دمانس، اختلال موقت مغزی نیست/ حافظه نیاز به ورزش دارد

یک روانپزشک با تاکید بر این که حافظه همانند قوای جسمانی نیاز به ورزش دارد، گفت: فردی که از اختلال حافظه رنج می برد قادر به ثبت وقایع نیست.
به گزارش صبای سلامت، رضا دانشمند، روان پزشک  گفت: زوال عقل (دمانس)، مجموعه ای از اختلالات عصب شناختی مغز است و اختلال در حافظه را می توان بارزترین نشانه آن برشمرد.
دانشمند، با اشاره به حافظه کوتاه و بلند مدت افزود: اجزای مختلفی از حافظه مبتلایان به دمانس، دچار اختلال می شود و معمولا حافظه کوتاه مدت در مراحل اولیه صدمه می بیند. به این معنا که ممکن است فرد فراموش کند صبحانه میل کرده یا خیر و با کدام یک از آشنایان صحبت تلفنی داشته است.
وی با بیان این که بیماری های مختلفی زمینه ساز زوال عقلند، ادامه داد: با توجه به اختلالات این عارضه، از رشته هایی چون روانشناسی، عصب شناسی و روانپزشکی برای درمان و نیز بررسی آسیب های وارده بر مغز بهره گرفته می شود.
دانشمند، آلزایمر را از شایع ترین علل بروز دمانس بیان و تصریح کرد: تمام افرادی که فراموشی دارند، مبتلا به آلزایمر نیستند. البته آلزایمر در سنین بالا اتفاق می افتد و معمولا زمینه ژنتیکی دارد.
این روان پزشک بیماری های مغزی، متابولیک و سموم را از علل شایع زوال عقل برشمرد و بیان داشت: الکل موجب برهم خوردن تعادل شیمیایی و درنتیجه، ساختار آنابولیک مغز می شود.
وی افزود: شرایط سنی و خانوادگی بیمار در تشخیص دمانس بایستی مدنظر باشد.
دانشمند، متذکر شد: دمانس یک اختلال موقت نیست؛ بلکه فرد روزها و حتی ماه های متوالی از اختلال حافظه رنج می برد.
این روان پزشک خاطرنشان کرد: اختلالات اضطرابی می توانند مشکلات جدی در تمرکز ایجاد کنند. فردی که از اختلال حافظه رنج می برد، قادر به ثبت وقایع نیست و طبیعتا یادآوری اتفاقات برایش مشکل و حتی غیرممکن است.
دانشمنددر گفت و گو با برنامه مجله پزشکی شبکه رادیویی سلامت تاکید کرد: فراموش نکنیم که حافظه همانند قوای جسمانی نیاز به ورزش دارد. لازم است برای تقویت حافظه و پیشگیری از زوال عقل، فعالیت های ذهنی داشته باشیم.
زمان مشخصی برای ترک الکل وجود ندارد
دانشمند، در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: اختلالات عصب شناختی عمده ناشی از مصرف الکل را می توان به دو دسته دمانس الکلی و سندرم کرساکوف تقسیم بندی کرد.
کمبود ویتامین های ضروری در بدن و آسیب جدی به کبد از جمله عوارض مصرف الکل است که دانشمند بدان اشاره کرد و افزود: به رغم پرهیز طولانی مدت از مصرف الکل، ممکن است بخشی از اختلالات حافظه اتفاق بیفتد و برگشت پذیر نباشد.
این روانپزشک با تاکید بر این که زمان مشخصی برای ترک الکل وجود ندارد، متذکر شد: این اختلالات به یک باره اتفاق نمی افتند و علائمی چون نداشتن تعادل در راه رفتن، اختلال در حرکات چشمی با تغییرات جزئی در کارکرد حافظه را می توان نشانه های اولیه برشمرد.
دانشمند اظهارداشت: بخش عمده ای از آسیب های شناختی ناشی از مصرف الکل به دلیل تغذیه غلط و کمبود ویتامین های مورد نیاز اتفاق می افتد.

کد خبر: # 149608244218

دیدگاهتان را بنویسید