مسئول فنی ضامن سلامت صنعت غذا

صبای سلامت – انسان ها همیشه از خطراتی که قریب الوقوع هستند هراس بیشتری دارند نسبت به خطراتی که در آینده آنها را تهدید می کند . بطور مثال وقتی بیماری در بیمارستان بستری می شود اندیشه ی اینکه در آنجا کادر پزشکی و پرستاری مجرب با دانش کافی و انگیزه لازم هستند یا نه ، مدام ، با او خواهد بود . چون این احساس ترس وجود دارد که مبادا با انجام عمل اشتباهی جانش به خطر بیافتد .

 غافل از اینکه ابتلا به بسیاری از بیماری ها ریشه در مصرف محصولات غذایی نا سالم دارد که در طول زمان و به تدریج خود را نشان می دهد .اما چون اغلب ، عارضه ی مصرف اینگونه محصولات ، در بلند مدت آشکار می شود حساسیت زیادی بر نظارت در تولید محصولات غذایی دیده نمی شود . دلیل اثبات این مدعا همین بس که مسئول فنی پروانه اش را از وزارت بهداشت اخذ می کند  ولی حقوقش را از کارفرمایی می گیرد که بر تولیدات کارخانه اش نظارت می کند . در اصطلاح عامیانه دست مسئول فنی زیر سنگ است .

 کارشناسان و فعالین این حوزه معتقدند می توان با ایجاد یک صندوق ، رابطه مالی مسئول فنی و کارفرما را به صورت غیر مستقیم تعریف نمود به گونه ای که باعث ایجاد انگیزه لازم در مسئول فنی گردد تا به عنوان بازرس ناظر بر تولیدات کارخانه ، وظایف قانونی خود را بی دغدغه به انجام رساند . به نظر متخصصان صنعت غذا از این طریق محصولات غذایی با تضمین بیشتری به دست مصرف کننده می رسد .

 البته نا گفته نماند در حال حاضر هم بسیارند از کارفرمایان و مسئولین فنی که با تلاش و دانش ، همه وظایف سنگینی که قانون در جهت تولید محصولات غذایی سالم بر دوش آنها قرار داده به نحو شایسته ای به انجام می رسانند بطوری که محصولات با کیفیت آنها حتی به کشورهای غربی نیز صادر می گردد . در ادامه با توجه به اهمیت این شغل ، وظایفی را که به حکم قانون در راستای حفظ سلامت جامعه بر دوش مسئول فنی قرار دارد آورده می شود :

    ۱- مسئول فنی باید به صورت فعال در ساعات تولید و بسته بندی در کارخانه حضور داشته باشد و امور مربوطه را نظارت وسرپرستی نماید در غیر اینصورت پروانه اش به مدت سه ماه لغو می گردد . در صورتیکه مسئول فنی در دوره های آموزشی، سمینارها و گردهمایی مسئولین فنی شرکت می نماید، لازم است موضوع با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی مربوطه بوده و منحصرا با تعیین جانشین موسسه اجازه فعالیت دارد .

 ۲- ابلاغ به موقع جهت تمدید پروانه های ساخت به مدیر عامل کارخانه و در صورت عدم اقدام وی مراتب را به اداره نظارت برمواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه مربوطه گزارش نمایند .

۳- مسئول فنی پس از ارائه استعفانامه به صورت کتبی به کارفرما و تایید و تحویل رونوشت به اداره نظارت دانشگاه مربوطه تا معرفی فرد واجد شرایط که نمی بایست از یک ماه بیشترشود کماکان عهده دار مسئولیت فنی موسسه مورد نظر می باشد .

۴ – با توجه به آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون، مسئولین فنی باید دارای یکسال سابقه کار وتجربه در یکی از موسسات علمی یا تحقیقاتی و یا صنعتی یا آزمایشگاهی در رشته مربوطه باشد و در غیر اینصورت تعهد نماید که ضمن انجام کار دوره یکساله تعلیماتی را که به این منظور از طرف وزارت بهداشت دائر خواهد شد با موافقت بگذراند .

۵  – کنترل بهداشتی وکیفی کلیه بخشهای مرتبط با تولید شامل : سالن تولید، انبار محصول نهایی که با مسئولیت سرپرستان هر قسمت انجام وظیفه می نمایند همچنین کنترل بهداشتی کارگران ودستگاه های تولید .

۶ – آئین نامه اجرایی ماده هفت قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی صراحت دارد که مسئولین فنی می بایست .

 الف: در موقع ساختن و ترکیب مواد مورد نظر شخصا حضور داشته و امور مربوطه را نظارت و سرپرستی نماید .

ب: از هر گونه تغییر اساسی که در شرایط تاسیس و بهره برداری کارخانه یا کارگاه حاصل می شود وزارت بهداشت را مطلع نماید.

پ: نظارت فنی وبهداشتی خود را کتبی به کارفرما گزارش دهد و کارفرما موظف به انجام نظرفنی و بهداشتی مذکور می باشد در غیر اینصورت مسئول فنی جریان امر را به اداره نظارت برمواد غذایی و بهداشتی دانشگاه مربوطه اطلاع می دهد تا رسیدگی و تصمیم لازم اتخاذ شود.

۷-  ماده ۹ آئین نامه اجرایی فوق الذکر اعلام می دارد که مسئولین فنی حق واگذاری پروانه مسولیت فنی خود را به شخص دیگری ندارد و در صورت بیماری یا مسافرت و غیبت او کارفرما موظف است به جای مشارالیه یک نفر واجد شرایط را به وزارت بهداشت (دانشگاه علوم پزشکی مربوطه) معرفی نماید .

۸ – پروانه بهره برداری و مسئولیت فنی متخلفین از این آئین نامه (آئین نامه ماده ۷ قانون مواد خوراکی و آشامیدنی ) (جز در مورد بند الف ماده ۸ که حکم خاصی دارد ) برای بار اول به مدت یک ماه و در صورت تکرار به مدت سه ماه لغو خواهد شد در صورت لغو پروانه مسئول فنی کارفرما موظف است فورا مسئول فنی دیگری معرفی نماید .

۹ –  قانون تعزیرات مواد خوردنی و بهداشتی مصوب ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص مجازات متخلفین در صورت عدم حضور مسئول فنی در زمان تولید و بسته بندی: مرتبه اول: تعطیل تولید تا حضور مسئول فنی واخطارکتبی با درج در پرونده مرتبه دوم: علاوه بر مجازات های مرتبه اول – ضبط کالای تولیدی به نفع دولت مرتبه سوم: علاوه بر مجازات های مرتبه اول – جریمه نقدی تا مبلغ یک میلیون ریال مرتبه چهارم: تعطیلی واحد تولیدی تا یک سال .

 ۱۰ – ماده ۳۲ قانون تعزیرات ، حضور مسئول فنی در کلیه مراحل تولید الزامی بوده ومسئول فنی باید نظارت دائم در امر تولید داشته باشد. تخلف از این امر جرم بوده و متخلف به مجازات های زیر محکوم می شود: مرتبه اول: اخطار کتبی ودرج در پرونده مسئول فنی مرتبه دوم: علاوه بر مجازات های مرتبه اول جریمه نقدی تا مبلغ یکصد هزار ریال مرتبه سوم: جریمه نقدی تا مبلغ پانصد هزار ریال  مرتبه چهارم: تعلیق پروانه مسئول فنی تا شش ماه

 ۱۱ – تاییدیه بهداشتی وکیفی و صدور مجوز ورود مواد اولیه به کارخانه و مجوز خروج محصول نهایی از کارخانه توسط مسئول فنی انجام می گردد . آزمایشگاه کنترل بهداشتی وکیفی کارخانه زیر نظر مسئول فنی انجام وظیفه می نماید.

 نویسنده : حمید رضا مهدی پور      

کد خبر: # 149710151086

دیدگاهتان را بنویسید