شناسایی ترکیبات جدید برای درمان کووید۱۹

محققان ترکیبات دارویی جدیدی را شناسایی کردند که قابلیت درمان کووید ۱۹ را دارد. این ترکیبات دارویی، عملکرد یک ساختار پروتئینی درون سلول‌های انسان را که برای تولید مثل و بقای ویروس‌ها ضروری است، مختل می‌کنند.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، این ساختار پروتئینی که با عنوان SKI شناخته می‌شود، در واقع گروهی از پروتئین‌های انسانی است که عملکردهای مختلف سلول‌ها را تنظیم می‌کند. در این تحقیقات مشخص شد این پروتئین‌ها در نسخه‌برداری از ساختار ژنتیکی ویروس‌ها در سلول‌های آلوده به ویروس، نقش مهمی دارند و اختلال در عملکرد آن‌ها مانع تولید مثل ویروس و در نهایت نابودی آن می‌شود.

همچنین محققان توانستند ترکیبات دارویی جدیدی را شناسایی کنند که ساختار پروتئینی SKI را هدف می‌گیرند و علاوه بر مهار ویروس کرونا، قابلیت مقابله با ویروس‌های آنفلوآنزا و خانواده فیلوویروس‌ها از جمله ویروس عامل ابولا را دارند.

محققان دانشگاه مریلند واقع در آمریکا با استفاده از مدل سازی کامپیوتری توانستند محل برقراری پیوند بین ویروس و ساختار پروتئینی SKI و همچنین ترکیبات شیمیایی که قابلیت برقراری پیوند با این ساختار را دارند، شناسایی کنند. سپس با تجزیه و تحلیل تجربی نشان دادند که این ترکیبات دارای خواص ضدویروسی هستند.

به گفته محققان، یافته‌های این تحقیقات زمینه تولید نسل جدیدی از داروهای ضد ویروس برای مقابله با ویروس‌هایی مانند آنفلوآنزا، ابولا و کرونا ویروس‌ها را فراهم می‌کند.

بنا بر این گزارش ، بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۰ هزار و ۵۸۲ نفر رسیده و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور  ۷۳۸ هزار و ۳۲۲ نفر است.

استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
گزارش کامل ای این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences  منتشر شده است.

منبع : ایرنا

کد خبر: # 1499082410495