شرط اوج بازار بورس بازگشت اعتماد مردم است

در حالی ریزش بازار بورس از خبرهای داغ ماه‌های اخیر بود که  برخی از کارشناسان باور به بازگشت رونق این بازار را داشتند و عده‌ای دیگر شرط اوج یافتن را بازگشت اعتماد مردم عنوان می‌کنند.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از روزانه نیوز ، آمارها ، گزارش‌ها و بررسی‌ها میدانی در این چند ماه گذشته ، حاکی از خروج نقدینگی‌های فراوانی از بازار بورس است.

باوجودآنکه در روزهای ابتدایی ریزش بورس ،مقامات بورسی التهابات ایجادشده در بازار سرمایه را مقطعی عنوان کردند.اما بررسی آمار معاملات در این مدت نشان می‌دهد سهامداران و سرمایه‌گذاران بورس به دلیل تردید نسبت به آینده بازار از سرمایه‌گذاری مجدد منصرف شده‌اند و با تداوم ریزش‌ها بر تعداد افرادی که از بورس خارج‌شده افزوده‌شده است .

اتفاقی بی‌سابقه در دادوستدهای بازار سهام که شرایط دیگری را رقم‌زده و موجب خروج ده‌ها میلیارد تومان پول از این بازار شده است .

اما در میانه این روزهای ناخوش بورسی ، عده‌ای هم براین دیدگاه هستند که در این مدت، رفتار بازار هیجانی بوده، اما پس از یک دوره ۳ ماهه که بازار سرمایه ایران به دلایل مختلف وارد فاز اصلاح و ریزش شده بود، در این‌یکی دو ماه اخیر،روند تقریباً مثبتی در بورس وجود داشته است. که بسیاری از تحلیلگران بازگشت اعتماد به بورس را دلیل این مسئله می‌دانند. ضمن آنکه می‌توان ریسک بالای سایر بازارها مانند طلا و ارز و رکود همراه با کاهش قیمت در بازار خودرو و رکود عمیق در بازار مسکن را نیز بر این مسئله تأثیرگذار دانست. زیرا سرمایه‌گذاران با توجه به شرایطی که در این بازارها حاکم است وارد بورس شده‌اند. از طرفی هم کارشناسان خبره بورس بر این باورند که با توجه به گزارش‌های خوب منتشرشده در خصوص تولید و فروش شرکت‌ها، ازنظر بنیادی بازار سهام در شرایط مطلوبی به سر می‌برد و البته درسوی دیگر این ماجرا هم عده‌ای قرارگرفته‌اند که نسبت به آینده بازار بورس چندان خوش‌بینانه نمی‌اندیشند.

آینده بازار بورس، غیرقابل‌پیش‌بینی است

باوجود برخی از نظرات و نگاه‌های خوش‌بینانه درباره آینده بازار بورس ،بحث ریزش آن جدی و غیرقابل‌انکار است .اما اینکه تا چه زمان ادامه دارد موضوعی است که بر اساس اظهارات ارائه‌شده فعلاً نمی‌توان پیش‌بینی خاصی از آن داشت . اگرچه معاملات هم نشانی چندان رضایت‌بخش از بازگشت رونق به این بازار ندارد.

از طرفی هم همان‌طور که اشاره شد عده‌ای از کارشناسان با تأکید بر صبوری سهامداران ، اعتقاد بر بازگشت شرایط مثبت به این بازار دارند.و برخی هم پیش‌بینی‌هایی از آینده این بازار داشته‌اند.

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران در مصاحبه با روزانه نیوز گفت: ۳۵ شرکت ۷۵ درصد ارزش بازار را تشکیل می‌دهند، عمده این شرکت‌ها اصلاح زیادی انجام نداده‌اند. ممکن است برخی از شرکت‌ها هم رشد غیرمنطقی داشتند اصلاحاتی را انجام داده باشند و اصلاحات جزیی دیگری را هم نیاز داشته باشند.

عشقی زاده نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بورس تهران نیز با اشاره به آرامش در بورس طی ماه‌های پایانی سال جاری، می‌گوید : با توجه به وضعیت نرخ ارز و حجم فروش مناسب، در این دوره تقریباً انتظارات از شرکت‌های بورسی محقق شده و نتایج مثبتی برای بازار سرمایه فراهم‌شده است.

وی در خصوص ادامه روند بازار سرمایه در سه ماه آینده بیان می‌کند : در این رابطه اصلی‌ترین موضوع، روابط سیاسی و رفتارهای بین‌المللی است؛ به نظر می‌رسد به نتایج خوبی در حوزه بین‌الملل برسیم.

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: ممکن است کسی وارد این بازار شود و در سه ماه ۲۰ یا ۴۰ درصد قیمت سهامش کم‌وزیاد شود اما در میان‌مدت و بلندمدت سود ناشی از عملیات بنگاه می‌تواند جایگزین شود.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: برای رشد اقتصادی کشور و همچنین بهبود وضعیت بازار سرمایه اقدامات زیادی باید انجام شود که اگر اراده‌ای برای آن وجود داشته باشد، برجام می‌تواند کارها را سهل کند اما بدون اراده حتی برجام هم راهگشا نخواهد بود.

شهرام معینی استاد اقتصاد دانشگاه در گفتگو با روزانه نیوز  اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌هایی سودآور با توجه به قیمت افزایی کالاهای پایه‌ای ، باوجود نرخ فعلی دلار، شرایط خوبی  دارند و البته سودآوری آن‌ها نه مانند گذشته ولی تقریباً بهتر از چند ماه ،دوران ریزش بورس است.

وی ادامه داد : بحث آن است که فعلاً سرمایه‌گذاری وخرید سهام آن‌ها ریسک است ، و چون با کاهش احتمالی نرخ دلار و بازگشت برجام قطعاً با توجه به صادراتی بودن این شرکت‌ها ، سهام آن‌ها با ریزش مواجه می‌شود.و اگر هم توافقاتی انجام نگیرد به هر حال  دور جدیدی در این بازار شکل خواهد گرفت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بنابراین  آنچه فعلاً بازار بورس  در انتظار آن است برجام است ودرصورت انجام برجام از سود این چند شرکتی که هم اکنون، در حال فعالیت نسبتاً خوبی هستند هم کاسته می‌شود.هرچند حالا هم قیمت ها درحدی نیست که با ریزش احتمالی ، افراد سهامدار دچار زیان قابل‌تأملی شوند.

معینی در رابطه با آینده بازار بورس خاطرنشان  می کند: در بازار پر ریسکی مانند بورس امکان هر اتفاقی وجود دارد، بنابراین نمی توان پیش بینی از آینده آن ویا توصیه ای نسبت به سرمایه گذاری در آن داشت. فقط تنها مورد آنکه اگر افرادی متمایل به خرید سهام هستند با متخصصین و مشاوران این بازارمرتبط باشند .

مقصر اصلی دولت بود

بر اساس گفته کارشناسان بازار سرمایه در صورتی بورس به‌مانند نیمه نخست سال برمدار صعود حرکت خواهد کرد که نقدینگی بیشتری وارد بازار شود، و البته می‌بایست منتظر بود که با توجه به وضعیت فعلی بورس، آیا چنین عملی از سوی سرمایه‌گذاران انجام خواهد شد یا نه . از سوی دیگر به دلیل رشد بیش‌ازاندازه قیمت‌ها در بازار سرمایه، به نظر می‌رسد اگر نقدینگی جدیدی نیز وارد شود، این امر همراه با قدری ریسک خواهد بود.

واقعیت آن است که با چرخش بازار بورس ، جدای از بحث از دست رفتن سرمایه عده‌ای از مردم ، بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که از دست رفت اعتماد مردم بود و جبرانش اگر غیرممکن نباشد دشوار اتفاقات به وجود بیاید و بحث دوم هم بحث ناهماهنگی‌ها و عدم شناخت بازار سرمایه است که این‌ها هم به‌طور ناخواسته سبب می شود که بر بازار سرمایه لطمه وارد شود.

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با
روزانه نیوز گفت: در حالی که دولت در اوایل امسال ،مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس می کرد، اما زمانی که سپرده گذاران این بازار، با ریزش روبرو شدند، دولت کمترین  حمایتی را از آن‌ها انجام نداد.درصورتی که  باید توضیح  منطقی برای این وضعیت می داد. زیرا ۳۰درصد از سرمایه سهامدارانی که با مشوق های دولتی وارد این عرصه شدند از دست رفت.

وی تصریح می‌کند : عامل اصلی ایجاد شرایط نامطلوب این بازار دولت است زیرا در  زمان نیاز ،با تبلیغات فراوان ،رونق بازار بورس را فراهم آورد وبه منافعی چون جبران کسری بودجه ،کسب سود فراوان وپرداخت بدهی هایش رسید و پس ازآن هم با تلاطم این بازار پای خود را عقب کشید.

این نماینده مجلس افزود: حال سرمایه گذاران زیان دیده ای مانده اند که نه تنها از سرمایه گذاری سودی نبردند بلکه از ارزش پولشان هم در این مدت کاسته شده است.

موسوی لارگانی اظهار کرد : مشکل اصلی که الآن بازار بورس با آن مواجه است نبود نقدینگی به دلیل از دست رفتن اعتماد مردم است وقطعا انتظار برای بازگشت اعتماد هم امری بیهوده است چون مردم با ضربه بسیار سختی روبرو شدند.

وی در پایان تأکید کرد: واقعاً دولت در برابر آب‌شدن سرمایه مردم  آیا احساس مسئولیتی هم دارد؟
بازگشت به شرایط عادی

حال سؤالی که وجود دارد آنکه چه مدت زمانی برای بازگشت شرایط عادی به بازاربورس لازم است و سرمایه گذاران خردی که متمایل به خرید سهام هستند چه زمان وارد این بازار شوند ؟

محمدرضا شهنام پور تحلیل‌گر بازار بورس در این باره به< روزانه نیوز گفت : بازگشت تعادل و شرایط نرمال به بازار بورس زمان طولانی می‌طلبد. زیرا برای بهبود این بازار، نیاز به نقدینگی و اعتماد مردم است که آن هم در طولانی مدت به دست می آید.

وی یادآور می‌شود :جدای از دیگر دلایل برای تلاطم بورس ،مشکلی که این بار باعث نابسامانی شدید بازار بورس شد ورود تازه واردانی بود که اطلاعی از دانش بورسی نداشتند ورفتارهای ناشیانه این افراد  موجب از دست رفتن بخشی از سرمایه سپرده گذاران شد.

شهنام پوردر رابطه با اشاره به بازگشت رونق به بازار بورس تصریح می‌کند : بازگشت زمان بر است اما خواه ناخواه به‌تدریج آن عده که سرمایه‌گذاران واقعی وقدیمی هستند نقدینگی خود را وارد این بازار می‌کنند و بازار به آهستگی سمت سیر صعودی خواهد رفت، اما بازهم تأکید می‌کند موردی که باید به آن توجه کرد آنکه نباید به‌هیچ‌وجه در کوتاه‌مدت انتظار روند پرسرعتی را از بازار بورس داشت .

به گفته این تحلیلگر ،افرادی که درخواست سود در کوتاه‌مدت رادارند، فعلاً از ورود به بازار بورس دوری کنند و سرمایه خود را ترجیحاً وارد یکی از بازارهای موازی دیگر نمایند.

وآن عده هم که متمایل به ورود به این بازار هستند اطلاعات خودرا از این بازار افزایش دهند. و در صورت اطلاعات ناکافی ،از مشاوره و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند تا دچار اشتباه و ضرر نشوند.

نویسنده: نسیم زمانی

کد خبر: # 1499102511059