تصویب 900 طرح تحقیقاتی کرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۹۰۰ طرح تحقیقاتی با موضوع ویروس کرونا تاکنون در ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی با اعتبارات این معاونت و دانشگاه‌های ذیربط تصویب شده است.

به گزارش صبای سلامت ، دکتر شاهین آخوندزاده با یادآوری اینکه از این تعداد حدود ۱۵۰ طرح در مورد کارآزمایی بالینی است، افزود: کارآزمایی های بالینی بر روی داروهای مختلف به عنوان درمان اصلی کرونا یا به عنوان درمان های کمکی بیماری در حال انجام است.

وی به تشکیل کمیته تحقیقات کرونا در معاونت فناوری وزارت بهداشت با زیر کمیته های مختلف اشاره کرد و اظهارداشت: تحقیقات دانشگاه های علوم پزشکی از اواخر اسفند ماه تحقیقات برروی کرونا متمرکز شده است.

۱۳ میلیارد تومان اعتبار پژوهشی در اختیار دانشگاه ها

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تاکنون ۱۳ میلیارد تومان اعتبار پژوهشی به دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص یافته است و ۷ میلیارد تومان هم بزودی به آنها تخصیص پیدا می کند تا تحقیقات در حوزه کرونا، شتاب بیشتری گیرد.

آخوندزاده اظهار داشت: دانشگاه های علوم پزشکی پس از تخصیص اعتبار، فعالیت های پژوهشی خود را آغاز و طرح های تحقیقاتی را در شورای پژوهشی خود تصویب کردند. اگر طرحی نیاز به تائیدیه اخلاقی ملی دارد، باید کمیته اخلاق وزارتخانه آن را تصویب کند.

هیچ داروی قطعی کرونا ساخته نشده است

وی با یادآوری این که تا این لحظه در دنیا هیچ داروی قطعی و اختصاصی کرونا ساخته نشده است، گفت: داروهایی که در حال حاضر برای درمان کرونا استفاده می شود داروهای درمان بیماری های دیگر مانند هپاتیت، مالاریا، آنفلوانزا و روماتولوژی است و از این داروها برای درمان کمکی کرونا استفاده می شود و آنها داروی قطعی کرونا نیستند.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: از اثرات off-lable داروها برای درمان کرونا استفاده شده که معروف ترین آن کلروکین بوده و داروهای دیگر مانند فاوی پیراویر هم استفاده شد.

آخوندزاده افزود: برای اثرات off- labal داروهای موجود کارآزمایی های بالینی مختلفی در دنیا از جمله ایران در حال انجام است که بخشی از آن مربوط به طب سنتی است که در این مورد خاص درمان کمکی مطرح است و نه بعنوان درمان اصلی.

وی با بیان اینکه در یک هفته اخیر مقالات بر علیه کلروکین در دنیا منتشر شده است، افزود: کلروکین که به عنوان درمان اصلی در شروع این بحران استفاده می شد، اخیرا مقالاتی منتشر شده که تاثیر چندانی ندارد یا عوارض شدیدی دارد

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: محققان ما با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا بهترین پروتکل های داروی درمانی را برای بیماری کرونا معرفی کنند تا بیشترین اثر بخشی و کمترین عوارض جانبی را برای بیماران داشته باشد.

آخوندزاده ادامه داد: ۸۰ درصد مبتلایان نیازی به بستری شدن در بیمارستان ها ندارند، ودر بیمارستان ها مراقبت های استاندارد بیمارستانی (standard care ) سبب شده تا درصد زیادی از بیماران بستری، مداوا پیدا کنند.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه تجربیات بخش های بیمارستانی در خصوص بیماری کرونا افزایش یافته، درصد بهبودیافتگان در روزهای اخیر در دنیا و ایران بیشتر شده است.

کد خبر: # 149902029667

دیدگاهتان را بنویسید