جنجال بر سر مذاکرات وین در مجلس و هشدار نمایندگان؛

متن توافق احیای برجام نهایی شده است

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با ارائه گزارشی از روند توافق هسته‌ای، از عدم رعایت نکاتی از مصوبه مجلس در این توافق انتقاد کرد. نبویان گفت: آمریکا و اروپا بداند، متن توافق وین نهایی شده است. نمایندگان با توافقی که منافع ملت را جلب نکند مخالفت می‌کنند.

به گزارش صبای سلامت، از  پایگاه خبری مردمی ها، سیدمحمود نبویان در نشست علنی صبح امروز (شنبه، ۷ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری بیان کرد: شاید روز‌های آینده قرار باشد توافق هسته‌ای انجام شود، اما اگر دقت کنیم در این توافق آنچه که مطلوب نمایندگان و ملت ایران است، وجود ندارد. اگر به دولت سابق انتقاداتی داشتیم بحث هیکلی و شخصی نداشته‌ایم.

نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکلات زیادی در این توافق وجود دارد که ما باید به هوش باشیم، به طور مثال درباره لغو تحریم‌های آیسا و کاتسا مطلقا تعهد ندادند. در لیست (sdn) که لیست رفع تحریم ۲۰۰ نفر مدنظر بود به ۹۸۰ مورد رسید اکنون آقایان گفتند تنها تحریم ۲۰ نفر را برمی‌دارند و بر روی همین موضوع توافق می‌کنند.

وی تأکید کرد: درباره کانورشن یعنی تبدیل ارز تعهد نداده‌اند که انجام می‌شود یعنی وقتی نفت می‌فروشیم معلوم نیست درآمدی ارزی آن را بتوانیم به دست بیاوریم. در بحث تحریم‌ها آمریکا مطلقا تعهد نداده است که از برجام خارج نشود. متأسفانه دوستان تیم قبلی مذاکرات مسئولین اصلی این مذاکرات هستند، نمی‌خواهم اسم بیاورم، ما سه گروه داریم؛ گروه تحریم، گروه هسته‌ای و گروه اجرایی. مسئولین این کمیته‌ها همانند کسانی هستند که برجام را فتح‌الفتوح می‌دانستند، باید به این مورد خیلی توجه کنیم.

این نماینده در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم از طرف غربی تضمین بگیریم تا در کنگره آن را تصویب کند، گفت: شاید بگویند کنگره مخالفت کند، این در حالی است که اکثر اعضای کنگره آمریکا دموکرات هستند و بایدن هم از همین جریان است. لازم نیست که مصوبه کنگره به آن صورت باشد، ما سه نوع داریم، یک دستور اجرایی و یک دستور اجرایی کنگره‌ای داریم که برای آن رأی نصف به علاوه یک کافی است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نبویان افزود: متأسفانه در توافق آماده شده این موارد وجود ندارد، به جای آنکه آن‌ها به ما تضمین دهند از برجام خارج نمی‌شوند از زبان ما در این توافق آمده است که ایران می‌گوید بایدن گفته است مادامی که ایران به وظایفش عمل می‌کند، آمریکا از تعهداتش خارج نمی‌شود یعنی به جای اینکه ما از او تعهد بگیریم، از ما تعهد می‌گیرد.

وی عنوان کرد: درباره اجرا هم قرار بود آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، از سوی ما راستی‌آزمایی شود سپس در مجلس گزارش داده شود بعدا نمایندگان اجازه توافق را بدهند که متأسفانه هیچ کدام از این مراحل وجود ندارد. آن طور که من اطلاع دارم آمده است که غربی‌ها روی کاغذ خواهند نوشت تحریم‌ها را غیب یا برداشته‌ایم و ایران باید به سمت اجرای تعهدات برود.

محمودوند: اخبار خوبی از روند مذاکرات وین منعکس نمی شود

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه اخبار خوبی از روند مذاکرات وین منعکس نمی‌شود، گفت: منافع ملت ایران در مذاکرات باید رعایت شده و تیم مذاکره کننده براساس قانون اقدام راهبردی عمل کنند.

مرتضی محمودوند در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در تذکری در رابطه با تیم مذاکره کننده کشورمان گفت: اخبار خوبی از مذاکرات وین منعکس نمی‌شود، منافع ملت ایران در مذاکرات باید رعایت شود، در غیر این صورت مجلس انقلابی و نمایندگان این ملت به این موضوع ورود می‌کنند.

نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس یازدهم ادامه داد: قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها باید در جریان مذاکرات هسته‌ای رعایت شود، در غیر این صورت دولت باید پاسخگو باشد. متاسفانه اخبار خوبی از تیم مذاکره کننده نمی‌رسد؛ لذا از نمایندگان درخواست دارم جدا از مباحث بودجه سال ۱۴۰۱، توجه جدی به این موضوع حیاتی و مهم داشته باشند.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فردا از وزیر امور خارجه دعوت کرده تا درخصوص روند مذاکرات وین توضیحاتی ارائه نماید.

جلسه‌ای غیرعلنی برای بررسی آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای

نماینده کرمان و راور در مجلس نیز از هیات رئیسه مجلس خواست تا نشستی غیرعلنی برای بررسی آخرین وضعیت مذاکرات و دغدغه نمایندگان درخصوص مذاکرات هسته‌ای و همچنین مسائل کشور اوکراین تشکیل شود.

محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه ۷ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در تذکری شفاهی گفت: امروز صبح نامه‌ای را امضا کرده و درخواست کردیم که هیات رئیسه جلسه‌ای غیرعلنی را به استناد آیین نامه برگزار کند، چرا که مسائل و موارد اتفاق افتاده به خصوص در مورد مسائل مذاکرات هسته‌ای و حوادث اوکراین بسیار اهمیت دارد و انتظار بود که هیات رئیسه مجلس صبح امروز وارد این بحث می‌شد و حداقل یک ساعت الی یک ساعت و نیم زمان برای این مباحث اختصاص می‌داد تا آخرین وضعیت مذاکرات و دغدغه نمایندگان درخصوص مذاکرات هسته‌ای و نگرانی‌هایی که در این دو بخش وجود دارد، مورد بررسی قرار می‌گرفت.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در خصوص مسائلی که در اوکراین اتفاق افتاده است و دانشجویان و ایرانیانی که در اوکراین هستند، باید طی جلسه‌ای به این موضوع نیز رسیدگی شود. درخواست ما این است که اگر اجازه دهید در نوبت دوم و اگر رأی گیری شد در نوبت سوم بعد از نماز مغرب و عشاء یک ساعت به این موضوعات اختصاص داده شود تا ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نمایندگان وزارت امور خارجه در این جلسه حضور یافته و بحث‌ها جمع بندی شود و نگرانی‌هایی که در این خصوص وجود دارد و تحلیل‌های مجلس در این جلسه بیان شود، لذا تقاضا می‌شود هیات رئیسه برای این موضوع تصمیم گیری کند.

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی از صبح در جلسه‌ای حضور دارند که دو موضوع در حال بررسی است؛ یکی بحث شورای عالی امنیت ملی و دیگری دوستانی است که در مذاکره حضور داشته و به کشور بازگشته‌اند و جلسه همچنان در حال برگزاری است که رئیس مجلس و کمیسیون‌های مربوطه در آن حضور دارند، همچنین امیدواریم تا قبل از اینکه کار از کار بگذرد، جلسه غیرعلنی در مجلس نیز برگزار شود.

 

انتهای پیام/

کد خبر: # 1400120815945