یک متخصص گوش و حلق و بینی

درد «گوش» را جدی بگیرید/ «ویروس» عامل اصلی عفونت گوش میانی

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: یکی از نشانه های میانی و عفونت گوش خارجی که در هر دو مورد مشترک است، درد گوش است
به گزارش صبای سلامت، دکتر پدرام برقعی، متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه عفونت گوش به دو دسته تقسیم می شود، افزود: دسته نخست عفونت گوش خارجی که مجرای گوش خارجی و لاله گوش درگیرش می شود و دسته دوم عفونت گوش میانی که معمولا به دنبال سرماخوردگی و عمدتا از طریق عفونت های بینی و سینوس ها و سیستم تنفسی فوقانی و یا از طریق لوله ارتباطی که بین گوش و بینی قرار دارد؛ به گوش منتقل می شود که این دو دسته از همه نظر با هم متفاوت هستند و بنابراین باید جداگانه بحث شوند.
وی در خصوص عفونت گوش خارجی بیان کرد: عفونت گوش خارجی بیشتر در افراد جوان و یا میانسال و معمولا در فصول گرم سال مشاهده می شود. همچنین در کسانی که در آب و هوای مرطوب زندگی می کنند یا افرادی که عادت به دستکاری گوش دارند و یا وسیله ای مانند سمعک دارند و یا شرایطی دارند که مرتب گوششان دستکاری می شود، بیشتر روی می دهد.
این متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه به عفونت گوش میانی اشاره و تاکید کرد: این بیماری بیشتر در سن کودکی و خردسالی و در فصول سرد سال شایع تر است و به دنبال سرماخوردگی که اغلب ویروسی و یا باکتریایی است، عفونت گوش میانی اتفاق می افتد.

*** عوامل خطر را بشناسیم
برقعی ورود آب آلوده به گوش، دست زدن به گوش با دست های آلوده، دستکاری و گوش پاک کن را از جمله عواملی دانست که گوش خارجی را در معرض عفونت قرار می دهد، و گفت: از آنجائی که عفونت های گوش میانی عمدتا از سیستم تنفسی فوقانی یعنی، بینی سینوس و حلق به گوش منتشر می شود اغلب ویروسی است و بیش از ۹۰ درصدشان با یک عفونت ویروسی شروع می شود، در نتیجه مراقبت های معمولی برای پیشگیری از سرما خوردگی، در این مورد هم صدق می کند.
وی در پایان اظهارداشت:  مهمترین آنها عبارتند از : شستشوی دست ها – در صورت حضور در محیط های آلوده و شلوغ، شستن سرو صورت ، کمک کننده است. افرادی که زیاد در تماس با افراد آلوده هستند و یا در محیط شلوغ کار می کنند، تردد در محیط های شلوغ دارند- بیماری زمینه ای مانند نقص سیستم ایمنی دارند- مثلا به دیابت هستند و کورتون مصرف می کنند- افرادی که شیمی درمانی شده اند و افراد بالای ۶۰ سال و یا افراد زیر ۱۰ سال ، به مصرف واکسن آنفلونزا توصیه می شوند.

 

کد خبر: # 149601162391

دیدگاهتان را بنویسید