پیشگیری و چگونگی تشخیص سرطان پروستات

صبای سلامت – عوامل خطر خاصی برای سرطان پروستات وجود دارد، مانند سن، که نمی توانید آن ها را کنترل کنید. با این حال، می توانید عوامل دیگر را  کنترل کنید.

به عنوان مثال، ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. رژیم غذایی و ورزش نیز عوامل مهمى هستند که می توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تحت تاثیر قرار دهند.

رژیم غذایی

شواهد حاصل از مطالعات نشان می دهد که، غذاهایى خاص ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند، این غذاها عبارتند از:

گوجه فرنگی

سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی، جوانه بروسل و کلم بروکلی

ماهی

سویا

روغن های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، مانند روغن زیتون

ورزش

براساس مطالعه اى که یر روی بیش از ۲۹۰۰۰ مرد انجام شد، نشان داده شد که ورزش به کاهش خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات و مرگ ناشى از سرطان پروستات کمک می کند.

ورزش همچنین می تواند به شما در از دست دادن وزن کمک کند، که بسیار مهم است، چرا که تحقیقات چاقی را به عنوان یک عامل خطر برای سرطان بدخیم پروستات نشان داده اند. با تأیید پزشک، ۳۰ دقیقه تمرین در بیشتر روزهای هفته را هدف قرار دهید.

 

هم چنین شواهد نشان می دهند که بعضی غذاها ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند، مانند:

شیر و محصولات لبنی

چربی اشباع شده، که در محصولات حیوانی یافت می شود.

گوشت قرمز

گوشت گریل شده

غربالگری سرطان پروستات اغلب به ترجیحات شخصی بستگی دارد. اکثر سرطان های پروستات به آرامی رشد می کنند و هیچ مشکلی در سلامتی ایجاد نمی کنند. تست آنتی ژن مخصوص پروستات ( PSA ) نیز می تواند بخشی از غربالگری باشد.

چه زمانی باید برای تست غربالگری سرطان پروستات اقدام کرد؟

سن ۴۰

مردانى که فاکتورهاى خطر دارند، مانند کسانی که بیش از یک فرد در فامیل درجه اول ( پدر، برادر یا پسر )، مبتلا به سرطان پروستات، در سن کمتر از ۶۵ سال دارند.

سن ۴۵

مردان با ریسک بالا، مانند مردان آفریقایی-آمریکایی و مردانى که یک فرد در فامیل درجه یک آن ها در سن کمتر از ۶۵ سالگی به سرطان پروستات مبتلا شده است.

سن ۵۰

در این سن همه ی مردان با خطر متوسط ابتلا به سرطان پروستات مواجه هستند.

ابزارهای تشخیصی سرطان پروستات

اگر شما و پزشکتان تصمیم به غربالگری برای سرطان پروستات گرفته اید، پزشک احتمالا در مورد سابقه ى پزشکى شما سوال خواهد کرد و همچنین یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. همچنین یک یا چند آزمایش انجام می دهد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه توشه رکتال ( معاینه مقعد با انگشت )
  • تست آنتی ژن مخصوص پروستات ( PSA )
  • بیوپسی پروستات
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آى)
  • اسکن استخوان
  • سى تى اسکن

 آیا سرطان پروستات درمان دارد؟

قطعا سرطان پروستات نیز مانند سایر سرطان ها درمان های خاص خود را دارد. این درمان برای سرطان های اولیه و یا پیشرفته متفاوت می باشد.

درمان سرطان پروستات

پزشک شما یک برنامه درمان مناسب بر اساس سن، وضعیت سلامتی و مرحله سرطان در اختیارتان خواهد گذاشت. اگر سرطان پروستات غیر تهاجمى باشد، پزشک ممکن است نظارت منظم را پیشنهاد کند.

گزینه هاى درمان سرطان تهاجمی، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عمل جراحی

رادیوتراپى

کرایوتراپى

هورمون درمانی

شیمی درمانی

رادیوتراپی استراتژیک

انتهای پیام/

دکتر رضا ولی پور

کد خبر: # 1400101415096