چالش‌های کرونایی برای مدارس غیرانتفاعی

درحالی از خسارت قابل‌توجه مدارس غیرانتفاعی به دلیل شیوع ویروس کرونا و کمبود دانش آموز خبر می رسد که هزینه‌های معمولی چون اجاره‌بهای فضای آموزشی ، حقوق پرسنل و..برسرجای خود است، ازاین ‌روست که این مراکز غیردولتی با چالش‌های فراوانی درتامین مخارج  خود همراه شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری صبای سلامت ، به نقل از روزانه نیوز ، بر اساس اعلام وزارت آموزش‌وپرورش تا همین سال گذشته ۱۶هزار و ۷۰۰ مدرسه غیردولتی به همراه ۳۰ هزار مرکز پیش‌دبستانی و ۱۵ هزار مرکز آموزشی غیردولتی شامل مراکز علمی آزاد و زبان در کشور فعالیت می‌کردند و حدود یک‌میلیون و ۷۴۰ هزار دانش‌آموز معادل ۱۲ درصد از دانش‌آموزان کشور را تحت پوشش خود داشتند. وبر اساس برنامه ششم توسعه نیز قرار بر آن بوده تا پایان برنامه این سهم به ۱۵ درصد برسد، اما بحثقابل‌توجه آن است که با شیوع کرونا نه‌تنها این سهم افزایشی نیافت بلکه ثابت هم نماند و در حال طی کردن روند کاهشی است.

زیرا باوجود آموزش‌های آنلاین و کاسته نشدن از شهریه مراکز غیردولتی ،بسیاری از خانواده از ادامه تحصیل فرزندان خود دراین مدارس منصرف شدند.

جریان این‌گونه شد که تمام مدارس و مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی در بیشتر شهرهای کشور با شیوع ویروس کرونا در راستای حفظ سلامت دانش‌آموزان از هفته نخست اسفند سال گذشته تعطیل شدند.اما در این میان ویروس کرونا با تعطیل کردن مدارس غیردولتی، وضعیت معیشتی اقشار مختلف را نیز تحت تأثیر آثار مخرب خود قرارداد؛ به‌طوری‌که بیشتر مدارس غیردولتی به‌ دلیل توقف خدمات آموزشی و پرورشی در روزهای تعطیل، از دریافت شهریه دانش‌آموزان بازماندند و این مسئله، مشکلات فراوانی در پرداخت حقوق کارکنان و معلمان و همچنین هزینه‌های جاری مثل کرایه یا خدمات آب، برق و گاز مدارس غیردولتی پدید آورد.حتی شرایط به‌طوری پیش رفت که حقوق تعدادی از معلمان به دنبال تعطیلی این مدارس پرداخت نشد و مدیران، علت آن را نپرداختن شهریه از سوی اولیای دانش‌آموزان و برگزار نشدن کلاس‌های درس به‌صورت حضوری عنوان کردند.

پس‌ازآن هم با ادامه کرونا و تصمیم به برگزاری کلاس‌های مجازی در مناطق قرمز برای سال تحصیلی فعلی ،توجیهی برای پرداخت هزینه‌های میلیونی در مدارس غیردولتی برای بسیاری از والدین باقی نماند به همین دلیل بسیاری تصمیم به ثبت‌نام در مدارس دولتی گرفتند.

اما کاهش درخواست برای آموزشگاه‌های غیرحضوری در شرایطی بود که مؤسسان و مدیران بخشی از مدارس غیردولتی درکشاکش محدودیت‌های ناشی از تبعات ویروس کرونا با مشکلات بسیاری به ‌دلیل نپرداختن شهریه‌های سال گذشته از سوی خانواده‌ها و هزینه‌های اداره این آموزشگاه‌ها مواجه شده بودند وامسال هم باوجود کاهش چشمگیر ثبت‌نام‌ها ، مشکلات این مراکز آموزشی چند برابر شده است تا جایی که شنیده‌ها و بررسی‌ها حاکی از آن است مدارس غیرانتفاعی نگران از ادامه این شرایط و چگونگی تقبل هزینه‌های موجود هستند.

از طرفی هم‌خانواده‌هایی که فرزندان خود را درین مدارس ثبت‌نام کرده‌اند براین ابهام هستند که با توجه به تعطیلی مدارس و آموزش مجازی و تداوم کرونا ،چرا مدارس غیردولتی همچنان شهریه کامل خود را از دانش‌آموزان طلب می‌کنند؟

خانواده‌های ناراضی

واقعیت آن است از چالش‌های بزرگی که در رابطه با مراکز آموزشی غیرانتفاعی در این دوران شیوع کرونا مطرح است ، نحوه آموزش و هزینه دریافتی این مدارس است که ازنظر خانواده‌ها هزینه دریافتی متناسب با نوع آموزش نیست.

به عبارتی باوجودآنکه بخشی از زمان آموزش یا حتی کل آموزش مجازی برگزار می‌شود اما مدارس غیردولتی، شهریه کامل خود را مطالبه می‌کنند.

درصورتی‌که  شیوع کرونا نیمی از جمعیت دانش‌آموزان جهان را از آموزش حضوری در مدارس و نشستن در کلاس درس، معلم و مدرسه محروم کرده است، محرومیتی که باهدف سلامت دانش‌آموزان و کارکنان اجراشده است. اما این وضعیت با مشکلاتی روبرو شده که علاوه برمتضرر نمودن مدارس غیرانتفاعی ، ابهاماتی را برای والدین به وجود آورده است.

زیرا انتظار بسیاری از خانواده‌ها این بود که به دلیل کاهش حضور فرزندانشان در مدارس ،هزینه دریافتی مدارس نیز کاهش پیدا کند ولی در عمل شاهد این کاهش نبوده اند .

در این زمینه محبوب فر مدیر یکی از دبستان‌های غیرانتفاعی به روزانه نیوز گفت: آموزش‌های مجازی که توسط مدارس غیرانتفاعی انجام می‌گیرد در مقایسه با مدارس دولتی بسیار کامل‌تر است حتی در ایام تعطیل هم برنامه‌های خاصی را برای دانش‌آموز تهیه‌کرده اند. و می‌افزاید: براین اساس شاید دانش‌آموز به‌طور حضوری در مدرسه نباشد اما تمام خدمات آموزشی برابر استاندار‌دهای شرایط موجود کرونا به آنان ارائه‌شده است.

وی افزود: البته هزینه بخشی از آموزش‌های فوق‌برنامه‌ای که حذف‌شده درصورت تداوم آموزش غیرحضوری تا پایان سال به خانواده‌ها بازگردانده می‌شود و این در حالی است که همه هزینه‌های گردش یک مدرسه برسر جای خود است.

محبوب فر بیان کرد: اجاره‌های سنگین مراکز آموزشی ، هزینه تجهیزات ، حقوق کارکنان همگی از مخارجی است که باید پرداخت شود هرچند تعداد دانش آموزان با کاهش قابل‌توجهی روبرو بوده است.

نادیده گرفتن زحمت معلمان

ناگفته نماند که معلمان مدارس غیرانتفاعی هم از شرایط خود در این دوران شیوع ویروس بسیار گلایه‌مند هستند.

یکی از معلمان در گفتگو با روزانه نیوز اضافه کرد: به دلیل غیررسمی بودن باوجود مدرک کارشناسی ارشد با حقوق اندکی مشغول به کار است و شرایط کرونا هم باعث شده که سختی کار آن‌ها بسیار بیشتراز قبل شود چون باوجود آموزش مجازی ، معلم مجبور است در ساعات غیر اداری نیز درصدد ضبط فیلم‌های مختلف برای آسان‌تر کردن آموزش باشد ،درصورتی‌که این بخش از فعالیت‌ها از جانب تعدادی از مدیران مدارس نادیده گرفته می‌شود.

به گفته این فعال آموزش‌وپرورش در همین دوران شیوع کرونا حداقل شهریه‌ی دریافتی از هر دانش‌آموز دریک دبستان  حدود ۶ میلیون تومان است . از طرفی هم ،مدارس

افزایش شهریه ۱۵ تا ۳۰ درصدی داشته‌اند. اما سهم معلم که بیشترین زحمت را برای این دانش‌آموز تقبل می‌کند از این شهریه دریافتی ،بسیار ناچیز است به‌ویژه که با آموزش‌های غیرحضوری زحمت معلمان چند برابر شده است.

غیرانتفاعی‌های خسارت‌دیده

اما بحث مهم تری که در این راستا وجود دارد متضرر شدن مدارس غیر انتفاعی به دلیل کاهش متقاضیان تحصیل در مراکز غیردولتی برای سال تحصیلی فعلی بوده است.

گفتنی است که مدارس غیرانتفاعی در اواخر دهه ۶۰ با توجه به افزایش قابل‌توجه دانش‌آموزان و تراکم بالای کلاس‌های درس مدارس دولتی که در ۲ یا حتی سه شیفت پذیرای دانش آموزان بودند به‌عنوان یار کمکی دولت تأسیس شدند تا باری را از روی دوش مدارس دولتی بردارند.

و در تمام این سال‌ها تا قبل از شیوع کرونا باوجودآنکه بخشی ازخانواده‌ها از شرایط مالی چندان مطلوبی هم برخوردار نبودند ولی با امید تحصیل و آموزش بهتر، متمایل بودند فرزندان خودرا در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند و هزینه‌های سنگین این مدارس را متقبل می‌شدند .اما با ورود کرونا و ایجاد تغییرات در عرصه‌ها و زمینه‌های مختلف، این دیدگاه و البته توان اقتصادی بسیاری از این والدین تحت تأثیر قرار گرفت .زیرا در این مدت ارائه خدمات و امکانات از سوی مدارس غیردولتی دچار خدشه و وقفه شد چون اساساً حضور در مدرسه منتفی شد وازدید والدین پرداخت شهریه‌های بالا به مدارس غیرانتفاعی برای آموزش مجازی فرزندانشان به امری غیرضروری تبدیل شد.

روندی که نه‌تنها به زیان مدارس غیرانتفاعی تمام شد بلکه به گفته صاحب‌نظران به ضرر مدارس دولتی هم بود چون موجب افزایش تراکم دانش‌آموزی و بالا رفتن ظرفیت کلاس‌ها اعم از حضوری یا غیرحضوری شد.

در رابطه با خسارت  مدارس غیرانتفاعی در این دوران شیوع کرونا ،رحیم محمدی کارشناس آموزشی در گفتگو با روزانه نیوز بیان می‌کند: با توجه به شرایط کرونا و فقدان آموزش حضوری بسیاری از خانواده‌ها برای امسال به‌طرف مدارس دولتی کشش پیدا کردند و این باعث کاهش درآمدزایی مدارس غیرانتفاعی شد که ضرر بزرگی برای آن‌ها است. درصورتی‌که برای آن تعداد اندک دانش‌آموز ثبت نامی ، آموزش کامل اجرا می‌شود.

به گفته این کارشناس بزرگ‌ترین مخارج یک مدرسه غیرانتفاعی مربوط به حقوق پرسنل ، ،اجاره فضای آموزشی و تهیه تجهیزات است و در زمان‌هایی هم که آموزش غیرحضوری وجود دارد این هزینه‌های نام‌برده همچنان درسبد مخارج این مراکز ، وجود دارد ،حتی اگر تعداد دانش آموزان بسیار کمتر از زمان‌های معمول باشد.

با این اوصاف مقداری از افزایش شهریه طبیعی است اما باید تحت نظر قانون باشد و توضیح می‌دهد: در مدارس غیردولتی شهریه ثابت و فوق‌برنامه داریم، شهریه ثابت مبلغی است که مصوب شده و بابت هر نوع خدماتی که مدرسه ارائه می‌دهد اعم از حضوری و غیرحضوری قابل دریافت

است، اما خدمات بیشتری مانند کلاس‌های فوق‌برنامه یا ساعات تربیت‌بدنی در این نوع آموزش حذف می‌شود وطبیعتا نباید برای این بخش از آموزش‌های حذف‌شده هزینه‌ای دریافت شود.

وی یادآور شد: آموزش آنلاین در هر نوع مدرسه‌ای با بازدهی کمتری همراه است اما تنها راهکار اجرایی در شرایط موجود همین مورد است، و البته در مراکز غیردولتی با توجه به تعداد دانش آموزان و هزینه‌ای که دریافت می‌شود کیفیت ونظارت بیشتری بر آموزش غیرحضوری حاکم است.

نتیجه نهایی افت کیفیت آموزش است

همان‌طور که اشاره شد شیوع بیماری کرونا و تغییرات ناشی از آن در روال انجام امور ازجمله امور آموزش و جایگزینی آموزش مجازی باعث استقبال اغلب خانواده‌ها از مدارس دولتی شد. از سویی هم‌فشار اقتصادی ناشی از کرونا و لطمات اقتصادی واردشده به اقشار مختلف در جامعه موجب شد حتی بخشی از والدینی که قادر به تقبل تحصیل فرزندانشان در مدارس غیردولتی بودند به این فکر افتادند که به‌جای صرف هزینه برای کلاس‌های غیرحضوری ، به آموزشگاه‌های دولتی بدون هزینه روی‌آورند .

اما این موضوع نیز قابل‌تأمل است که باوجود برگزاری کلاس‌های آنلاین ، همچنان نوآوری،خلاقیت و کاربرد شیوه‌های نوین آموزشی در بخشی از مدارس غیردولتی ، بالاتر است. ضمن آنکه روی آوردن به مراکز دولتی باعث افزایش بیش از ظرفیت این مدارس شده و چنین امری افت کیفیت آموزشی را به دنبال خواهد داشت که این نیز بحث قابل‌توجهی است.

نویسنده: نسیم زمانی

منبع : روزانه نیوز

کد خبر: # 1499100210801