رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی ؛

صدرنشین حوادث ناشی ازکار سقوط ازارتفاع است

سوال اینجاست که آیا بازرسین مربوط به ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها و همچنین مسکن و شهرسازی هر استان نباید هر روزه بازدیدهای میدانی از مراکز مشاغل پر خطر داشته باشند تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم .
به گزارش صبای سلامت ، به نقل از بازار کسب کار آنلاین ، علی قلی پور رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی بیشترین آمار مرتبط با حوادث ناشی از کار در استان را سقوط از ارتفاع در نیمه نخست سال جاری دانست و گفت: بیشترین آمار مربوط به کارگاه های ساختمانی بوده که مهمترین علل آن عدم استفاده از سامانه های مناسب و حفاظ گذاری پرتگاه و تجهیزات ایمنی ساختمانی است که متاسفانه علت ۴۰ درصد از آمار حوادث ناشی از کار بوده که به خود اختصاص می دهد.

قلی پور با اشاره به ۷۰ درصد از حوادث مرتبط با اشتغال در کارگاه های ساختمانی افزود: متاسفانه چهار درصد کل این حوادث منجر به فوت افراد می شود که در این بین در سال جاری باعث جان باختن پنج نفر به لحاظ عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب کار شده که ۵۳ درصد از این حوادث مربوط به کارگاه های ساختمانی می باشد.

وی دومین رتبه از حوادث ناشی از کار بعد از کارگاه های ساختمانی حوادث مرتبط با ماشین آلات دانست و گفت: در شش ماه نخست سالجاری متاسفانه علاوه بر حوادث سقوط افراد در کارگاه های ساختمانی، شاهد درگیری فرد با ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات و ادوات کشاورزی نیز بوده ایم که در نوع خود در رده دوم حوادث ناشی از کار قرار دارد و سقوط اشیا بر روی سر کارگر، درگیری با ماشین آلات و ‌تجهیزات در محیط کار در رده های بعدی علل وقوع حوادث ناشی از کار قرار دارند.

وی مهمترین عامل حوادث را عدم ایجاد راهروها و سرپوش های حفاظتی در مسیرهای تردد کارگران و عابران پیاده دانست و گفت : شمار قربانیان حوادث ناشی از غرق شدن در استخرهای کشاورزی نیز در سالجاری دارای رشد چشمگیری بوده است .

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با حادثه سقوط منجر به مرگ کارگر ساختمانی گفت : متاسفانه این حادثه بعلت عدم وجود حفظ محافظتی در ارتفاع ۲۰متری سطح زمین بوده است که در یکی از کارگاه های صنعتی اسفراین به علت بهم خوردن تعادل کارگر گزارش شده که در آن اپراتور جرثقیل در حال انجام تعمیرات روزانه روی سکوی قابل دسترسی به کابین جرثقیل بود جان خود را از دست داد.

قلی پور افزود: کارفرمایان ساختمانی از این پس می بایست قبل از اخذ پروانه در دوره های آموزشی رایگان ایمنی محیط کار که همه روزه در ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی براساس تصمیم گیری کارگروه ارتقای ایمنی سلامت بخش ساختمانی استان گرفته شده شرکت کنند.

وی از آغاز فعالیت کارگروه ارتقای ایمنی بخش ساختمانی به منظور کاهش حوادث ناشی از ساختمان در دفتر فنی استانداری از سال ۹۸ خبر داد و گفت: این کارگروه با حضور نمایندگان تمامی دستگاه های وظیفه مدار در صنعت ساختمان تشکیل شده که وظیفه برنامه‌ریزی لازم جهت ارائه آموزش به کارگران و کارفرمایان بخش ساختمان و نظارت‌های لازم در خصوص رعایت نکات ایمنی و فنی در محیط‌های کار کارگاهی را بر عهده دارد.

قلی پور خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از ۱۰۰۰ نفر ساعت دوره آموزشی برای ۲۴۳ نفر متقاضی اخذ پروانه ساختمانی که از طرف شهرداری برای شرکت در دوره های آموزش ایمنی به ادارات کار معرفی شده اند جهت دریافت پروانه ساختمانی گواهینامه پایان دوره حفاظت ایمنی را گذرانده اند.

وی ضمن اشاره به عدم همکاری شهرداری های دو شهرستان استان گفت: تا کنون بیشترین آمار معرفی شدگان جهت گذراندن دوره آموزش مهارت ایمنی از طرف شهرداری ها به ترتیب مربوط به مرکز استان با ۱۷۱ نفر و راز و جرگلان ۴۵ نفر، گرمه ۱۳ نفر، جاجرم ۷ نفر و شیروان ۳ نفر بوده است.

مصوبه گذراندن دوره های آموزشی مهارت ایمنی قبل از اخذ پروانه ساخت ساختمان در چه سالی مصوب شده است که در سال ۹۸ در کارگروه فنی استانداری می بایست مورد تقویت قرار گیرد و اجرای شود .

سوال اینجاست که آیا بازرسین مربوط به ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها و همچنین مسکن و شهرسازی هر استان نباید هر روزه بازدیدهای میدانی از مراکز مشاغل پر خطر داشته باشند تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم .

اینکه در یک سال شاهد ریزش معدن در گلستان باشیم در سال دیگر در لرستان کرمانشاه ،خراسان شمالی و یا… هر نقطه دیگر از کشور و پاسخ مسئولین عدم رعایت نکات ایمنی توسط کارفرما و یا کارگر باشد پاسخی صحیح جز رفع تکلیف نمی باشد چرا که از قدیم گفتن علاج واقع را باید قبل از واقعه کرد و اینکه بعد از واقعه بیایم و بگوئیم علت آن این است پاسخی صحیح به مردم نمی تواند باشد.

کد خبر: # 1499072710374