رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور؛

تخلفی در نصب کارتخوان مطب های پزشکی در مراکز شهرستان ها دیده نشده است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: تهران در صدر تخلف پزشکان برای عدم نصب کارتخوان در مطب های پزشکی است و در مراکز شهرستانها تخلفی دیده نشده است.

به گزارش صبای سلامت، بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، امسال ۷۸۱ مورد تخلف مربوط به حوزه پزشکی (اعم از پزشک، بیمارستان، درمانگاه)، که اغلب در زمینه عدم استفاده از کارتخوان بوده، گزارش شده که پس از اخذ و تکمیل اطلاعات کافی، به ۱۶۶ نفر از متخلفان، پیامکی حاوی ضرورت قانونی نصب و استفاده از کارتخوان و پیامدهای قانونی عدم‌نصب و استفاده دستگاه پوز، ارسال شده است.

همه صاحبان حرف و مشاغل یادشده مکلف بودند حداکثر تا تاریخ ۲۳ مرداد ۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی  https://tax.gov.ir  مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود می‌کردند.

همچنین براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، پزشکان طبق قانون مکلف به استفاده از دستگاه‌های پرداخت هستند، در غیر این صورت، موارد تخلف توسط بازرسان مربوطه شناسایی و به پرونده‌های مالیاتی پزشکان الصاق می‌شود و در زمان رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، موارد تخلف نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

البته پس از ابلاغ این قانون، آمارهای متفاوتی از نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان وجود دارد، برخی از نصب این دستگاه در ۱۰۰ درصد مطب‌های پزشکان خبر دادند اما در واقع این موضوع را نمی‌توان به طور کامل و نهایی شده دید زیرا اغلب پزشکان دستگاه کارتخوان خود را در زمان مراجعه بیماران یا در دست تعمیر یا خراب شده اعلام می‌کنند.

این موضوع به حدی در اصناف و مشاغل پزشکی دیده شده که سازمان امور مالیاتی نیز نسبت به این موضوع واکنش‌هایی نشان داده و پزشکان را طبق قانون مکلف به استفاده از دستگاه‌های پرداخت کرده است.

براساس آمار موجود تا پیش از انقلاب ۱۴ یا ۱۶ هزار پزشک در کشور فعالیت داشت اما جمعیت پزشکان  ما اکنون ۱۲ برابر شده و سرانه پزشک به جمعیت بیش از ۵.۵ برابر است، همچنین تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای ایران شامل ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی و ۱۵ هزاردانشجوی تخصصی و فوق تخصصی است.

محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پززشکی کشور در این زمینه به خبرنگار حوزه سلامت ایرنا گفت: سازمان نظام پزشکی کشور همواره به پزشکان توصیه می کند بر اساس قانون، دستگاه کارتخوان در مراکز درمانی بویژه مطب ها نصب کنند تا بیمار دچار سردرگمی برای پرداخت هزینه های درمانی نشود.

وی تصریح کرد: عدم استفاده برخی از پزشکان از دستگاه کارتخوان و اجبار به بیمار برای پرداخت نقدی یا کارت به کارت هزینه خدمات پزشکی، تخلف بوده و این مسئله در هیات های انتظامی سازمان نظام پزشکی بررسی و برخورد می شود.

وی اظهار داشت: ۹۵ درصد از پزشکان از قانون تبعیت کرده و از دستگاه کارتخوان استفاده می کنند، اما برخی دیگر از آنها مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده و این امر موجب نارضایتی از جامعه پزشکی می شود.

رئیس زاده با بیان اینکه در تهران بیشترین شکایت ها در مورد عدم استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب ها وجود دارد، تصریح کرد: در مراکز شهرستانها، پزشکان در مطب ها دستگاه کارتخوان نصب کردند و شکایتی در این زمینه نداریم، در کلانشهری مانند تهران، بیشترین موارد تخلف دیده می شود و واحد نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی به این امور نظارت می کند.

به گفته وی، پرداخت هزینه خدمات پزشکی از کارت به کارت تخلف است و اکنون پرونده هایی در این زمینه در هیات های انتظامی سازمان نظام پزشکی موجود بوده که در حال رسیدگی است.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: بیماران یا خانواده های آنها در صورت مشاهده عدم نصب کارتخوان در مطب های پزشکی، موارد به ما گزارش دهند تا با متخلفان برخورد شود.

ایرنا
کد خبر: # 1401061717267