مدیرعامل انتقال خون ایران؛

سن اهدای خون در کشور بالا رفته است

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به مساله سن اهداکنندگان خون در کشور گفت: اکنون سن اهدای خون در کشور بالارفته است و باید جوانان به این کار خداپسندانه بیشتر ترغیب شوند.

به گزارش صبای سلامت، مصطفی جمالی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از پایگاه انتقال خون سمنان به خبرنگاران با اشاره به معضل بالا بودن سن اهداکنندگان خون در کشور، افزود: داوطلبان اهدای خون با حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن و حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن می‌توانند به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند، اما اکنون سن اهدای خون در کشور بالارفته است.

جمالی با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقبال جوانان برای اهدای خون پایین آمده است، یادآور شد: اکنون سن اهدای خون در کشور  بین ۳۰ تا ۴۰ سال است و انتظار می‌رود جوانان و زنان مشارکت بیشتری  در اهدای خون و نجات جان انسان‌ها داشته باشند.

کمبود ذخایر خون در کشور بحرانی نیست

جمالی ابراز داشت: ذخایر خونی هفت استان کشور کاهش یافته، اما بحران نداریم و جای اعلام  وضعیت قرمز و نگرانی وجود ندارد، اما اگر اهداکنندگان برای اهدای خون مراجعه نکنند ممکن است طی روزهای آینده نگرانی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: مردم نیکوکار با اهدای خون در این روزها از ایجاد نگرانی در  ذخایر خونی در هفت استان کشور طی روزهای آینده جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: اکنون با وجود کاهش ذخایر خونی، در هفت استان کشور خطری بیماران را تهدید نمی‌کند و پاسخ بیمارستان‌ها به فرآورده‌های خونی ۱۰۰ درصد تامین می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد:  کمتر از پنج درصد اهداکنندگان خون در کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و این میزان مشارکت با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور بانوان هستند، مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه بیماران و نیازمندان به خون همیشه به این مایه حیاتی نیاز دارند و ضروری است اهداکنندگان در همه شرایط اهدای خون را مد نظر داشته باشند، ادامه داد: اهدای خون علاوه بر نجات زندگی یک انسان، تضمین کننده  سلامتی اهداکننده است.

جمالی اضافه کرد: انتظار می‌رود رسانه‌ها با تلاش بیش از پیش در زمینه فرهنگ‌سازی و ترغیب بانوان به اهدای خون نقش ایفا کنند.

تولیدکنندگان داخلی و ضرورت تولید تجهیزات مورد نیاز انتقال خون کشور

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: طی ۲ سال آینده جایگزینی تجهیزات فرسوده در دستور کار است و با اهتمام ویژه این رویکرد پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات تجهیزاتی در کشور، افزود: تجهیزات اهدای خون در کشور دچار فرسودگی است و باید دولت و بخش‌های مختلف با تامین اعتبار کمک حال سازمان انتقال خون در به‌روزرسانی تجهیزات باشند.

جمالی تصریح کرد: شرکت‌های داخلی در زمینه تولید تجهیزات لازم در زمینه اهدای خون وارد عرصه شده‌اند، اما به تعهدات خود به طور مطلوب عمل نکرده‌اند و سازمان انتقال خون را دچار مشکل کرده‌اند.

وی ادامه داد: انتظار است واحدهای صنعتی فعال در زمینه تهیه تجهیزات مربوط به اهدای خون  به تعهدات خود پایبند باشند و در زمینه اصلاح مشکلات تسریع کنند، چرا که  در صورت ادامه این روند برای حل مشکل، سازمان انتقال خون ناچار به واردات خواهد بود.

مدیرعامل انتقال خون تاکید کرد: انتظار است واحدهای صنعتی متعهد شده در تولید تجهیزات مورد نیاز سازمان انتقال خون به تعهدات خود بیش از پیش پایبند باشند و با توجه به حمایت‌‎هایی که از این واحدها شده هر چه سریعتر تولید محصول داشته باشند.

به گزارش ایرنا، به گفته متخصصان افراد گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند  و پس از انجام معاینات و بررسی دقیق  آزمایش‌های تجویز شده از سوی متخصصان و پزشکان مستقر در مراکز انتقال خون نسبت به اهدای خون اقدام کنند و البته پس از معاینه در صورت وجود کوچکترین مشکل، عمل خون‌گیری انجام نمی‌شود.

نوع آزمایش‌های به عمل آمده از خون های اهدایی شامل هپاتیت بی و سی، ایدز و بیماری های مقاربتی است.

سمنان در شاخص اهدای خون نسبت به جمعیت و تعداد اهداکننده مستمر استان برتر کشور است.

کد خبر: # 1401050417084