فلوشیپ جراحی چاقی؛

چاقی یک بیماری کشنده است

دکتر فولاد اقبالی فلوشیپ جراحی چاقی و دبیر اجرایی پنجمین کنگره جراحی چاقی و فلوشیب معتقد است چاقی یک بیماری کشنده و بسیار خطرناک است و آمار بیماران ناشی از چاقی طی سی سال گذشته در جهان پنج برابر افزایش یافته است. وی می گوید: فرد چاق ۱۵سال از طول عمرش کم می شود. چاقی باعث سکته مغزی و قلبی می شود و آمار آرتروز زانو را بالا می برد و همچنین افراد چاق تنگی نفس  درخواب پیدا می کنند.

دکتر اقبالی می گوید: تعداد سلول های چربی بدن نوزاد در سه سال اول زندگی تشکیل می گردد و بعد از آن  فقط حجم سلول ها افزایش می یابد.

پایگاه خبری صبای سلامت ، در ادامه نظر شما را به این گفتگوی اختصاصی که در مرکز همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد دعوت می نماید.

در سی سال گذشته در دنیا افراد چاق آمار شان ۵ برابر افزایش پیدا کرده و تقریباً به همین نسبت هم در زمینه جراحی چاقی پیشرفت حاصل شده است.

به طوری که این پیشرفت ها به قدری سریع است که مقالات منتشر شده در مورد جراحی چاقی از رشته های دیگر بسیار بیشتر است.

دکتر اقبالی می گوید: جراحان چاقی ایران نیز می بایست از طریق شرکت در کنگره ها و حضور در سمینارهای بین المللی و تبادل نظر بین مراکز مهم علمی جهان خود را به روز کنند و به روز نگه دارند.

دکتر اقبالی افزود: تشویق جراحان کشور جهت ورود به این رشته تخصصی و نو آوری هایی که مورد نیاز برای پیشرفت جراحی چاقی است در راستای پیشگیری از بیماری های مرتبط با چاقی بسیار حائز اهمیت است.

همچنین دکتراقبالی اظهار می دارد: آموزش همگانی به افراد جامعه مبنی براینکه چاقی فقط یک تغییر در وضعیت ظاهری و شکلی نیست بلکه چاقی شایع‌ترین علت مرگ قابل پیشگیری است که حتی ازمرگ ناشی از سیگار کشیدن نیز پیشی گرفته است.

اقبالی نقش رسانه ها را در اطلاع رسانی به افراد جامعه و مردم عادی در مورد اینکه چاقی یک بیماری است که تمام قسمت‌های بدن را دربرمی گیرد، مهم می داند.

 

وی معتقد است تمام ارگان های دولتی و متخصصان و پزشکان عمومی وظیفه دارند به آگاهی مردم برسانند که فرآیند چاق شدن افراد ازدوران جنینی و حتی از زمانی که نطفه تشکیل می شود، مخصوصا سه سال اول زندگی آغاز می شود و این زمان در پیشگیری از چاقی بسیار مهم و موثر است و همه باید بدانند که چاقی یک بیماری بسیار کشنده و خطرناک است.

دکتر اقبالی می گوید: برخی کشورها درزمینه مبارزه با چاقی موفق بوده اند. یکی از بهترین آمار های کنترل چاقی درتمام دنیا را فرانسه دارد به طوری که در اروپا کمترین آمار چاقی را دارد. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد ۶۴ درصد ایرانیان یعنی بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور ما دچار چاقی هستند.

اقبالی در پاسخ به پرسش کشور فرانسه در این زمینه چه کرد، اشاره می کند کارهایی که درزمینه مهار چاقی در کشورهای پیشرفته و موفق انجام شده یک برنامه زمان بندی ملی و ناسیونال مبارزه با چاقی بوده است که از دوران جنینی به مادرها آموزش داده می شود که تغذیه و اضافه وزن مادران چه اثرات منفی برچاقی فرزندان دارد.

به آنان یادآور می شوند تعداد سلول های چربی بدن نوزاد در سه سال اول تشکیل می شود و بعد از آن تشکیل نمی شود و فقط حجم سلول ها زیاد می گردد.

دکتر اقبالی یادآور شد در این کشورها مهندسان شاخه های مختلف عمران در بخش های مختلف شهرسازی می بایست مکان های آموزشی را به گونه ای بسازند که دانش آموزان در مهدکودک ها و مدرسه ها بیشترین فعالیت را تا رسیدن به کلاس درسشان داشته باشند و از آسانسور کمتر استفاده کنند.

دکتر اقبالی برای پیشگیری از چاقی افراد جامعه نقش آموزش و پرورش را مهم می داند و توصیه می کند باید ساعت های ورزش افزایش یابد و مصرف تغذیه سالم به بچه ها آموزش داده شود و از مصرف  فست فود اجتناب کنند که این مستلزم اینست که همچون کشور فرانسه با یک کار گروهی بین وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی برای طراحی درست ساختمان های مدارس ، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم همه باید با هماهنگی، به هم کمک کنند تا در زمینه غذای سالم و روش درست زندگی یعنی سبک زندگی سالم بچه ها را آموزش دهند و راهنمایی کنند تا بتوانیم از این بیماری مهلک جان سالم به در ببریم.

اقبالی می گوید: اهتمام کلی تمام وزرا کابینه لازم است تا پی به اهمیت این موضوع ببرند که یک بیمار چاق چه میزان بودجه به کشور تحمیل می کند. دکتر اقبالی پیشنهاد می کند کمیته ای تشکیل شود و راهکارهای پیشگیری از چاقی را به خانواده ها و بچه ها آموزش دهد.

دکتر اقبالی با اشاره به فرهنگ اشتباه برخی خانواده ها می گوید: وقتی که بچه اضافه وزن دارد می گویند چقدر بامزه است. چه لپ های توپولی دارد. در فرهنگ ما به غلط این طور جا افتاده است که بچه ای که لاغر است او را به عنوان یک بیمار می بینیم.

ایشان ادامه می دهد: در صورتی که بچه باید درجاده سلامت حرکت کند. قدش باید متناسب باشد. اضافه وزن داشتن چیز خوب و درستی نیست. همین بچه وقتی سنش بالا می رود دیگر آن موقع به او نمی گویند ماشاالله چقدر تپل است. خیر آن موقع  مستعد بیماری است و به انواع و اقسام امراض دچار شده است.

دکتر اقبالی به این پرسش که بیمه چه کمکی می تواند در انجام جراحی های چاقی انجام دهد؟ پاسخ می دهد؛ در صورتی که شرکت های بیمه  آگاه شوند که یک فرد چاق چه مقدار به سیستم بهداشتی کشور آسیب وارد می کند خیلی کارها انجام می دهند. اولا یک فرد چاق ۱۵سال از طول عمرش کم می شود. چاقی باعث سکته مغزی و قلبی می شود و آمار آرتروز زانو را بالا می برد و همچنین افراد چاق تنگی نفس  درخواب پیدا می کنند. محدود شدن فعالیت های اجتماعی فردی که چاقی مفرط دارد و از همه مهمتر کاهش ۱۵الی۲۰سال ازطول عمر یک فردی که دچار چاقی می‌باشد.

دکتر اقبالی ادامه می دهد: شما اگر مقایسه کنید می‌بینید چه هزینه گزافی برای درمان غیر علمی چاقی پرداخت می شود اما خوشبختانه  امروزه با وجود اطلاع رسانی صحیح در رسانه ها و تشکیل گروه های تخصصی که متشکل از گروه متخصص تغذیه، طب ورزشی، روانپزشک و روانشناس و مراکزی که بصورت علمی و تخصصی در حوزه چاقی فعال هستند و همچنین جراحی چاقی که انجام می شود باعث شده که بتوان خطرات این مشکل را به حداقل رساند.

بنابراین شرکت های بیمه ای اگر درحد پروتکل های استاندارد جهانی در این بخش سرمایه گذاری کنند و افراد را تحت پوشش بیمه جراحی چاقی قرار دهند قطعا علاوه بر کمک به ارتقا سلامت جامعه چندین برابر مبلغ صرف شده در آینده ذخیره  می گردد.

با سپاس از شما بابت این گفتگو

مصاحبه کننده:

حمیدرضا مهدی پور

فرید مهدی پور

پایان پیام/

کد خبر: # 1402042118047