اخبار کرونا؛

چهار راهکار مقابله با ترس حاصل از شیوع کرونا

رئیس مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آثار مخرب اضطراب در افراد، چهار راهکار مقابله با اضطراب و ترس حاصل از شیوع کرونا را تبیین کرد.

به گزارش صبای سلامت ، محمد نوری رئیس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آثار مخرب اضطراب در افراد، چهار راهکار مقابله با اضطراب و ترس حاصل از  شیوع کرونا ویروس را تبیین کرد.

وی گفت: هرچه زمان بیشتری از گسترش ویروس کرونا سپری می‌شود، نگرانی افراد افزایش می‌یابد و مواردی نظیر قرنطینه شدن، لغو پروازها و محدودیت‌هایی از این قبیل احساس بدی در افراد به وجود می آورد.

رئیس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب که کاملاً طبیعی است که با شیوع این بیماری افراد نگران سلامتی خویش باشند، خاطرنشان کرد: گرچه کرونا ویروس یک بیماری بسیار واگیردار و در مواردی کشنده است، اما طبق گفته متخصصان افرادی بیشتر در معرض خطر قرار دارند که سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند و توصیه‌های پزشکان را جدی نمی‌گیرند؛ بنابراین افراد با رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری می‌توانند از ابتلا به این ویروس تا حد زیادی مصون بمانند.

وی راهکارهای زیر را برای مقابله با اضطراب و ترس حاصل از  شیوع ویروس کووید۱۹ ارایه کرد.

*خطر را تشدید نکنید

به گفته وی مغز ما عادت دارد در هنگام مواجهه با خطرات ناشناخته، آنها را ترسناک‌تر ارزیابی کند‌؛به طور مثال در شرایط فعلی حالتی را در ما ایجاد می‌کند که گویی به بیماری مبتلا شده‌ایم .

 نوری اضافه کرد: این امر بخشی از پاسخ ذاتی داخلی دستگاه عصبی مرکزی است که موقعیت‌های خطرزا را بزرگ و ترسناک جلوه می‌دهد تا باعث توجه بیشتر به آن پدیده ها شود؛ضمن اینکه  اتفاقاتی که سلامتی ما را کمتر تهدید می‌کند کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ برای مثال آمار کشته شدگان ناشی از حوادث رانندگی بسیار بیشتر از ویروس کروناست اما هیچگاه این موضوع مانع سوار شدن افراد به اتومبیل نمی‌شود.

وی گفت: بنابراین شیوع ویروس کووید ۱۹ به خاطر واگیر دار بودن شدید آن از همه چیز ترسناک تر است؛ زیرا تمام رسانه‌های جمعی به صورت آنلاین به خطرات ناشی از این مسئله تأکید دارند.

 رئیس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بستری شدن ۱۵ میلیون نفر و  مرگ و میر ۸۲۰۰ نفر در ایالات متحده آمریکا در فصل گذشته در اثر بیماری آنفلوانزای عادی، گفت: در حالی که تاکنون کروناویروس حدود ۸۰۰۰ نفر در سراسر جهان را آلوده کرده که اکثر آنها در چین بودند و میزان مرگ و میر ناشی از آن نیز حدود ۲ درصد است.

وی تاکید کرد: بنابراین آنفلوانزا به مراتب از کرونا شایع تر است و سالانه افراد بیشتری را می‌کشد؛ گرچه ممکن است کرونا ویروس واگیردارتر باشد.

*از اقدامات احتیاطی طبیعی و سالم استفاده کنید

رئیس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان افزود: بیماری‌های آنفلوانزا و کرونا ویروس هر دو از طریق تماس، لمس، سرفه یا عطسه منتشر می‌شوند؛ بنابراین در صورتی که بیمار هستید در منزل مانده و از رفتن به سر کار یا مسافرت به نقاط مختلف پرهیز کنید. اگر بیمار نیستید نیز از تماس صمیمانه با شخصی که بیمار است اجتناب کرده و از روش‌های توصیه شده برای ضد عفونی کردن و رعایت نکات بهداشتی بهره بگیرید.

وی  گفت: رعایت نکات بهداشتی در درجه اول به معنای شستن مرتب و صحیح دستهاست. اگر به خارج از منزل رفتید به محض رسیدن دستان خود را حتما بشویید و برای کاهش اضطراب سعی کنید هنگام شستن دستها با آب گرم و صابون در ذهن خود سرود مورد علاقه دوران کودکی خود را مرور کنید و تا زمان پایان آهنگ دست از شستن نکشید.

این روانشناس تاکید کرد: در این شرایط سعی کنید شاد و با روحیه باشید این موضوع به سیستم ایمنی شما کمک می‌کند تا سالم بمانید. به خاطر داشته باشید که برای این منظور به یک رژیم غذایی متعادل، خواب کافی و آرامش نیاز دارید و البته  ورزش منظم حتی در زمستان  نیز به این امر کمک می کند.

عدم استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی

وی استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی را باعث افزایش نگرانی برشمرد و گفت: از توجه به برخی از رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و هر منبعی که با دامن زدن به بحران و تشویش اذهان عمومی ، اهداف سودجویانه خود را دنبال می کنند اجتناب کنید.

 نوری تصریح کرد: دریافت این اخبار از طریق اینترنت، تلفن همراه، تلویزیون یا هر وسیله ارتباط جمعی دیگر می‌تواند فرصت‌هایی را برای افراد یا شرکت‌های مغرض یا سودجو ایجاد کند و توصیه کرد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی به اندازه کافی و با هوشمندی صورت گیرد تا بیش از حد به نگرانی و اضطراب خود دامن نزنیم.

وی یادآور شد: سعی  کنید با آرامش و به دور از نگرانی اطلاعات صحیح را از غیرصحیح تشخیص داده و هیجانی عمل نکنید. پزشکان و دانشمندان در حال تلاش شبانه روزی برای کشف دارو و محدود کردن انتقال ویروس به بدن انسان هستند؛ بنابراین به کار و تلاش بی وقفه این عزیزان اعتماد کنید.

این روانشناس توصیه کرد: کسب اطلاعات به روز در این زمینه صرفا از منابع موثق صورت گیرد؛ برای مثال سامانه ۱۹۰ به صورت شبانه روزی پاسخگوی سوالات افراد در این خصوص است.

از مهارت‌های مقابله‌ای گذشته خود استفاده کنید

رئیس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان گفت: این که در حال حاضر چه چیزی باعث اضطراب و ناراحتی شما شده است مهم نیست؛ به خاطر بیاورید اتفاقاتی که در گذشته سبب اضطراب شما می‌شد چگونه مدیریت می‌کردید؛ الان هم مانند تجربیات گذشته اضطراب خود را مدیریت کنید.

وی افزود: اگر مشغول گفت‌وگوی درونی با خود هستید و باورهای غیرمنطقی را در خود پرورش می‌دهید و به نگرانی خود دامن می زنید و احساس کردید نگرانی بیش از حد و دردسر ساز دارید بهتر است با یک روان‌شناس یا مشاور یا  یک دوست قابل اعتماد در مورد نگرانی خود صحبت کنید. شاید نیاز باشد از  برخی تکنیک‌های ذهن آگاهی یا مراقبه یا راهکارهایی که قبلا در مواقع بحران به کار می‌بردید، استفاده کنید تا به این وسیله بتوانید بر اضطراب خود چیره شوید.

نوری افزود: هر راهکاری که به ذهن‌تان می‌رسد برای کاهش استرس و اضطراب خود انجام دهید؛ زیرا آسیب‌هایی که استرس به شما می‌رساند به مراتب بیشتر است.

رئیس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان خاطرنشان کرد: بروز اپیدمی‌ها هر از گاهی در سراسر جهان رخ می‌دهد؛ گرچه برخی از آنها ترسناک هستند اما کاملا طبیعی است. باید توجه داشت که با آرامش و رعایت موازین بهداشتی توصیه شده حتی اگر در منطقه آلوده هم زندگی کنید می‌توانید نگرانی‌های خود را مدیریت کرده و به آن دامن نزنید.

کد خبر: # 149812169455

دیدگاهتان را بنویسید