معاون وزیر بهداشت؛

پژوهش‌های حوزه علوم پزشکی باید به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تحقیقات و پژوهش‌های علمی در حوزه علوم پزشکی باید به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

به گزارش صبای سلامت، یونس پناهی روز چهارشنبه در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تبریز، افزود: مالکیت فکری، تجاری سازی و توانمندی سازی باید به نحوی باشد که در قوانین پیش بینی شده است و درصدی از تحقیقات باید به محصول منجر شوند که در جهان امروز میزان این آمار ۵ درصد می باشد که متاسفانه این رقم در ایران پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه ساز و کارهای تحقق شعار سال یکی پس از دیگری باید طی شود، اظهار داشت: اهداف کمی توسعه‌ فناوری سلامت در افق ۱۴۰۴ باید پیش‌بینی شود و تولید و خدمات دانش بنیان از طریق زیست بوم نوآوری و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور محقق شود.

پناهی با تاکید بر اینکه خدمات دانش بنیان باید در تمامی ارکان نظام پزشکی و بهداشتی کشور افزایش یابد، ادامه داد: سه برابر شدن خدمات دانش بنیان در عرصه‌ جامعه و صنعت، ۱۰ برابر شدن تولید در فروش صادرات محصولات دانش بنیان، افزایش ۱۰ درصدی نسبت اختراعات تجاری به ثبت شده و تجاری سازی دو درصدی از محصولات تولیدی از مسیر انتقال تکنولوژی، از جمله اهداف ما در این عرصه است.

وی تحقق برنامه‌های دانش بنیان را نیازمند همکاری تمامی نهادهای استانی دانست و گفت: باید برای افزایش ظرفیت تولید دانش بنیان ها از همه‌ گروه‌ها و ظرفیت های استانی استفاده کنیم و همه‌ نهادها و دستگاه های اجرایی درگیر این موضوع شوند.

پناهی افزود: در این راستا ضروری است روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ضمن هماهنگی با معاونین تحقیقات و فناوری، در جهت توسعه‌ این حوزه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: برای رفع چالش‌های موجود در مسیر تحقیقات راهکارهایی را در نظر گرفته‌ایم و شورای عالی تحقیقات را ایجاد کردیم که ریاست آن را وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برعهده دارد و تمام مصوبات آن لازم الاجرا است و نیز شورای عالی فناوری نیز به ریاست وزیر حلسات خود را برگزار می‌ کند که تمامی معاونین وزارتخانه در این شورا عضو بوده و حضور دارند.

پناهی با اشاره به اینکه برخی از محققان پس از ارائه‌ مقاله به دلیل جلوگیری از بروز مشکلات از ادامه کار باز می‌مانند که ما این مسیر را هموار خواهیم کرد، یادآور شد: در این رابطه اساسنامه موسسه‌ نیماد را هم اصلاح کرده‌ایم که به زودی تصویب خواهد شد تا تمامی زیرساخت‌ها به سمت تحقیقات مسئله محور سوق داده شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه چاپ مقاله در تولید دانش بنیان نباید هدف غایی باشد، اظهار داشت: باید مقالات تجاری سازی شده و سپس وارد بازار شوند و به صورت ویژه باید بر انجام تحقیق بر معضلات اساسی سلامت با محوریت دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگ کشور پرداخته شود.

پناهی با اشاره به اینکه معضلات بخش سلامت در کشور و حتی در دنیا مشخص است، اما اغلب روش‌های درمانی موجود پاسخگوی آنها نیست، گفت: باید از علوم جدید پزشکی بازساختی، ژن درمانی و سلول درمانی بهره‌مند شویم.

به گفته وی زیرساخت‌های تولید محصولات و خدمات با دستورالعمل‌های لازم باید در کشور مهیا شود که نکته اصلی عدم وجود کانال ارتباطی موثر است که نیاز به کارگزار تخصصی دارد.

به گزارش ایرنا، گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از امروز به مدت دو روز در تبریز در حال برگزاری است.

ایرنا
کد خبر: # 1401022116659