پیشگیری از حوادث طبیعى نیاز به آموزش‌هاى عمومى دارد

به گزارش صبای سلامت ، مدیر رادیو سلامت در نشست خبری نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث گفت: ما در منطقه زلزله‌خیزی زندگی می کنیم و اگر اتفاقى مثل سیل و زلزله بیفتد، باید نگرانى همراه با هوشمندى و عاقلانه داشته باشیم تا باعث کاهش آسیب و پیشگیرى شود.

صدیقه اعتماد سعید در نشست خبری نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث، ضمن تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران حاضر در این نشست، گفت: در اولین جشنواره پیشگیرى از سوانح و حوادث قصد داریم این پیشگیرى را برجسته کنیم؛ زیرا مردم بسیارى از سوانح و حوادث را تقدیر و سرنوشت مى‌دانند و فکر می‌کنند این حوادث چه در حوزه ترافیک و چه در بلایای طبیعی به خاطر سرنوشت اتفاق می‌افتد.

وی افزود: باید این گفتمان اجتماعى را تغییر بدهیم و به این سمت حرکت کنیم که مى‌توان با یک انتخاب خوب، تصمیم‌هایى گرفت که حادثه ساز نباشد و آسیب‌هاى حاصله از سوانح و حوادث را کاهش بدهیم.

مدیر رادیو سلامت با بیان این‌که بالاترین حوادث کشور ما ترافیکى است، عوامل آن را این‌طور برشمرد: سه عامل انسانى، خودرو و شاخه‌هاى آسیب ساز جاده‌اى از جمله عوامل موثر در این حوادث هستند. همچنین عامل چهارمى که به این موارد اضافه مى‌شود، شرایط محیطى است. گاهی اوقات خطاهای انسانی در شرایط محیطی می‌تواند حادثه آفرین‌تر باشد. بنابراین باید به آموزش این موارد توجه بیشتری کرد.

اعتماد سعید با سابقه آموزش در صداوسیما به آموزش بستن کمربند ایمنی اشاره کرد و ادامه داد: از دهه ٨٠ تا ٩٠، کاهش قربانیان حوادث ترافیکى به وجود آمد که یکى از عوامل آن بستن کمربند ایمنى بود. با توجه به فرهنگ سازى گسترده‌ای که در این رابطه انجام شد، امروزه کسى بستن کمربند ایمنى را شوخى نمى‌گیرد و در واقع به عنوان یک فرهنگ عمومی جا افتاده و پذیرفته شده است و کسی با بستن آن مقابله نمی‌کند. در نتیجه فکر می‌کنم می‌توان در مسیرهای دیگر نیز موفق بود.

وی با بیان این‌که پیشگیری از حوادث طبیعى همچون سیل و زلزله نیاز به آموزش‌هاى عمومى به جامعه دارد، گفت: عدم ساخت اماکن تفریحی و مسکونی در حاشیه رودخانه‌ها و توجه نکردن به جریاناتی که در این تفریح‌گاه‌ها می‌تواند اتفاق بیفتد، نیاز به آموزش عمومی دارد. ما در منطقه زلزله‌خیزی زندگی می کنیم و اگر اتفاقى مثل سیل و زلزله بیفتد، باید نگرانى همراه با هوشمندى و عاقلانه داشته باشیم تا باعث کاهش آسیب و پیشگیرى شود. این نگرانی نباید باعث تشویش جامعه شود.

مدیر شبکه رادیویی سلامت، دومین علت مرگ و میر کودکان را سوانح و حوادث دانست و بیان کرد: این اتفاق خوبى براى کشور محسوب نمى‌شود. در حالى که مى‌توان با آموزش‌هاى لازم به خانواده‌ها، آمار مرگ و میر کودکان را چه در حوادث ترافیکی و چه در حوادث خانگی کاهش داد. بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خانه مادران تحصیل‌کرده، حوادث کمتری برای کودکان رخ می‌دهد. همچنین می‌توان با آموزش به خانواده‌هایی که تحصیلات آکادمیک کمتری دارند نیز میزان این حوادث برای کودکان را کم کرد. همه این موارد باعث شد که اولین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث را آغاز کنیم.

اعتماد سعید در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پزشک در خصوص استفاده از آثار شنیدارى ارسالی به این جشنواره در شبکه‌هاى رادیویى گفت: از اول شهریور که جشنواره آغاز می‌شود، کنداکتور پیشگیرى از حوادث بلایا در رادیو سلامت خواهیم داشت که دو برنامه به مدت یک ربع و صبح و عصر پخش خواهد شد. قطعا اگر آثارى که به دست ما برسد قابل پخش باشد قطعا از بنیه شبکه‌هاى دیگر رادیو هم براى پخش آثار شنیدارى استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: پیشگیرى از سوانح و حوادث یک بحث ملى است و قطعا سایر بخش‌هاى سازمان صداوسیما نیز براى پخش آثار کمک خواهند کرد.

مدیر رادیو سلامت در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر این جشنواره در پای کار آوردن مسئولین و توجه بیشتر به حوادث و سوانح، گفت: در واقع با این جشنواره می‌توانیم مسئولین را پای کار بیاوریم. با این کار مطالبه عمومی ایجاد می‌شود و قطعا مسئولین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. باید توجه کرد که در برنامه ششم توسعه نیز کاهش مخاطرات حوادث و سوانح پیش‌بینی شده است و با اجرای این جشنواره می‌شود حساسیت‌ها و توجه‌ها را نسبت به حوادث و سوانح افزایش داد.

گفتنی ا‌ست این جشنواره در سه بخش شنیدارى، دیدارى و مکتوب از اول شهریور ماه لغایت ۱۵ آذر ماه سال جاری برگزار مى‌شود برای اطلاع از چگونگی ارسا آثار به سایت رادیو سلامت مراجعه کنید.

کد خبر: # 149605173554

دیدگاهتان را بنویسید