روش های درمان کرونا نیاز به مطالعه گسترده دارد

گفتنی است به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی مصاحبه از راه دور ، بصورت اینترنتی انجام شد و تصویر فوق مربوط به زمان پیش از وقوع شیوع کرونا است .

پیش از این شاید کمتر کسی فکر می کرد که موجودی این چنین کوچک ، بتواند جهان را به تعطیلی بکشاند . کرونا ویروس در همه امور زندگی انسان ها تاثیر گذاشته و مجبورمان کرده سبک زندگیمان را تغییر دهیم . وجود شایعات زیاد توسط افراد غیر متخصص در مورد درمان این بیماری سبب شد برای درک بهتر شرایط روزگار کرونایی به سراغ متخصص این حوزه ، دکتر سید جلال کیانی برویم .

دکتر کیانی عضو هیات علمی گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران است . وی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای ویروس شناسی به ترتیب در دانشگاه های علوم پزشکی ایران و تهران به اتمام رساند . همچنین، این متخصص ویروس شناسی یک دوره پسادکترای ویروس شناسی را در کشور فرانسه گذرانده است .

هرچند تحقیقات دفاعیه کارشناسی ارشد دکتر کیانی اثرات ضد میکروبی ، دود حاصل از آتش زدن دانه اسفند را تایید می کند اما وی معتقد است با توجه به جدید بودن این بیماری و ناشناخته بودن جنبه های مختلف آن، موثر بودن استفاده از روش های درمان سنتی نیاز به مطالعه و بررسی های گسترده دارد.

پایگاه خبری صبای سلامت ، شما را به مطالعه این گفتگوی کوتاه دعوت می نماید .

بطور کلی ایران از نظر علمی در ساخت واکسن و بطور خاص در مورد ساخت واکسن کرونا ویروس چه جایگاهی در جهان دارد ؟

در مورد کرونا ویروس جدید که نام علمی آن کروناویروس سارس- ۲ ( SARSCoV-2 ) است ولی عموما با نام

19-COVID یا بیماریی که ایجاد می کند، شناخته می شود باید عرض کنم که پس از گذشت بیش از ۴ ماه از اعلام رسمی شیوع این ویروس و تمرکز تمامی امکانات جوامع علمی دنیا برای یافتن واکسنی موثر بر علیه این ویروس، هنوز هیچ کاندید واکسنی مجوزهای لازم را دریافت نکرده است.

اگرچه کارآزمایی های بالینی واکسن های متعددی در حال انجام است، اما این مراحل زمانبر بوده و نیاز به بررسی های دقیقی از نظر بی خطر بودن واکسن برای فرد و همچنین ایمنی زایی در برابر ویروس در مدت زمان طولانی دارد. در کشور ما اگرچه سابقه ای طولانی در تولید واکسن های مختلف میکروبی به ویژه واکسن های ویروسی مانند سرخک، سرخجه، اوریون، تب برفکی و … در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی وجود دارد، اما هنوز مطالعه ای هدفمند در خصوص طراحی واکسن بر علیه این ویروس گزارش نشده است.

 

    آیا احتمال دارد این ویروس ساخته دست بشر باشد ؟

با توجه به مطالعات منتشر شده در نشریات معتبر بین المللی، امکان ساخت ویروس با روشی موسوم به

ژنتیک معکوس (Reverse Genetics)  وجود دارد. چندین مطالعه در سال های اخیر در خصوص دستکاری های ژنتیکی ویروس های خانواده کرونا منتشر شده است که بحث های زیادی را در خصوص امکان دست ساز بودن این ویروس جدید مطرح کرده است. با این وجود، چنین ادعایی نیاز به مطالعات گسترده و اجازه تحقیقات وسیع از آزمایشگاه های تحقیقاتی کشور چین دارد که ظاهرا دولت این کشور با این مسئله مخالفت کرده است.

چرا عوارض این ویروس در بدن هر کسی متفاوت است ؟ تفاوت عملکرد این ویروس با ویروس های دیگر در چیست؟

در خصوص عوارض متفاوت ناشی از بیماری 19-COVID در افراد مختلف لازم به ذکر است که هنوز اطلاعات ما از بیماری زایی این ویروس جدید بسیار اندک است و هر روز جنبه های جدیدی از این مسئله برای محققین مشخص می شود. اصلی ترین فرضیه این است که عفونت ویروس در ریه افراد منجر به آغاز واکنش های ایمنی خاصی به نام طوفان سایتوکاینی (Cytokine Storm) می گردد که عوارض شدید بیماری را به آن نسبت می دهند.

فرضیه دیگر این است که ممکن است ویروس قابلیت آلوده کردن طیف وسیعی از سلول های بافت های مختلف بدن را داشته باشد و در صورتی که افراد مختلف دارای نقایصی در بافت خاصی باشند، این ویروس اصلی ترین اثر خود را در آن بافت (در آن فرد خاص) نشان می دهد. اطلاعات جدید نشان می دهد که ویروس قابلیت اتصال به سلول های ریه، قلب و کلیه را دارد و ممکن است در سایر دستگاه ها مانند دستگاه گوارش و حتی دستگاه عصبی نیز یافت شود.

 

برای کسانی که مجبور به خروج از خانه هستند از راه های پیشگیری از کروناویروس و در صورت ابتلا از نحوه درمان آن بگوئید؟ آیا داروهای موجود کمکی به درمان می کنند؟

مهمترین نکته در خصوص پیشگیری از ابتلا به این ویروس رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی است. در صورتی که فرد مجبور به خروج از منزل است لازم است حتما از ماسک استفاده کند چرا که مطالعات مختلف نشان داده اند که موجب کاهش شدید انتقال ویروس می شود. رعایت فاصله مناسب از سایر افراد جامعه، استفاده از دستکش های یکبار مصرف و همچنین شستشوی دست ها با آب و صابون یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده استاندارد نیز به این امر کمک شایانی می کنند.

 در صورت ابتلا به عفونت، رژیم های درمانی مختلفی از طرف پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد که عمدتا شامل ترکیبی از داروهای آنتی باکتریال، ضد التهاب (برای جلوگیری از اثرات طوفان سایتوکاینی) و گاهی ضد ویروسی غیراختصاصی است. این رژیم های دارویی عمدتا به این خاطر استفاده می شود که هنوز هیچ داروی اختصاصی بر علیه کروناویروس جدید شناسایی نشده است.

 

به نظر شما داروها و روش های سنتی در درمان و یا کاهش عوارض این بیماری موثر است؟

با توجه به جدید بودن این بیماری و ناشناخته بودن جنبه های مختلف آن، استفاده از روش های درمانی سنتی برای درمان نیاز به مطالعه و بررسی های گسترده دارد.

 

در آخر مطلبی اگر هست بفرمائید؟

در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای تمامی عزیزان، امیدوارم به تدریج موفق به قطع زنجیره انتقال ویروس شویم و این نکته را در نظر بگیریم که حذف کامل این ویروس از کشور ممکن است تا چندین ماه طول بکشد که نیازمند صبوری و پایبندی به رعایت اصول بهداشتی است.

سپاس از وقتی که جهت مصاحبه گذاشتید.

 

مصاحبه کننده ؛ متین مهدی پور

تنظیم کننده ؛ حمید رضا مهدی پور

 

 

 

 

 

 

کد خبر: # 149902139706

دیدگاهتان را بنویسید