سکوت تنها اقدام مسؤولان در سالگرد سیل شیراز بود

سه سال از سیل هولناک شیراز در حالی سپری شد که شهردار سابق حاضر به عذرخواهی نشد و بدون کوچکترین مجازاتی، تا آخرین لحظه در مسئولیت باقی ماند و فرماندار همچنان در مسئولیت خود حضور دارد و امروز بازماندگان حادثه از بی توجهی مسؤولان و شرایط وخیم روحی خانواده قربانیان سیل سال 98 شیراز می‌گویند.

به گزارش پایگاه خبری صبای سلامت، فروردین سال ۹۸ ماه پربارانی بود، از گمیشان و آق قلا در شمال تا سیستان و بلوچستان در جنوب درگیر بارشهای سیل آسا بودند، شیراز نیز از این موضوع استثنا نبود.

طبق اسناد منتشر شده، خطر وقوع سیل از سوی استانداری به شهرداری شیراز اعلام شده بود و شهرداری موظف به پیش بینی تمهیدات لازم بوده است.

در چنین شرایطی، حیدر اسکندرپور شهردار وقت شیراز در  شهر حضور نداشت و به گفته دستغیب، رئیس وقت شورای برای یک ماموریت در تهران به سر می‌برد! ماموریتی که هیچ وقت مشخص نشد، چگونه در حالی که رئیس جمهور وقت و بسیاری از مسئولان دولتی در تعطیلات نوروزی به سر می‌بردند، برای وی ایجاد شده است.

طبق آخرین سرشماری جمعیت شیراز، کمی بیش از یک میلیون و ۵۶۵ هزار نفر است که در ایام نوروز معادل همین میزان یعنی ۱/۵ میلیون نفر وارد شهر می‌شوند.

این جمعیت مسافر در ازای رشد صنعت و اقتصاد گردشگری، به دلیل شناور بودن به امکانات ویژه بهداشتی و سلامت، ایمنی، خدمات مسافری و… نیاز دارند و به همین دلیل ایام نوروز اصلی ترین و مهمترین زمان فعالیت مسئولان مختلف استان به ویژه مدیریت شهری است اما در این شرایط، شهردار وقت شیراز و تعدادی از اعضای شورای شهر در شیراز حضور نداشتند.

سیل شیراز را بلعید

تداوم بارش‌های سنگین در یک بازه زمانی کوتاه و لایروبی نکردن کانال‌ها و مسیل‌های تنگه الله اکبر توسط شهرداری، سبب تجمع آب و سرریز حوضه آبریز دروازه قرآن شد و ناگهان در ساعت 11 صبح، اصلی ترین دروازه ورودی شیراز، در حالی که سرشار از جمعیت و ترافیک روانی در آن برقرار بود، تبدیل به رودخانه شد.

آب بی رحمانه هجوم آورد، خودروها همراه با سرنشینان آن به طرز هولناکی به یکدیگر برخورد کردند و عابران پیاده به طرز دلخراشی توسط آب بلعیده شدند.

در این فاجعه ۲۱ نفر از هموطنمان جان خود را از دست دادند که ۱۸ تن از این قربانیان در روز حادثه پنج فروردین جان باختند و جسد حسین احدی، روز هفتم فروردین در یک منزل متروکه کشف شد و آتنا صدوقی روز ۱۲ فروردین در بیمارستان نمازی و روح انگیز موری روز سیزده فروردین در بیمارستان شهید فقیهی شیراز جان به جان آفرین تسلیم کرد.

تنها حضور مردم و عملکرد به موقع مردمی توانست کمی از دلخراشی فاجعه دروازه قرآن شیراز بکاهد. در حالی که مسئولان استانی سرگردان بودند، این مردم بودند که به کمک حادثه دیدگان شتافتند.

کل ماجرا 10 دقیقه طول کشید

معصومه شیخیان که فرزند خردسالش یاسین حقیقت و همسرش محمود حقیقت را در این حادثه از دست داد، در گفتگو با خبرنگار فارس، حادثه آن روز و اقدامات مسئولان را این گونه بیان کرد: ۵ فروردین ۹۸ ما ساعت ۱۱ صبح به دروازه قرآن رسیدیم که در یک لحظه، خیلی ناگهانی دچار حادثه سیل شدیم، به طوری که هیچ راه گریزی نداشتیم. در ماشین محبوس شدیم و آب اختیار ما را در دست گرفت، کل حادثه ده دقیقه طول کشید، بعد از این مدت من از ماشین به بیرون پرت شده بودم و ماشین ما را آب با خودش برده بود و من به طور معجزه آسایی زنده ماندم.

وی ادامه داد: تا ساعت ۴ بعد ظهر در میان آب دنبال عزیزانم می گشتم و فریاد می‌زدم اما هیچ نیروی امدادی در آنجا وجود نداشت و جز یکی، دو نفر نیروی سرباز کسی نبود بالاخره متوجه شدم مردم همسر و فرزند من را از ماشین خارج کرده و به بیمارستان انتقال داده اند.

شیخیان گفت: من تا ساعت ۱۰ شب بیمارستان های مختلف را گشتم تا اینکه متوجه شدم پسرم یاسین از همان‌جا به پزشکی قانونی منتقل شده و همسرم هم در بیمارستان در وضعیت خیلی بدی به سر می برد و ساعت ۱۱ شب فوت شد.

همه کمکها در یک آمبولانس حمل اجساد خلاصه شد

معصومه شیخیان در تشریح اقدامات مسئولان گفت: تنها کمک این بود که  آمبولانس در اختیار ما گذاشته شد تا جنازه ها را منتقل کنند و حاضریم هزینه آمبولانس را برگردانیم، تا این منت بر سر خانواده جانباختگان نباشد.

وی با بیان اینکه مسئولین شیراز این مسئله را سند کردند تا بگویند ما به خانواده جان‌باختگان کمک کردیم، گفت: هیچ گونه امکاناتی در اختیار خانواده جانباختگان نه در روز سیل و نه حتی بعد از آن قرار نگرفت.

 

شیخیان تاکید کرد: هر کس ادعا می‌کند امکاناتی قرار داده و یا حتی یک همدردی کرده، سند بیاورد، بیاید رو در روی ما صحبت کند، ما خانواده‌های جانباختگان را جمع کنند و هر مسئولی که ادعا دارد ذره‌ای مسئولیتش را انجام داده بیاید جلوی ما اعلام کند.

کمک‌های دولتی به خانواده جان‌باختگان نرسید

وی افزود: متأسفانه هیچ کمکی نشد و حتی مبلغی که از طرف ستاد بحران کشور برای خسارت دیدگان اختصاص داده شده بود، به ما خانواده جان‌باختگان که درگیر مراسم عزاداری بودیم، تعلق نگرفت.

شیخیان افزود: فرماندار در پاسخ ما گفت که ما آن روز مبلغی برایمان آمد، هر که مراجعه کرد، دادیم و تمام شد.

متصدی پارکینگ شیراز گفت برای خودروی شما جا نداریم

این بانوی فرهنگی که همسر و فرزند خردسال خود را از دست داده، اضافه کرد: آقای نوبخت بعد از ورود به شیراز گفت خسارت دیدگان و جانباختگان نگران نباشند، خودروهایشان را صفر تحویلشان می‌دهیم، نه تنها خودروهای ما را برنگرداندند بلکه پارکینگ اکبرآباد شیراز به ما زنگ زدند و اعلام کردند ما هیچ مسئولیتی در قبال خودروهای شما نداریم، بیاید خودروها را ببرید.

شیخیان که ساکن استان البرز است در حالی که به سختی و با گریه سخن می‌گفت، ادامه داد: مسافت من از کرج تا شیراز خیلی زیاد بود، داغدار هم بودم، فضای شیراز هم برای من خیلی سنگین بود اما مجبور شدم بیایم و خودرو را به اوراقی ها 3 میلیون تومان فروختم.

شیخیان به درخواست ایجاد المان در ورودی دروازه قرآن شیراز اشاره کرد و گفت: این المان می‌توانست حداقل تلنگری برای خود مسئولان باشد اما در شورای شهر رد شد.

شهردار سابق اصلا مجازات نشد

معصومه شیخیان در خصوص پرداخت دیه و سایر خسارات گفت: شهردار شیراز به پرداخت دیه از صندوق شهرداری یعنی از جیب مردم شیراز و ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شد در حقیقت اسکندرپور مجازات نشد و الان هم شنیده ایم قرار است یک سمت بالا در وزارت صمت به وی داده شود. غیر از دیه هیچ خسارت دیگری داده نشد، حتی خسارت ماشین‌های ما را هم ندادند.

استاندار سابق گفت ما مسئولیتی نداریم

شیخیان در جواب به این سئوال که پاسخ مسئولان به تماسهای شما چه بود، گفت: استاندار سابق هیچ گونه پاسخگویی به ما نداشتند، هیچ وقت تلفنشان را جواب ندادند، با مشاورشان هم که تماس گرفتیم، گفت: آقای استاندار پیرامون این موضوع هیچ مسئولیتی ندارند!

اسکندرپور پاسخگوی خسارت خودروها باشد

وی افزود: اسکندرپور باید پاسخگوی خسارت خودروها هم باشد، اگر مقصر شهردار شیراز مشخص شده، دیه‌ها را شهرداری پرداخت کند، خودروها هیچی؟ ما در سفر بودیم، اموالمان در خودرو بود، طلا داشتیم، گوشی و تبلت همراهمان بوده، همه اینها رفت، کدام مسئول وظیفه داشته از اموال مردم در آن صحنه و حادثه مراقبت کند؟

هیچ نماینده‌ای از سوی مسئولان در مراسم ترحیم قربانیان شرکت نکرد

شیخیان با بیان اینکه بعد از این اتفاق خانواده ها خیلی ضربه خوردند، تعدادی زندگی هایشان را از دست دادند، تصریح کرد: حداقل از نظر روحی به عنوان یک انسان، باید یک ابراز همدردی میشد، اما مسئولان شیراز به عنوان متولیان شهر، کوچک ترین همدردی انجام ندادند.

وی ادامه داد: بله وقت نداشتید به شهر کرج بیایید، به آمل برای آن تازه عروس و داماد بینوا سر بزنید، وقت نداشتید اصفهان بروید اما از مابقی که اهل شیراز بودند هم یک سرکشی نکردند.

شرایط وخیم روحی بازماندگان

شیخیان به شرایط وخیم روحی بازماندگان اشاره کرد و گفت: آیا می‌دانید خانواده برامکی که فرزند، عروس و نوه اش را از دست داده، در چه وضعیت مالی قرار دارد؟ که تنها نان آور خانواده که پسرش بود را از دست داد؟

آیا خبر دارید خانواده آقای اکبری زاده از مرودشت، همسر و پسرش را از دست داده، الان بیمار شده؟

وی در توضیح شرایط اکبرزاده، دیگر بازمانده سیل گفت: در این حادثه، او همسر و پسرش را از دست داد و دخترش در حالی که تعدادی از دندان هایش ریخته بود، نجات پیدا کرد؛ هزینه درمان و پروتز دندان های دخترش را نداشت و کسی پرداخت نکرد. بحث مالی نیست، بحث همدردی است، که ذره ای حتی همدردی هم نکردند.

شهردار سابق گفت حاضر به عذرخواهی نیستم

مادر مرحوم یاسین حقیقت گفت: شهردار سابق اوایل که خودشان زنگ می‌زدند و خواهش می‌کردند، به ایشان  گفتم شما خانواده قربانیان سیل را جمع کنید در یک سالن، خبرگزاری‌ها را دعوت کنید و در حضور مردم عذرخواهی کنید، من هم به عنوان نماینده خانواده ها مطمئن باشید نمی‌گذارم تشنج ایجاد شود، خیلی محترمانه و آبرومندانه این برنامه را برگزار کنید و شما به عنوان اولین مسئول که سهوی خطایی کرده عذرخواهی کنید، تا نمادی برای بقیه مسئولان شود اما از آن تاریخ دیگر گوشی من را جواب نداد.

 

معصومه شیخیان بیان کرد:  بهادری، مشاور حقوقی شهردار سابق گفت من هم چنین پیشنهادی دادم، اما قبول نکرده و اعلام کرد من حاضر به چنین کاری نیستم!

شهردار اسبق تنها کسی بود که دلجویی کرد

شیخیان با تشکر از پاک‌فطرت شهردار اسبق و نماینده مردم شیراز در مجلس، گفت: وی تنها کسی بود که زنگ میزد و هر وقت ما زنگ می‌زدیم، پاسخگو بود و همین رفتارشان برای ما باعث دلگرمی شد.

شیخیان به ساختن یک فیلم مستند به نام «حقیقت یاسین» با موضوع فاجعه دروازه قرآن شیراز و پرسش از عملکرد مسئولان اشاره کرد.

روند ناشایست گرفتن حق خسارت‌دیدگان

 سیل 98 علاوه بر تلفات جانی، خسارت های مالی سنگینی نیز به مردم تحمیل کرد.

فریبرز محبوب، که در سیل ۹۸ خودروی وی بیش از ۳۰ میلیون تومان خسارت دیده است، به خبرنگار فارس گفت: بعد از سیل آقای نوبخت گفت خودروهایی که بیشتر از یک میزان مشخص آسیب دیده اند را تعویض می کنیم و خودرو نو می‌دهیم که تحقق پیدا نکرد، بعد گفتند خسارت همه خودروها را میدهیم که این مسئله هم منتفی شد. بعد گفتند ۱۰ میلیون تومان فعلا پرداخت می‌کنیم که این هم انجام نشد و ۵ میلیون تومان به عده ای دادند، برخی هم اصلا دریافتی نداشتند و تا الان خسارتها پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: ولی چیزی که برای خودم مهم است این است که اگر ما مسئولان مردمداری داشتیم، نباید در شهرداری، استانداری و فرمانداری دنبال خسارتمان بدویم. مسئولان باید خودجوش خسارت دیدگان را پیدا کرده و از آنها دلجویی می کردند.

محبوب بیان کرد: مردم هیچ تقصیری در این موضوع نداشتند، داشتند در خیابان رد می شدند، مالیات، عوارض و همه مواجبی که بر عهده هرشهروند است را نیز پرداخته کرده اند، در مملکت خودشان داشتند عبور می‌کردند و بر اثر اهمال شهرداری و سایر نهادها خسارت دیده اند، در این شرایط کسی که خسارت دیده، نباید مجبور باشد دنبال حقش بدود، دولت باید داوطلبانه این کار میکرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه این کار را نکردند، بلکه ما را سردواند، الان بعد از ۲ سال دوباره حدود ۵۰ نفر شدیم وکیل گرفتیم که کار را دنبال کند، من یک کارمند که ۳۸ میلیون خسارت خودرو دیده ام، برای گرفتن حقم از مسئولان، مجبورم وکیل بگیرم و به دادگاه مراجعه کنم و این روند متأسفانه مشمئز کننده و نازیبا است.

 محبوب در توضیح پاسخ های مسئولان گفت: ما هر چه مراجعه کردیم فقط دست به سر کردن بود، به همه جا نامه نوشتم، هر روز قول می دهند و بد عهدی می کنند. حیف نظام جمهوری اسلامی که چنین افرادی که مردم را سرخورده کرده اند، مسئولیت گرفته اند.

این مسئولان دوست انقلاب نیستند

حساب کنید بیش از 400 نفر خسارت خودرو دیده اند که با احتساب تعداد خانواده‌هایشان شاید به 5 میلیون نفر برسند که همه اینها در جریان اهمال کاری مسئولان قرار می گیرند، در جلسات و معاشرتها گفتگو می شود و بقیه هم در جریان قرار میگیرند،  تبلیغ سوء می شود برای انقلاب و مسببش همین مسئولان هستند که قصور و اهمال مسئولان به پای انقلاب نوشته میشود. دقیقا از قول من بنویسید اینها دوست انقلاب نیستند.

اگر بعضی از این مسئولان که ما مراجعه کردیم به انقلاب متعهد بودند داوطلبانه خسارت ها را پرداخت می کردند نه اینکه سر بدوانند و طلبکار ما باشند.

بیش از 800 خودرو خسارت دیدند

همچنین، صادق وحیدی از دیگر خسارت دیدگان سیل ۹۸ به خبرگزاری فارس، با اعلام این نکته که بیش از ۸۰۰ نفر در سیل خسارت مالی دیده و مستندات این خسارت دیدگان هم موجود است، گفت: روز پنجم که این اتفاق افتاد یک کمیسیون گرفتند و گفتند به خودروهای خسارت دیده تا سقف ۱۰ میلیون تومان داده شود، خسارت حدود ۳۰۰ خودرو، حداکثر تا ۱۰ میلیون تومان داده شد.

وی ادامه داد: روز ششم، هفتم گفتند بودجه تمام شد، که عده ای از خسارت دیدگان خودرو مقابل فرمانداری تجمع کردند، دوباره جلسه در استانداری تشکیل شد و قرار شد خسارت آنها هم داده شود.

وحیدی با بیان اینکه با حضور نماینده بیمه یک تیم ۵ نفره تشکیل شد، اعلام کرد: بعد از ارزیابی خسارت ۲۲۰ خودرو دیگر، به هر اندازه خسارت دیده بودند، از همان کمک ۱۰ میلیون، حداکثر ۵ میلیون داده داده شد و گفتند مابقی بعد پرداخت می شود که نشد. بیش از ۳۰۰ خودرو هم هیچ خسارتی دریافت نکردند و پرداخت خسارت از جانب دولت کلا لغو شده است.

به گزارش فارس، سیل 98 شیراز مسئله ای نیست که بتوان با سکوت و بی توجهی از آن عبور کرد، عملکرد سئوال برانگیز مسئولان وقت، که عده ای از آنان همچنان در جایگاه مسئولیت قرار دارند، به بررسی و پاسخگویی نیاز دارد و خبرگزاری فارس طبق رسالت خود این موضوع را دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: # 1401010716283