زنگ خطر شیوع سرخک به صدا درآمد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ابراز نگرانی از افزایش مراجعه افراد مشکوک به بیماری سرخک به مراکز درمانی استان طی هفته‌های اخیر ، گفت که با تایید ابتلا یک تبعه کشور افغانستان به سرخک ، زنگ خطر شیوع این ویروس خطرناک در استان به صدا درآمده است.

به گزارش صبای سلامت، دکتر عباس علیپور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود که طی ۳۰ روز گذشته ۶۵ نفر از بیماران مشکوک به سرخک به مراکز درمانی مازندران مراجعه کردند که تنها در روز گذشته یک مورد ابتلای مثبت گزارش شده است که  فرد مبتلا یک تبعه کشور افغانستان است.

وی گفت که با شناسایی این بیمار ، به تمامی مراکز درمانی استان هشدار داده شده تا به منظور مقابله با شیوع سرخک ، اقدامات لازم را انجام دهند و را برای تکمیل واکسیناسیون اتباع غیر ایرانی زیر۳۰  سال و کودکان زیر پنج سال برنامه‌ریزی کنند.

دکتر علیپور همچنین خبر داد که در ۲۰ روز گذشته حدود یک‌هزار و ۳۰۰ نفر از اتباع افغانستانی ساکن مازندران حداقل یک دز واکسن سرخک خود را با مراجعه به مراکز درمانی استان دریافت کردند.

وی با بیان این که سرخک با تزریق و تکمیل  واکسن به کودکان در سنین نوزادی  قابل پیشگیری است، افزود : در مجموع ۲ دز واکسن باید به کودکان تزریق شود که شامل دز اول در سن زیر یک سالگی و دز دوم در سن یک سال به بالا است و در استان مازندران طبق آمارهای ما تمامی کودکان واکسن سرخک خود را دریا فت کرده اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران توضیح داد : طبق آمار رسمی ، از مجموع ۲۵۶ هزار و ۷۲۰ کودک یک تا پنج ساله زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران حداقل یک دز واکسن سرخک دریافت کرده اند در حالی که دز اول واکسن حدود ۹۵ درصد و دز دوم بالای ۹۷ از درصد در بدن کودک برای در امان ماندن از سرخک ایمنی ایجاد می کند.

وی با اشاره به روند واکسیناسیون سرخک در بین گروه سنی ۶ تا ۲۵ سال در استان ، تصریح کرد: در مازندران از سالیان گذشته واکسن سرخک به همه افراد زیر ۲۵ سال تزریق شده که این امر تاثیر بیش از ۹۸ درصدی در ریشه‌کنی بیماری سرخک در استان را در سال‌های گذشته به همراه داشته است.

سرخک نوعی عفونت سیستم تنفسی است که یک ویروس آر. ان. آ از خانواده پارامیکسوویریده آن را ایجاد می‌کند. علائم سرخک شامل تب، سرفه، آبریزش بینی، و راش پوستی در نقاط مختلف بدن است.

سرخک از طریق تنفس منتقل می‌شود و از شدت واگیری بالایی برخوردار است. در واقع ۹۰ درصد افراد فاقد ایمنی که با بیمار مبتلا به سرخک زندگی می‌کنند این بیماری را از او می‌گیرند. دوره نهفتگی سرخک به‌طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش‌ها قابلیت سرایت دارد.

کد خبر: # 1401020516541