این افراد نیز بالا خواهد رفت .

بنابراین دو نوع دیابت تعریف شده است : دیابت نوع یک به دلیل فقدان انسولین و دیابت نوع دو به دلیل مقاومت به تاثیر انسولین .

دیابت نوع یک و دو در چه افراد و گروه هایی بیشتر دیده می شود ؟

دیابت نوع یک بیشتر در کودکان وجود دارد که اغلب لاغر هستند در صورتی که دیابت نوع دو بیشتر در بزرگسالان وجود دارد که اغلب چاق هستند .

آیا امکان ابتلا به ویروس کرونا در بیماران دیابتی بالاتر است ؟

در مورد استعداد ابتلا به کرونا و اینکه آیا امکان ابتلا در بیماران دیابتی به کرونا بالاتر است جواب مثبت است . چرا که بیماری کرونا بیشتر در افرادی دیده می شود که بیماری زمینه ای دارند . بیماری زمینه ای می تواند شامل دیابت و یا فشار خون و یا حتی چاقی باشد .

بنابراین دیابت فرد را مستعد به کرونا می کند ولی صرف وجود دیابت به این معنی نیست که آن فرد مبتلا به کرونا خواهد شد، چرا که عوامل دیگری نیز دست اندر کار هستند . هر چقدر این بیماری ها ی زمینه ای در فرد بیشتر باشد فرد مستعدتر است . علتش هم این است که خود بیماری دیابت عوامل خطرساز دیگری همراه خود دارد .

مثل فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی ،  بیماری های مغزی و بیماری های عروق محیطی و عوامل دیگر که خود می توانند فرد را بصورت ثانویه مستعد ابتلا به کرونا کنند .

بنا براین می توان گفت که یکی از قویترین عوامل زمینه ساز و مستعد کننده ابتلا به کرونا همین دیابت است .

افراد دیابتی چه مواردی را رعایت کنند تا به کرونا مبتلا نشوند ؟

باید گفت راه های پیشگیری عدم ابتلا به کرونا در افراد دیابتی با افراد سالم از جنبه های عمومی آن تفاوتی ندارد . به هر حال این افراد هم باید مثل دیگران مسائل بهداشتی مانند ماسک زدن و یا شستن دست ها و … را رعایت کنند و شاید حتی بیشتر و محکم تر رعایت کنند .

اما برای افراد دیابتی پس از رعایت موارد بهداشتی عمومی مهمترین مورد ، کنترل قند خون آنها است . چرا که هر چقدر قند خون این افراد بالاتر باشد به طور طبیعی استعداد و زمینه ابتلا آنها به کرونا افزایش پیدا می کند . البته نه فقط نسبت به کرونا بلکه برای تمام بیماری های عفونی اینچنین است .

زیرا خود دیابت به نوعی باعث نقص ایمنی در بدن فرد می شود . سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و هر چقدر قند خون فرد بیمار بالاتر باشد طبیعتا ایمنی بدن هم ضعیف تر خواهد بود و مستعد ابتلا به بیماری های عفونی از جمله کرونا خواهد شد . پس یک فرد دیابتی ، علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی باید قند ، فشار و چربی خون و سایر عوامل خطر ساز را کنترل کند و حتما تحت نظر پزشک باشد .

آقای دکتر آیا درمان فرد دیابتی مبتلا به کرونا نسبت به بقیه افراد سخت تر است ؟

باید گفت جواب این پرسش مثبت است . چرا که برای درمان فرد مبتلا به کرونا که بیماری زمینه ای ندارد تمرکز و محور درمان صرفا بر روی آنتی بیوتیک ها و بر بیماری عفونی است در صورتی که برای درمان یک بیمار دیابتی مبتلا به کرونا و یا هر بیماری عفونی دیگر نیاز است نگاه جدی تری به دیابت و بیماری زمینه ای آن داشته باشیم .

زیرا اگر شما قند خون بیمار را کنترل نکنید ، نتیجه آن تضعیف سیستم ایمنی بیمار و تشدید بیماری عفونی از جمله کرونا می شود و خود بیماری عفونی و کرونا باعث افزایش قند خون می شوند و این بیمار وارد سیکل معیوبی می شود که قند خون بالا  باعث تشدید بیماری و از آن سو بیماری باعث افزایش قند خون می شود . بنابر این شما برای درمان با شرایط سخت تری مواجه هستید .

آیا آمار مرگ و میر چنین بیمارانی بالاتر است ؟

بله طبیعتا مرگ و میر بالاتر است . زیرا تنها با یک بیماری مواجه نیستید . اگر این افراد مسن باشند و بیماری های زمینه ای دیگری همراه دیابت داشته باشند مانند بیماری های عروقی محیطی ، همه آنها در کنار هم باعث مرگ و میر بالاتر این افراد می شود .

ولی نباید این نظرات باعث ایجاد ترس و واهمه در بیماران دیابتی و باعث نا امیدی آنها شود . چرا که بیمارانی که دیابت دارند درصورتی که عوامل و مسائل بهداشتی را رعایت کنند و قند و فشار خون  و عوامل  دیگر را به خوبی کنترل کنند می شود گفت که از نظر درصد ابتلا ، تفاوت چندانی با سایر افراد ندارند . وقتی ما می گوییم بیماری دیابت زمینه ساز و یا بیماری زمینه ای برای ابتلا به کرونا محسوب می شود ، منظور ما افرادی هستند که قند خون بالایی دارند . منظور افرادی هستند که بیماری خودشان را کنترل نمی کنند و یا مراجعه به پزشک ندارند ، خودسرانه دارو مصرف می کنند و برای کنترل بیماریشان و برای انجام آزمایش مراجعه نمی کنند و در کنار آن ، شرایط  و مسائل بهداشتی را نیز رعایت نمی کنند . بنابر این چنین افرادی هستند که بیشتر به کرونا مبتلا می شوند .

مرگ و میر در این افراد بیشتر از سایر افراد خواهد بود . بنابراین افرادی که دیابت دارند ترس به دل خود راه نداده تا به هیچ عنوان این ترس باعث نشود که زندگی آنها دچار اختلال شود و یا از نظر روحی  آسیب ببینند . با کنترل مناسب قند خون و مراجعه به پزشک و مصرف مرتب داروها مطمئن باشند که زندگی سالمی را خواهند داشت . در آخر باید گفت که بیماران دیابتی از نظر روند زندگی عادی هیچ  دغدغه ای نداشته باشند و تنها توصیه اینست که داروها را مرتب مصرف کنند و پیوسته قند خون خود را کنترل کنند .

با سپاس از شما بابت این مصاحبه

مصاحبه و تنظیم : حمید رضا مهدی پور

 

 

 

کد خبر: # 1499082010143