یک فوق تخصص مغز و اعصاب ؛

درمان کامل سکته مغزی در ایران وجود دارد

یک فوق تخصص مغز و اعصاب، گفت: سکته مغزی مساوی با مرگ و فلج شدن نیست و درمان کامل این نوع بیماری در ایران وجود دارد به شرط آنکه افراد در ۴.۵ ساعت ابتدایی پس از سکته به اورژانس مراجعه کنند.

به گزارش صبای سلامت ، رادنوش پشم فروش، در گفتگو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: سکته مغزی دومین علت مرگ و میر بعد از سکته قلبی در دنیا است که البته از نظر سازمان جهانی بهداشت (WHO) این نوع سکته مهم ترین بیماری ناتوان کننده در دنیا محسوب می شود که به دلیل پیچیدگی احیا و نیروی انسانی متخصص، معدود کشورهایی از جمله ایران توانایی درمان عارضه های این نوع از بیماری را دارند، البته اگر بیمار در ساعات اولیه به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه سکته مغزی شامل سه نوع ایسکمیک، هموراژیک و سکته مغزی گذرا است، افزود: شایع ترین نوع سکته مغزی «ایسکمیک» است که در اثر بسته شدن ناگهانی شریان های داخل مغزی، خون رسانی به قسمت هایی از مغز محدود و یا به طور کامل قطع می شود و بیمار دچار علائم حاد عصبی می شود. به عبارت ساده تر قسمتی از مغز که توسط آن رگ تغذیه می شود و همچنین بخش هایی از بدن که توسط آن قسمت از مغز کنترل می شود، به دلیل قطع جریان خون رسانی و یا مسدود شدن رگ به خاطر لخته شدن دیگر کار نمی کند.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: ۴.۵ ساعت اولیه در مراجعه به اورژانس بسیار حیاتی است، چراکه با گذشت زمان و عدم باز شدن شریان بسته شده و برقرار نشدن مجدد خونرسانی به ناحیه آسیب دیده به سرعت سلول های عصبی می میرند و در نتیجه بافت مغزی دچار آسیب دائمی و غیر قابل برگشت می شود، به همین دلیل با مشاهده علائم سکته مغزی باید به سرعت به پزشک مراجعه شود تا سلول های مغزی پیش از اینکه ازبین بروند به روند طبیعی خود باز گردند.

وی با بیان اینکه همه افراد بالای ۵۰ سال باید با علائم سکته مغزی آشنا باشند، افزود: ضعف بخشی از بدن، اختلال تکلم، فلج عضلات صورت، اختلال بلع، اختلال دید مانند تاری دید و یا کوری کامل، سرگیجه و عدم تعادل از علائم شایع سکته مغزی است که افراد پس از مشاهده این نشانه ها در خود و یا یکی از نزدیکان باید به سرعت با اورژانس تماس بگیرند.

این فوق تخصص اینترونشنال نورورادیولوژی، ادامه داد: در حال حاضر درمان های نوین با بالاترین استانداردهای جهانی برای سکته مغزی در کشور وجود دارد و داروهای تجزیه کننده لخته مغزی (ترومبولیتیک وریدی) در سراسر کشور وجود دارد که البته افراد اگر زیر ۴.۵ ساعت به پزشک مراجعه کنند می توانند بدون روش های تهاجمی و از طریق دارو به سرعت بهبود یابند.

پشم فروش اضافه کرد: در درمان سکته حاد مغزی و در مواردی که بیمار با تاخیر به پزشک مراجعه کند و یا شدت سکته زیاد باشد و یا حتی بعد از تزریق داروی وریدی تجزیه کننده اگر لخته باز نشود، باز کردن رگ بسته شده از طریق آنژیوگرافی عروق مغزی به کمک استنت و کاتترهای خاص لخته مغزی از رگ بسته شده خارج می شود. این درمان نوین خوشبختانه در کشور وجود دارد و به عنوان «ترومبکتومی مکانیکال» معروف است و در این زمینه ایران جزو کشورهایی است که از این تکنیک جراحی استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی باعث پایین آمدن سن سکته مغزی شده است، افزود: فشاری خون کنترل نشده، کلسترول بالا، استعمال سیگار و قلیان و بیماری قلبی، خطر ابتلا به سکته مغزی را بالا می برد و با توجه به کم تحرکی ناشی از قرنطینه های طولانی مدت در شرایط کرونا، افراد باید بیش از پیش خود مراقبتی را جدی بگیرند.

پشم فروش خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سکته مغزی بسیار ناتوان کننده است و هزینه های زیادی بر خانواده و جامعه وارد می کند و متاسفانه سن بروز آن در سال های اخیر کاهش یافته است در صورت مشاهده علائم سکته مغزی باید به سرعت به اورژانس مراجعه شود و این نشانه ها را نباید ناشی از خستگی، فشار کار و یا حمله عصبی قلمداد کرد چراکه مراجعه به پزشک در زمان طلایی بسیار با اهمیت است.

کد خبر: # 1499052610019