هشدار استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران؛

واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۵ سال تکمیل شود

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: با توجه به افزایش بروز سرخک در کشور به دلیل شرایط این بیماری در کشور افغانستان از شهروندان ایرانی و اتباع دعوت می‌شود که اگر کودک زیر ۵ سال دارند و به هر دلیلی واکسیناسیون کودک آنها به تعویق افتاده حتماً برای تکمیل واکسیناسیون سرخک به مراکز جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

به گزارش صبای سلامت، علی گل محمدی با بیان اینکه سرخک یک بیماری حاد ویروسی است و از طریق قطرک‌های تنفسی منتقل می‌شود، افزود: میزان سرایت این بیماری در حدی است که اگر فرد مبتلا ۱۰ دقیقه در اتاق بسته‌ای باشد و فردی که ایمنی کافی ندارد، ۵ دقیقه بعد از خروج بیمار وارد همان اتاق شود، ممکن است به بیماری مبتلا شود.

گل محمدی یادآور شد: دوره نهفتگی بیماری سرخک حدود ۲ هفته است و پس از این مدت، علائم بیماری با تب ظاهر می‌شود و با بی حالی و بی اشتهایی ادامه می‌یابد.

وی گفت: باید توجه داشت که تب می‌تواند، بیشتر شود تا جایی که به ۴۰ درجه هم برسد؛ بعد از یک دوره تب سه تا چهار روزه علائم دیگری هم ظاهر می‌شود که مهم‌ترین آن دانه‌های قرمز رنگی است که از صورت و گردن شروع و به پایین بدن منتشر می‌شوند.

گل محمدی با اشاره به دوره پنج روزه ظاهر شدن این دانه‌های قرمز رنگ روی بدن، خاطرنشان کرد: دو تا سه روز اول که دانه‌ها ظاهر می‌شود، تب نیز هنوز ادامه دارد به همین دلیل علامت اصلی که برای تشخیص این بیماری کمک می‌کند، تب و بثورات قرمز رنگ سطح پوست هستند.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: بیماری سرخک می‌تواند با علائم تنفسی، سرفه و آبریزش بینی و قرمز شدن مخاط چشم هم همراه باشد و در موارد شدید منجر به مرگ هم بشود.

به گفته وی، در موارد همه گیری بیماری ممکن است بین یک تا پنج درصد مرگ در بیماران رخ دهد و افرادی که ضعف سیستم ایمنی و یا سو تغذیه دارند، بیشتر به عوارض سرخک مبتلا می‌شوند.

گل محمدی با بیان اینکه سرخک به درمان دارویی ویژه نیاز ندارد و پیشگیری از آن بسیار راحت است، ادامه داد: سرخک واکسن مؤثری دارد که در کشور ما به شکل واکسن سه گانه MMR که واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های سرخک، سرخجه و اوریون است، استفاده می‌شود.

وی افزود: این واکسن در دو نوبت در سن ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود. افرادی که در جریان یک همه گیری در معرض بالای ابتلاء به بیماری سرخک باشند، ممکن است به عنوان دوز تکمیلی لازم باشد، واکسن دریافت کنند.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: واکسیناسیون برای همه افراد شامل شهروندان ایرانی و اتباع خارجی رایگان است و همه کودکان باید دو نوبت واکسن سرخک را دریافت کرده باشند.

وی افزود: پس اگر در هر سنی متوجه شدید واکسیناسیون فرزندتان کامل نیست، فارغ از ملیت خود به نزدیک ترین مرکز جامع سلامت، پایگاه یا خانه بهداشت مراجعه و واکسن کودک خود را به صورت رایگان تزریق کنید.

انتهای پیام/

حمید رضا مهدی پور

کد خبر: # 1401032116386